Nästan märklig tipp.

Här finns mycket att berätta då det tycks ha funnits flak och karosseritillverkare i nästan varje ort.
Målet med denna kategori är att vi hjälps åt att få en så fullständig förteckning som möjligt.

Moderator: flak

Nästan märklig tipp.

Inläggav Malte. E » 22 aug 2015, 10:29

Tippa med stålwire.
Lastbilstippar torde vara ett nästan outtömligt ämne. Hydraultippar,(många varianter), stegtippar, skruvtippar, etc.etc.
Men via foton och reghandlingar har jag kommit i beröring med en lika primitiv som sällsynt typ=
Bakom hytten sitter en pelare som når upp ungefär till hyttaket. På pelarens topp sitter ett antal linskivor .Förmodligen
likadant nertill,men dolt av hytt och flak. Nere vid ramen sitter det rimligtvis ett wirespel, vars lina är dragen runt alla dessa skivor och torde ge en avsevärd utväxling. Linan lyfter uppenbarligen flakets framände. Endas bakåttipp är möjlig
med denna anordning.
Denna tipp tycktes vara gillad endast i T-län. Har flak- och tippexperterna i forumet något att säga om företeelsen ?
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Nästan märklig tipp.

Inläggav Anders Roger Larsson » 23 aug 2015, 09:28

Har inte så mck att tillföra mer än att jag också har sett en liknande konstruktion på foto.
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Nästan märklig tipp.

Inläggav Ove » 10 jan 2016, 11:42

Det var en bil med i Göteborg med en vajertipp. Ove
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 23 mar 2007, 15:47
Ort: Avesta

Re: Nästan märklig tipp.

Inläggav Thomas Almen » 10 jan 2016, 12:20

Tycker man har sett såna anordningar på bonntraktorvagnar lite här och där.
Thomas Almen
 

Re: Nästan märklig tipp.

Inläggav Per Thomson » 10 jan 2016, 17:48

Mycket intressant! Kan tänka mig att om man ändå har kraftuttag och byggnation för en timmerkran typ Mora-spel så utnyttjades de även som tippkonstruktion med hjälp av lite finurlig komplettering av närmaste bysmed.
Jag har dock aldrig sett någon sådan.
Möjligtvis kanske man kan hitta någon annons i tidskriften Lastbilen från 30 eller 40 tal? Du kanske får tillbringa några dagar på åkerimuseet i Olofström där alla nummer finns bevarade Malte!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Nästan märklig tipp.

Inläggav Anders » 12 jan 2016, 12:04

Bifogar en sida ur en broschyr över Tidaholms bilar där en sådan tipp finns med.
Har fått för mig att detta är den äldsta formen av mekanisk tipp?

IMG_0016.jpg
IMG_0016.jpg (157.56 KiB) Visad 33859 gånger


Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Nästan märklig tipp.

Inläggav Malte. E » 12 jan 2016, 18:12

De foton där jag först uppmärksammade den här lintippen var två vägbilar av år 1929 . Lite spefullt föreställde jag mig att fabrikören sitter vid ett dukat
bord tillsammans med vägmästaren eller vägkassans ordförande. Mellan skål och vägg föreslår fabrikören att "inköpa hans tippkonstruktion till de två nya bilarna".
En konstruktion som eljest visat sig svårsåld.
Nu har ju Ove tydligen hittat ett exemplar till. Dessutom fanns något liknande på Tidaholm, ännu tidigare. Synd att bilden var oskarp.
En person i min bekantskapskrets har rikhaltigt med utländska trycksaker. Från någon av dessa sände han ett par amerikanska annonser, jag klarar tyvärr inte att
överföra dem hit, men i ena fallet tycktes hela pelaren höjas hydrauliskt, jämte wirarna, från en pump från kraftuttaget. Den andra konstruktionen, både klart
äldre och klart primitivare, drevs med en handvev. Den slår Tidaholm med några år i ålder.
Det fanns, i varje fall för några år sedan, hos en samlare utanför Västerås en Tidaholmsbakvagn med tippflak. Den hydrauliska tippen aktiverades från en handpum-
pad anordning hopbyggd med tank o allt i ett paket. Ungefär som Zeta boggilyft i en gången tid. Det här paketet var dock skyltat "Johanssons Mek.Verkstad Västerås".
Om jag minns rätt.
Per, ditt förslag om att åka till Olofström och forska, det kommer nog X antal år för sent, haha!
Hälsningar Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Nästan märklig tipp.

Inläggav S-V L44 » 12 jan 2016, 23:29

Jag hade en lite skarpare bild av den Tidaholm som visas i broschyrbladet från 1931.

Tidaholm med wiredriven tipp.JPG
Tidaholm med wiredriven tipp.JPG (35.72 KiB) Visad 33808 gånger

Dessutom bläddrade jag som hastigast i de otaliga foton som jag har och fann bl.a. denna annons över Acme Motor Trucks från januari 1919.
Visserligen en tecknad bild, men i alla fall.

Acme - 1919 - Truck Ad - $_57.JPG
Acme - 1919 - Truck Ad - $_57.JPG (192.5 KiB) Visad 33808 gånger

Dessutom fann jag en 1921-års Fageol med samma typ av tippkonstruktion.
Man kan skymta manöverdonen till hydrauliken genom bakrutan.
Jag har en bild av samma fordon taget bakifrån, men den visar ingenting om tippkonstruktionen, bara dumperflaket.

Fageol - 1921 - 1921 ACME-ATLAS MORTAR CONCRETE FAGEOL  DUMP TRUCK 01a - $_57.JPG
Fageol - 1921 - 1921 ACME-ATLAS MORTAR CONCRETE FAGEOL DUMP TRUCK 01a - $_57.JPG (218.85 KiB) Visad 33808 gånger

De amerikanska bilderna kommer från olika annonser på E-bay.

Jag skall fortsätta att söka bland bilderna som jag har för att se om jag hittar någon ytterligare bild med en svensk konstruktion av den här typen av tippar.

Om man bara tar hänsyn till trådens rubrik "Nästan märklig tipp", så faller den här moderna bilden av "tipplösa" fordon kanske också in i sammanhanget.
Detta är en ganska vanlig syn i Nord- och Sydamerika.

DSCF0099.JPG
DSCF0099.JPG (155.15 KiB) Visad 33801 gånger

Bilden är tagen av mig för något år sedan vid en anläggning som i Crossville, Tennessee som tillverkar flytande rök av sågspån från hickory.
Flytande rök som penslas på köttbiten används som bekant (?) för att erhålla "grillsmak" på köttet som grillats i gasgrillar.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Nästan märklig tipp.

Inläggav Malte. E » 13 jan 2016, 09:37

Jaha, där kom det ju bilder, konstruktionerna är snarlika den jag syftade på, och som lyfte med hydraulik . I de här fallen är det
annonser från lastbilstillverkare. Bilderna som jag har tillgängliga är från tipptillverkaren, Hydraulic Hoist Mfg. Co. Hemmahörande
i St. Paul i Minnesota. Kanske det var från detta företag som Tidaholm hämtat sin tipp? De tidigare nämnda vägbilarna hade troligen
rent mekaniska konstruktioner.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Nästan märklig tipp.

Inläggav S-V L44 » 13 jan 2016, 11:10

Det var intressant att få ett namn på tipptillverkaren, Malte.

Om man bortser från en del olika, företrädesvis mekaniska, tippkonstruktioner som funnits på äldre Scania-Vabis-chassier som du säkert har (Volvo kan vi nog utesluta helt eftersom det är ett betydligt "nyare" bilföretag), så är nog den som återfinns på ett Söderblom-chassi daterat 1909 bland de äldsta svenska tipparna som jag funnit bland de bilder som jag sparat ned från diverse internetsidor.

Söderblom 2-liten.JPG
Söderblom 2-liten.JPG (103.27 KiB) Visad 33761 gånger

Söderblom 3-liten.JPG
Söderblom 3-liten.JPG (106.67 KiB) Visad 33761 gånger


Och här kommer ytterligare några exempel på amerikansktillverkade tippbilar med "wire-hydrauliska" tippkonstruktioner från tiden runt slutet av 1910- och början av 1920-talet:

Republic Truck-I - Hamilton - New Zealand.JPG
Republic Truck-I - Hamilton - New Zealand.JPG (184.39 KiB) Visad 33761 gånger

Mack - 1918 - Dump Truck - e_s_n22_ps06216a.jpg
Mack - 1918 - Dump Truck - e_s_n22_ps06216a.jpg (98.78 KiB) Visad 33761 gånger

Clydesdale - page23_jpg.jpg
Clydesdale - page23_jpg.jpg (135.74 KiB) Visad 33761 gånger

Clydesdale - page25_jpg.jpg
Clydesdale - page25_jpg.jpg (117.37 KiB) Visad 33761 gånger


// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Nästan märklig tipp.

Inläggav Malte. E » 13 jan 2016, 17:17

Efter dessa "Wire-hydrauliska" excesser kan jag nämna att den "Wire-mekaniska" konstruktion jag nämnde kom från något sådant som
"Monarch Standard Steel Wks". Deras 3-ton hand Hoist utlovar att den "lyfter högre och snabbare och med mindre kraftåtgång än någon
annan handtipp". Man lovar även att den håller bilen ut.
Företaget tycks ha något sammanhang med "Ell Kay Mfg Co". Ett företag som jag tror sysslat med fabrikation av hjul och fälgar. Om sign.
L44 ämnar söka upp dem så uppger de sin adress till "1722 Tracy St. Kansas City ". I varje fall ska de ha funnits där 1919 !
Det var den konstruktionen som mest, men långtifrån helt, liknade de två vägbilstipparna i Närke.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Nästan märklig tipp.

Inläggav Malte. E » 14 jan 2016, 18:17

En rättelse till det ovanstående,
även om den saknar all praktisk betydelse.
Det företag som tillverkade hjul och fälgar, hette Kay Steel Wheel Co. Och fanns i Los Angeles Cal.
Men deras logga var snarlik.
Med skuldmedvetande,
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Nästan märklig tipp.

Inläggav S-V L44 » 18 jan 2016, 17:04

Här kan ytterligare ett exempel på den beskrivna amerikansktillverkade tippkonstruktionen beskådas.
viewtopic.php?f=13&t=8319
Den här bilen i Halmstad visade sig vara en Service, ett lastbilsmärke som är ytterst ovanligt.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Nästan märklig tipp.

Inläggav Anders Ason » 18 jan 2016, 20:24

Oj, oj vilka spännande bilder!
Clydesdale fanns det åtminstone en som gick några mil söder om Linköping (Brokind) på den tiden. Användes för timmerkörning.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Nästan märklig tipp.

Inläggav Malte. E » 18 jan 2016, 21:25

Det har onekligen avlägsnat ett stycke från Örebro Härads Vägstyrelse
och de två väg-Scaniorna T3688 och T3689.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Nästa

Återgå till Fabrikörer av Påbyggnader och Hytter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst