Dagens webtips

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Dagens webtips

Inläggav Anders » 04 sep 2008, 21:00

har ju inte varit så aktiv på sista tiden, men tänkte lämna ett litet bidrag i alla fall.
Själv har man ju alltid varit vansinnigt förtjust i att smyga runt i skogen och spana in diverse gamla skrotar etc, så jag hittade en sida med en massa sådana bilder.
http://www.benkar.se/glomdarum/galleri/

Finns bilder på både det ena och det andra där, men det som ligger närmast är väl galleriet som heter Bilar-Lastbilar-Bussar.

Hoppas att ni hittar något intressant.
Det gömmer sig i alla fall en fin LBS76;a timmerbil med sovhytt bland bilderna :)

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Re: Dagens webtips

Inläggav kringlan » 04 sep 2008, 22:03

Vilken "guldlänk" satt & drömde mig bort ett bra tag när jag tittade på bilderna Tack! //Lasse "kringlan"
Ja e inte dömm!! ja har bara otur när ja tänker... ;-)
Användarvisningsbild
kringlan

Inläggav Anders » 04 sep 2008, 22:33

Visst är det härligt att kunna sitta och titta och drömma sig bort och filosofera om de olika bilarna som finns på bilderna :D
Klart, det är mycket roligare att själv kunna smyga runt på skrotar och i skogsdungar, men i brist på bröd får man ju äta limpa som det så fint heter.

Det är roligt att det fortfarande finns lite runt om i landet att titta på.

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Stellan » 04 sep 2008, 22:39

Hur länge har det äldsta nyttofordonet i Sverige varit i drift egentligen...någon som vet? En del lastbilar överlever ju skrotdöden, blir traktorregistrerade och kan leva väldigt länge.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders » 04 sep 2008, 22:58

Bra fråga det där. Det borde väl gå att ta reda på någonstans?
35 år är väl en ganska vanlig ålder, men därutöver så blir det väl tämligen snart tunnsått bland bilarna.

Kanske om man kunde slå lite i registren, så kunde man kanske få fram det äldsta som fortfarande är i trafik?

Kan väl bara nämna som en notis att för 3½ år sedan på väg hem från Borlänge blev vi omåkta(!) av en enormt snygg Scania LS76;a med rejält gruslass! :mrgreen:
Det är sådana upplevelser man är glad åt länge!

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav flak » 05 sep 2008, 00:41

Enorm snygga bilder och visst fanns Kyrö mosse med på ett hörn :!: , MEN............
Som vän av ordning så retade jag mig lika enormt på att se bild på en Konsumbuss, och då endast halva bussen............jag vill ju se hela "#¤%"& förlåt min något....:evil: :twisted:
och något :cry: ledsna uppsyn för detta.

Men man kan ju inte få allt, och detta objekt måste ju vara en av få överlevare med konsum reklamen kvar.

Därför blev man LITE frustrerad........ så att säga :wink:

Tänk vad mycket fina bilar vi hittar i skog och mark, själv hittade jag en gangster Citroén
( dock ensdast en tom kaross ) men ack så roligt...

Måste bara få........¤%#&//#¤.........svära lite till om butiksbussen!
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Anders Roger Larsson » 05 sep 2008, 08:56

Kul! Extra kul för mig att hitta denna bild! Vad är det för fabrikat? Bärgningsaggregatet är i alla fall ett Tranås med hemmagjord "utliggare". Regnummret - kan det ha börjat på "O"? Eller "C". "Folke" någonting, hette mannen som förestod bilverkstaden. Någon som vet något mer?

http://www.benkar.se/glomdarum/galleri/ ... _2763.html

Dessutom kan man konstatera att många fordon är klart räddningsbara! Såg tom en Ford Custom (personvagn alltså) på en av sidorna - tänk att det fortfarande finns sådana kvar i "skogen" :roll:
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

Inläggav flak » 05 sep 2008, 10:17

Jodå visst fanns en bärgare gömd där också och vilken bärgare också, nu återstår ju bara att ta reda på vilket fabrikat....gissar på en tidig Scania ur L20 serien om man kollar på skärmen och framfälgen.

Ska bara "#¤¤% lite om att fotografen inte har fotat framändan.

##"¤! om varubussen igen....

har iallafall ett jämnt och bra humör eller........ :lol:
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Anders » 05 sep 2008, 12:01

Med tanke på skärmens form och fälgen som syns lite lätt så skulle jag gissa på en Volvo rundnos. Var först inne på att det skulle vara en Scania, men skärmen ser mera ut som en på en rundnosvolvo.

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav perra » 05 sep 2008, 22:35

Stellan skrev:Hur länge har det äldsta nyttofordonet i Sverige varit i drift egentligen...någon som vet? En del lastbilar överlever ju skrotdöden, blir traktorregistrerade och kan leva väldigt länge.

/Stellan

Syftar du på den fruktansvärda skapelse som visades utanför entren till GB/GC i måndags eller?

/Peter
perra

Inläggav Anders » 05 sep 2008, 23:24

perra skrev:
Stellan skrev:Hur länge har det äldsta nyttofordonet i Sverige varit i drift egentligen...någon som vet? En del lastbilar överlever ju skrotdöden, blir traktorregistrerade och kan leva väldigt länge.

/Stellan

Syftar du på den fruktansvärda skapelse som visades utanför entren till GB/GC i måndags eller?

/Peter

Vad är detta för skapelse som åsyftas?

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav S-V L44 » 05 sep 2008, 23:45

Jag har också tänkt länka till sidan flera gånger men det har bara inte blivit av.

Man kan ju förstå att vissa tycker skrotupplag som dessa är fula och en skamfläck i naturen, men visst är det väl helt underbara bilder som bara måste bevaras och njutas av.
Jag kan inte ta lika ”konstnärliga” foton som fotografen till länken men jag tar gärna bilder av skrot och stannar gärna till när man ser ”skrot” längs vägarna. De rymmer ju så många minnen.
Tyvärr är det inte så vanligt att se ”skrot” längs vägarna i södra Sverige i alla fall, utom kanske i skogstrakterna. Då är det fortfarande mycket bättre uppe i Norrland. Hoppas de inte faller för kampanjen ”Håll Sverige Rent”! Vi har ju blivit så mycket fattigare på grund av dessa kampanjer.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Bo Norvinge » 07 sep 2008, 16:13

Hoppas att dessa får vara i fred och slippa "duktiga" kommunpolitiker och klåfingrigt folk samt de som bara ska rycka, slita och slå sönder.
Dessa objekt borde få stå som minne till det förflutna, till den framtidstro och optimism som nog aldrig återkommer.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav flak » 07 sep 2008, 17:14

Dessa objekt och "skrotar" skulle bli Kulturminnesmärkta och skyddas via lag.
Dom minner ju om Sveriges historia under industriåldern och utgör ingen miljöpåverkan.

Tänk om dom förr i tiden skulle rensat upp alla gamla hus och fina platser som stenåldersgravar och annat då skulle inte våra historiker ha något att studera.
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Anders Ason » 07 sep 2008, 19:30

flak skrev:Dessa objekt och "skrotar" skulle bli Kulturminnesmärkta och skyddas via lag.
Dom minner ju om Sveriges historia under industriåldern och utgör ingen miljöpåverkan.

Tänk om dom förr i tiden skulle rensat upp alla gamla hus och fina platser som stenåldersgravar och annat då skulle inte våra historiker ha något att studera.

Har för mig om att det faktiskt finns en skyddad skrot, den ska vara precis som den är!
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack