Det speciella "stuket" på dessa hytter anammades av flertalet europeiska lastbilstillverkare, speciellt i slutet av 1940- och början av 1950-talet.
Bl.a. Austin, Bedford, Büssing, Citroen, engelska Chrysler (De Soto, Dodge och Fargo), Hanomag, Kaelble, Leyland, Magirus, Morris, Saurer, Vomag, m.fl. hade liknande stålhytter.
Jag har kollat igenom mitt bildarkiv lite noggrannare och det är nog som Kjell T skriver antingen en Austin eller (mera troligt i Sverige) en Morris som donerat sin hytt till Unimogen.
Här är en bild på en Morris Commercial LC5, en lastbilsmodell som var ganska vanliga i Sverige i början av 1950-talet.

- Morris Commercial LC5 - 1952 - JYY383 - UK - 7051394953_bae1b75507_b.jpg (179.6 KiB) Visad 9001 gånger
Stämmer den hytten bättre?
Här är också ett par bilder på en tidig Unimog, eller är det inte någon Unimog? Den hytten är lite mera typisk för tidiga årsmodeller av Unimog.
Bilderna tog jag i Schweiz för ett par år sedan.

- 20130704_131501.jpg (263.41 KiB) Visad 9001 gånger

- 20130704_131511.jpg (239.52 KiB) Visad 9001 gånger
// Kjell N