Några bilder från Västerviks LBC

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Några bilder från Västerviks LBC

Inläggav Anders Ason » 16 nov 2015, 20:27

Här kommer några bilder ur arkivet hos f d Västerviks Lastbilscentral, numera GDL. Min far var ledamot i denna LBC styrelse under många år men lämnade inget sådant materiel efter sig. Så... det det är viktigt att även dokumentera dagens verksamhet för den blir också historia. Inte tänkte man så mycket på det själv. Var själv anställd en period på denna LBC som chaufför och kontoret låg i hamnen med sjöutsikt. Det var dock flera år före de här bilderna. Av de identifierbara bilarna på bilderna finns enbart en kvar och den avställdes 1969. Skicket är obekant.

(På en bärbar dator eller liten skärm kan man behöva klicka på bilderna för full storlek.)

asfaltekipage1.jpg
Asfalt och grus om vartannat körs med samma fordon. Presenningarna var tunga redan från början (kraftiga i vaximpregnerat tyg) och efter en del asfaltkörning blev de både stela, ohanterliga och kanske dubbelt så tunga. Har själv släpat på dom.
asfaltekipage1.jpg (149.62 KiB) Visad 21693 gånger

bb.jpg
bb.jpg (194.07 KiB) Visad 21693 gånger

fjarrbslap1.jpg
fjarrbslap1.jpg (150.99 KiB) Visad 21693 gånger

hamnen1.jpg
Västerviks hamn hade förr ett rejält tonnage både in och ut och staden blev t o m kallad för stapelstad. Det var en mycket livlig verksamhet i hamnen, in kom kol, koks, foder, gödning o mycket annat. Ut gick propps till bl a gruvorna i England.Timmer, pappersmassa, färdigt papper på stora rullar m m. I bakgrunden till vänster kan man se gamla varmbadhuset, där man har varit mycket. Senare blev det turistbyrå. Badhuset ligger på en liten holme där det fanns både fiskrökeri och kondis. Framför badhuset syns ett av de magasin som fanns förr. Det fanns flera rederiföretag i stan.
hamnen1.jpg (160.03 KiB) Visad 21693 gånger

hamnen2.jpg
Ännu en bild från hamnen där kranen i bakgrunden var den stora stoltheten i många år. Den gamla bågkranen på sin stensockel stod kvar i många år av någon anledning. Kajkanten och vattnet syns framför lastbilen. I dag är hamnen heldöd vad gäller skeppstrafik och byggnaderna är borta. Det fanns väldigt eleganta gula hamnkontor på kajen där stuvarna stod tidigt på mornarna och väntade på jobb. De var timanställda och någon anställningstrygghet fanns inte.
hamnen2.jpg (155.5 KiB) Visad 21693 gånger

JMY180reg.jpg
JMY180reg.jpg (142.02 KiB) Visad 21693 gånger

JMY180b.jpg
JMY180b.jpg (172.82 KiB) Visad 21693 gånger

JXH967ej.jpg
JXH967ej.jpg (167.72 KiB) Visad 21693 gånger

KCK340.jpg
KCK340.jpg (204.31 KiB) Visad 21693 gånger

KNZ073ej.jpg
Det var vanligt att man körde en "lös" tank på flaken förr.
KNZ073ej.jpg (204.33 KiB) Visad 21693 gånger

KZR603ej.jpg
KZR603ej.jpg (149.11 KiB) Visad 21693 gånger

vt.jpg
vt.jpg (174.61 KiB) Visad 21693 gånger

grupp.jpg
Bilarna uppställda utanför LBCs nya bygge i allén på slutet av 60-talet. Den fastighet som används fortfarande och där jag lånat bilderna. Det blir fler besök.
grupp.jpg (96.89 KiB) Visad 21693 gånger
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Re: Några bilder från Västerviks LBC

Inläggav Bo Abrahamsson » 16 nov 2015, 23:51

Härliga bilder Anders, minner om gamla tider och loggan känner man igen Västervik - Gamleby LBC Funderar på om det var två fristående centraler från början som slogs i hop men kan inte komma ihåg hur det var.
Hälsn. Bosse
Bo Abrahamsson

Inläggav Anders Ason » 17 nov 2015, 00:17

Bo Abrahamsson skrev:Härliga bilder Anders, minner om gamla tider och loggan känner man igen Västervik - Gamleby LBC Funderar på om det var två fristående centraler från början som slogs i hop men kan inte komma ihåg hur det var.
Hälsn. Bosse

Det stämmer. Det var två fristående centraler och den i Gamleby var även Bertil Jonssons entreprenad (grävmaskiner) ansluten till. Företaget finns väl kvar än i dag?
    Minns inte riktigt när sammanläggningen Västervik-Gamleby LBC genomfördes, men kommer i håg att det skedde. Det var givetvis en stående punkt på styrelsens dagordning och det pratades om det hemma. Så småningom tror jag även Vimmerby kom med i samma. Måste ha varit runt 1960. LBC i V-vik anställde en utbildad Vägmästare Nilsson som jag någon gång var pinnpojke åt och han jobbade sedan även för Gamleby.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Thomas Almen » 17 nov 2015, 09:24

Härliga bilder!
Thomas Almen

Inläggav 30Fredrik » 17 nov 2015, 10:22

Verkar att ha varit ett gediget LBC kontor, många fina bilar speciellt GrusScanian med 1200 Hytten,så ska en grusbil se ut! Håller helt med dej Anders, ingen aktivitet att tala om i Västerviks Hamn numera, var nere med min hoj där nu i Agusti, väldigt lugnt, men man kan ana att det har varit full rulle där förr! Tack för fina foton! 30 Fredrik.
30Fredrik

Inläggav Thomas Almen » 17 nov 2015, 11:43

Det är väl lika illa i flera hamnstäder? Norrköping, Västerås, ja t.o.m Stockholm å Göteborg satsar ju på exklusiva bostäder i gamla hamnar. Trist att man inte på nåt sätt bevarar en historia som har vart så viktig. När man börja som hyttslav skedde mycket lossning och lastning i olika hamnar, från Skellefteå till Malmö. Saknar miljön när man idag besöker samma platser
Thomas Almen

Inläggav Anders Ason » 17 nov 2015, 14:37

I Linköping har man byggt upp Gamla Linköping och flyttat en mängd hus och kultur dit. Den största till antal flyttningar under tiden var nog under Domus/EPA perioden då hela centrum omdanades.

Det första hela huset som flyttades, utan att monteras ner, kom från Nygatan år 1952. Dragbil? Senare flyttades hus efter hus.
Det var bitvis så trångt att s k svallerspeglar fick monter ner. Speglarna levde ofta farligt. Sätts det upp sådana i dag.

23-husflytt-325x235.jpg
23-husflytt-325x235.jpg (32.55 KiB) Visad 21616 gånger

skvallerspegel.jpg
    skvallerspegel.jpg (16.3 KiB) Visad 21616 gånger

Återigen Västervik: det gamla gula hamn och stuvarkontoret som revs hade nog utan tvekan bevarats i dag.
På bilden syns magasinen i mitten och ett litet hörn skymtas av hamnkontoret där träden slutar i bakre delen av bilden (inte det stora rakt fram utan till höger om).

gamlamagasin.png
gamlamagasin.png (824.65 KiB) Visad 21616 gånger

Hamnkontoret 1905 till höger. Bortom på samma gata hamnade sedan LBC, men långt senare.

hamnkontoret 1905.jpg
hamnkontoret 1905.jpg (139.33 KiB) Visad 21616 gånger
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Thomas Almen » 17 nov 2015, 15:24

Jodå, liknande har vi i Östersund, friluftsmuseet Jamtli. Nu tänkte jag mer de byggnader som fysiskt fanns i hamnarna. Inte minst sjåarhaken,där man kunde få en stabil, å då menar STABIL, frukost för 1å 50 eller nåt. Alla lukter å andra intryck är ju bortsopade. Istället smäller man upp glaspalats som man nästan måste va riksdagsledamot för att ha råd att bo i. Har dom senaste åren lossat i både Hammarbyhamnen å Malmö hamn, bl.a. Jag gillade nog tidigare utförandet mer....
Thomas Almen

Re: Några bilder från Västerviks

Inläggav Bengt Dahlberg » 17 nov 2015, 21:57

Bild

Ser ut som att Stella Polaris är på besök. En legendarisk kryssningsbåt.

Har seglat tillsammans med en svensk som varit motorman och en dansk lättmatros som båda farit, dock ej samtidigt, i Stella Polaris.
Om jag nu kommer ihåg riktigt berättades att motorerna hade motgående kolvar av olika diametrar och slaglängd och vid kolvhalning togs den nedre ut genom en vevhuslucka. Den övre kolven lämnade naturligtvis kraft men den huvudsakliga uppgiften var att öppna och stänga avgasportarna. En av mina bröder for omkring 1960 i en norsk båt, Falkanger, som hade liknande huvudmotor.
Sommaren 1961 var jag ombord i en båt som besökte Lucernahamnen i Västervik för lastutbyte.
För att återgå till Stella Polaris berättade dansken om en åldrig och mycket älskvärd amerikansk dam som var ständig kryssningsgäst ombord. Endast vid varvsbesök bodde hon iland på hotell.

Bild

https://sv.wikipedia.org/wiki/M/S_Stella_Polaris
Bengt Dahlberg

Inläggav Per Thomson » 17 nov 2015, 22:01

Verkligen festliga bilder Anders, bra jobbat!
Hittade dessa bilder på FB, hoppas att de passar in här, känner du till grustaget?

Karlshultgrus1.jpg
Karlshultgrus1.jpg (101.73 KiB) Visad 21569 gånger

Karlshultgrus2.jpg
Karlshultgrus2.jpg (108.3 KiB) Visad 21569 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Anders Ason » 17 nov 2015, 22:28

Per Thomson skrev:Verkligen festliga bilder Anders, bra jobbat!
Hittade dessa bilder på FB, hoppas att de passar in här, känner du till grustaget?
....

Känner igen namnet och minns inte om jag vart där. Samma typ av ficka fanns också i Helgsjö grustag och där körde jag mycket grus till en betongstation. Den fickan hade en egenhet för ofta när jag körde ut så hakade bakre hörnstolpen i fickans ben. När man kom tillbaka tom fick samma ben fungera som mothåll när man backade mot den och riktade stolpen.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Re: Några bilder från Västerviks

Inläggav Anders Ason » 17 nov 2015, 22:32

Bengt Dahlberg skrev:Bild

Ser ut som att Stella Polaris är på besök. En legendarisk kryssningsbåt.
...
https://sv.wikipedia.org/wiki/M/S_Stella_Polaris

Kände inte igen båten för på den har jag suttit i baren och druckit Cola när den låg i Stockholm. Min morbror Roxy kallad som magiker, hette annars Gustav Wisen, kände "alla", bl a barmästaren, Var själv inte så gammal vid de besöken.

Fotnot:
    TOCKHOLMS AUKTORISERADE YRKE-TROLLKARLAR. Initiativet togs av Roxy och Elbe, som sammankallade de professionella och semiprofessionella trollkarlarna i Svensk Magisk Cirkel den 16 oktober 1950 – 18 kom av 25. Man sammanslöt sig till en ekonomisk grupp som beslöt att mintariffen för ett framträdande skulle vara 100:- Man skulle ge ut gemensam reklam. Till gruppens hedersordförande valdes Nils Simonsson. Medlemmar vore Bertilo, Chang Calima, Elbe, Frank Cody, Hugo Trolle, Max Ray, Mills, Mr Harald, Mr O´Kay, Mr Manelo, Mr Smart, Nordini, Roggentino, Roxy, Sir Linn, Torello, Tornedo, Zandor. Man gav föreställningar på Medborgarhuset i Stockholm 1951och 1955, SAYT skänkte Farbror Sven en trollstav som han använde i sina radioprogram. Föreningen existerar ej idag.

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Noxcania » 17 nov 2015, 22:42

Stella Polaris? Kolla storleken... skrov-ventilernas rader & så.

& att de sabbas mycke gammal kultur i hamnarna, jovisst, har bott i Holland länge & mycke & i A'dam har man førstørt de mesta av hamn-utse'endet, om jag skulle vart där sista gången -90 & kommit tillbax nu så hade jag inte trott de va samma stad, speciellt från centralstationen & väster ut.
& i Gøtet bodde jag 85-01 så nog har man sett en hel del førstørelse där åxå...
Ska man bo så "fint" måste man nog børja sälja knark.
De verkar som om dom vill att allt ska bli lika tråkit som Frankfurt. :(

Men bilderna... här ovan... DOM ! ! ! :)
Noxcania

Inläggav Bo Abrahamsson » 18 nov 2015, 21:04

Det enda Karlshult jag kommer på ligger mellan Överum och Gamleby men kommer inte i håg om det var någon grustäckt där. Var det Helgsjö ute på Norrlandet eller finns det ett till runt Västervik?
Hälsn. Bosse
Bo Abrahamsson

Inläggav Anders Ason » 18 nov 2015, 21:21

Bo Abrahamsson skrev:Det enda Karlshult jag kommer på ligger mellan Överum och Gamleby men kommer inte i håg om det var någon grustäckt där. Var det Helgsjö ute på Norrlandet eller finns det ett till runt Västervik?
Hälsn. Bosse

Helgsjö vid Sandviken (där det vid ett tillfälle på 50-talet gick att fånga en ål med händerna! Farsan var hjälte) på Norrlandet. The one and only!
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack