Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.
tror inte ni hade sådanna,till 72 var det 12tn för 2xxlat och 17,5 för boggie bilar i finland, så boggie byggdes ofta på bedfordar D fordar 13tns mersedesar,en typ var denna fattimansbogge från teijo,8+4.5tn boggievikt fick man
Precis rätt som jag minns. Har du någon teckning på tankbilarna som körde syra till Björneborg, minns inte om det var Vanaja eller Sisu, men Rolls motorer var det, mitten 60-tal. Om det var svavelsyra var tankarna relativt små då syran väger närmare 2 ton kubiken, 2-axliga dragbilar och vanlig boggie på trailern. De var omtalade därför att de alltid körde i express-hastighet och man blev vanligtvis omkörd.
Under min militärtjänstgöring fick jag vid en en permission lift med en av VIInikka bilarna, en SISU, kom snabbt hem. Men 120 tror jag inte att det gick. Det gick rykten om att de ofta kördes av poliser som var lediga från sina ordinarie arbeten. Huruvida det är riktigt vet jag inte.
Jyaaaaaaaaaaaaaa! Man observerade några ljus i backspegeln som närmade sig och strax lät det som Benkku uppgav, wrooom, sedan såg man baklysen försvinna.