IH Fleetstar

Re: IH Fleetstar

Inläggav S-V L44 » 15 dec 2015, 23:09

.... och de sista två sidorna.

IH Fleetstar - USA Broschyr - Sid 11 - LR.JPG
IH Fleetstar - USA Broschyr - Sid 11 - LR.JPG (206.37 KiB) Visad 25478 gånger

IH Fleetstar - USA Broschyr - Sid 12 - LR.JPG
IH Fleetstar - USA Broschyr - Sid 12 - LR.JPG (268.94 KiB) Visad 25478 gånger
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: IH Fleetstar

Inläggav S-V L44 » 16 dec 2015, 09:27

Så här skrev Corvinius i en tidigare tråd viewtopic.php?f=1&t=2166&start=15 :
.....men vad gäller Fleetstar kom det in FYRA till svärje...
Å den gröna du nämner står på Magnus Anderssons ägor strax söder om Jönköping tillsammans med en blå.. Båda har IH DV550 Dieslar... En har Allison låda..
Den tredje (brun) skrotades ner på Arrje lastbilsskrot å den DV550 är numera undertäcknad som äger !?;)
men den fjärde lyser med sin frånvaro...???

och så här har jag själv spånat vid några tillfällen
Jag har ännu inte lyckats hitta den ljusgröna Fleetstar (evt. turkosa Lodstar 1890 med amerikansk originalhytt) som min far hade till låns från International Harvester i Malmö när hans egen Loadstar trilskades.
Men sökandet efter den bilens identitet fortsätter. Jag minns den som igår, eller :roll: , fastän det nu är 50 år sedan.


I natt låg jag och tänkte närmre på saken och kom då fram till att de tre Fleetstar (av de fyra som lär ha kommit till Sverige) som är kända är alla av 1971-års modell.
Min far köpte sin IH Loadstar 1700 ny i april 1964 och sålde den tillsammans med sitt åkeri i april 1969. Jordningsfelet som han hade bekymmer med vilket föranledde lånet av den ljusgröna/turkosa större bilen måste ha skett 1964 eller 1965.
Detta innebär att den hittills oidentifierade bilen som min far lånade under en period av en månad eller så måste ha varit av årsmodell 1964-65.
Fleetstarmodellen började produceras ungefär samtidigt med Loadstarmodellen, dvs. 1962, så det är fortfarande möjligt att det var en Fleetstar och inte en större Loadstar.

Kan det vara så att svenska International Harvester tagit in en komplett bil från USA för utvärdering och demonstrationer?
Dumperflaket på den bilen var sannolikt inte svenskbyggt och hade som jag minns det endast bakåttipp.
Kanske bilen skeppades tillbaks till USA, men den måste ändå ha varit registrerad i Sverige eftersom jag inte minns att den hade röda interimskyltar utan "vanliga" regplåtar.
Sökning fortsätter men alla ledtrådar mottages tacksamt.

Bilen på detta foto (en Loadstar) som jag nu bifogar i februari 2017 påminner ganska mycket om den som farsan lånade av IH i Malmö. Fotot kommer från USA. Mitt minne säger dock att bilen inte var fyrhjulsdriven och inte hade skyddet över hytten. F.ö. ganska likt. Jag tror t.o.m. att bilen hade backspeglar av den amerikanska typen men definitivt Trilex-fälgar.

IH Loadstar dumptruck 4x4.jpg
IH Loadstar dumptruck 4x4.jpg (170.28 KiB) Visad 24129 gånger


// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: IH Fleetstar

Inläggav S-V L44 » 19 jan 2018, 16:08

För inte så länge sedan, lite drygt 10 år sedan, fanns det två stycken IH Fleetstar till salu i Jönköping.
Det kom endast några få av dessa Fleetstar till Sverige och ett par av dem brukades av Stadsbudsföreningen i Malmö.

Tyvärr var det inga svenska intressenter av de riktigt unika bilarna som bevarats i Jönköping utan båda två köptes av Dansk Motor- & Maskinsamling i Grenå som också låtit renovera en av bilarna.
https://motorsamlingen.dk/ih-fleetstar- ... aarg-1971/

Så här såg lastbilarna ut innan renovering.

IH Fleetstar 2050A 6x2 - 1971 - Jönköping - 01.JPG
IH Fleetstar 2050A 6x2 - 1971 - Jönköping - 01.JPG (95.16 KiB) Visad 23089 gånger

IH Fleetstar Danmark - P9010127_740.jpg
IH Fleetstar Danmark - P9010127_740.jpg (139.41 KiB) Visad 23089 gånger


Och så här ser den 3-axlade ut idag när den renoverats.

IH Fleetstar Danmark - 4-IMG_0187.jpg
IH Fleetstar Danmark - 4-IMG_0187.jpg (223.57 KiB) Visad 23089 gånger

IH Fleetstar Danmark - 2-IMG_0177.jpg
IH Fleetstar Danmark - 2-IMG_0177.jpg (146.68 KiB) Visad 23089 gånger

Vad trevligt det hade varit om de bevarats i Sverige.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: IH Fleetstar

Inläggav Per Thomson » 20 jan 2018, 13:30

Intressant att se annat än S-V och V.
Riktigt lång hjulbas på den renoverade, den har ju en kran bakom flaket vilket jag inte såg först då jag tyckte att flakets proportioner verkade fel. Undrar om den har original US boggi med tandemdrift och i så fall om det är en Timken eller Hendriksson typ.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: IH Fleetstar

Inläggav herrstina- » 20 jan 2018, 16:24

Det finns en fin till på Jylland, den har tvåtakts V8, Allisontransmission och tandemboggi som saknar fjädring, eller rättare sagt, fjädringen består av massiva gummielement. Mycket mer vet jag inte...

Stina.

Här är "Doktorn" och maskinen.

P9130551.JPG
P9130551.JPG (118.21 KiB) Visad 23061 gånger


Lite på distans, med husvagn och jagad av "Doktorn"...

P9130400.JPG
P9130400.JPG (99.58 KiB) Visad 23061 gånger


Fronten.

P6060111.JPG
P6060111.JPG (104.84 KiB) Visad 23061 gånger
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: IH Fleetstar

Inläggav Per Thomson » 20 jan 2018, 21:16

Kan det vara en variant på den här typen? Från 1964.

2018-01-20-0003.jpg
2018-01-20-0003.jpg (156.43 KiB) Visad 23043 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: IH Fleetstar

Inläggav herrstina- » 20 jan 2018, 23:41

Nej, den har ett gummiblock vid varje hjul/axel som bär upp vikten. Polly 1, Sydkrafts bil som var en FWD från 1959 (?) hade en liknande konstruktion.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: IH Fleetstar

Inläggav Bigmanstown » 21 jan 2018, 01:44

Kanske en sån här?
https://goo.gl/images/EQHTvo
Bigmanstown
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:20

Re: IH Fleetstar

Inläggav S-V L44 » 21 jan 2018, 02:51

Bigmanstown skrev :
Kanske en sån här?

Nog ser det ut att vara så.
Denna bild tog jag av (XM96770), dvs. den danska dragbilen vid Pärlrallyt 2012.

DSC_0255.JPG
DSC_0255.JPG (184.87 KiB) Visad 23027 gånger


För att återknyta till den Fleetstar som renoverats av Dansk Motor- & Maskinsamling så vet jag i nuläget inte vilken av de två bilar som man fraktade till Danmark från Sverige som verkligen renoverades och vilken som användes som donatorbil/reservdelsbil?
Den orange bilen var en 4x2, medan den blå uppenbarligen var en 6x2, vilket framgår av denna bild där stödaxeln är upplyft. (Vattentanken kommer från en annan bil, men om den blå bilen nu verkligen stammar från Stadsbuden i Malmö så var den också en tankbil.)
Det kan vara så att Dansk Motor- & Maskinsamling byggt om bilen till 6x4 vid renoveringen.

IH Fleetstar 2050A 6x2 - 1971 - Jönköping - 03.JPG
IH Fleetstar 2050A 6x2 - 1971 - Jönköping - 03.JPG (79.95 KiB) Visad 23027 gånger

Av de Fleetstar som importerades till Sverige från USA som kompletta chassier hamnade (enligt Corvinius) endast tre, eventuellt fyra hos svenska kunder, bl.a. då minst två hos Stadsbuden i Malmö. Åtminstone en av Stadsbudens Fleetstar, en 4x2, blev dokumenterat skrotad i Arrie utanför Malmö.
International Harvesters Malmö- och Norrköpingsfabriker var de enda i Europa, så från dessa två fabriker skall då export av IH-lastbilar också ha skett till övriga Europa.
Därför kan det vara så att även dragbilen kommer från en av de två svenska fabrikerna.

Notera också att den orange och den blå bilen beskrivna ovan har svenska hytter, sannolikt från Floby, medan den danska dragbilen har en genuin amerikansk hytt.
Tunga IH-lastbilar försedda med amerikanska hytter var ytterst ovanliga i Sverige beroende på slagproven och de fåtal lastbilar med USA-hytt som ändå brukades i Sverige blev egentligen aldrig inregistrerade för trafik utan gick oftast som motorredskap.
Däremot var de amerikanska hytterna mer eller mindre standard på tunga IH-lastbilar i övriga Europa vid den här tiden.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: IH Fleetstar

Inläggav herrstina- » 21 jan 2018, 15:27

Det har inte mycket med International att göra, men för den som letar bil i Danmark kan det vara bra att veta att där får bilar nytt reg. nr. när dom varit avställda.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: IH Fleetstar

Inläggav S-V L44 » 21 jan 2018, 16:02

Så var det även i Sverige tidigare.

Före 2:a världskriget åkte bilarna ur bilregistret direkt vid avställning (ofta samma dag som anmälan kom till myndigheterna). Därför kan man ibland se ett och samma fordon med 3, 4 eller t.o.m. 5 olika registreringsnummer trots att det inte skett något ägarbyte. Dessutom kostade det en liten slant att ställa av fordonet, men det fick man naturligtvis väga mot kostnaden för att betala skatten.
Det fanns en del undantag, t.ex. tankbilar under kriget. Dessa ville varken krigsmakten eller oljebolagen använda, men de behöll ändå sina gamla registreringsnummer trots lång avställning.

Mellan 1942-1972 riskerade fordonet att åka ur bilregistret efter tre års avställning, men ibland hängde de trots allt med längre ändå.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: IH Fleetstar

Inläggav herrstina- » 21 jan 2018, 18:02

Jag minns från min barndom att bilarna "överfördes till reservregistret", nu har jag en hel del gamla instrument och på baksidan av några finns det text, bla, en ruta där det står "Överförd till BRR". Jag gissar att det innebär beredskapsregistret?

Min bärgare som ju varit dansk har haft minst fyra reg.nr. där, efter varje längre stillestånd för renovering återkommer den med nytt nummer.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: IH Fleetstar

Inläggav Per Thomson » 21 jan 2018, 21:25

S-V L44 skrev:Bigmanstown skrev :
Kanske en sån här?

Nog ser det ut att vara så.
Denna bild tog jag av (XM96770), dvs. den danska dragbilen vid Pärlrallyt 2012.

DSC_0255.JPG


För att återknyta till den Fleetstar som renoverats av Dansk Motor- & Maskinsamling så vet jag i nuläget inte vilken av de två bilar som man fraktade till Danmark från Sverige som verkligen renoverades och vilken som användes som donatorbil/reservdelsbil?
Den orange bilen var en 4x2, medan den blå uppenbarligen var en 6x2, vilket framgår av denna bild där stödaxeln är upplyft. (Vattentanken kommer från en annan bil, men om den blå bilen nu verkligen stammar från Stadsbuden i Malmö så var den också en tankbil.)
Det kan vara så att Dansk Motor- & Maskinsamling byggt om bilen till 6x4 vid renoveringen.

IH Fleetstar 2050A 6x2 - 1971 - Jönköping - 03.JPG

Av de Fleetstar som importerades till Sverige från USA som kompletta chassier hamnade (enligt Corvinius) endast tre, eventuellt fyra hos svenska kunder, bl.a. då minst två hos Stadsbuden i Malmö. Åtminstone en av Stadsbudens Fleetstar, en 4x2, blev dokumenterat skrotad i Arrie utanför Malmö.
International Harvesters Malmö- och Norrköpingsfabriker var de enda i Europa, så från dessa två fabriker skall då export av IH-lastbilar också ha skett till övriga Europa.
Därför kan det vara så att även dragbilen kommer från en av de två svenska fabrikerna.

Notera också att den orange och den blå bilen beskrivna ovan har svenska hytter, sannolikt från Floby, medan den danska dragbilen har en genuin amerikansk hytt.
Tunga IH-lastbilar försedda med amerikanska hytter var ytterst ovanliga i Sverige beroende på slagproven och de fåtal lastbilar med USA-hytt som ändå brukades i Sverige blev egentligen aldrig inregistrerade för trafik utan gick oftast som motorredskap.
Däremot var de amerikanska hytterna mer eller mindre standard på tunga IH-lastbilar i övriga Europa vid den här tiden.

// Kjell N

Den typen av boggi benämns Henriksson. Bra bild, tack. OT: När Volvo i System 8 konceptet erbjöd tandemdrift var det denna typen, dock med bladfjädrar i stället för gummiblock. Någon fjädring kunde jag inte märka men demoekipaget var utan last.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Föregående

Återgå till Amerikanska lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster