Magirus har varit egen lastbilstillverkare sedan 1916-1917. Under 1930-talet hamnade man i pengaknipa och köptes upp av Klöckner-Humboldt-Deutz-koncernen.
1937 kom chassit som sedan producerades fram till 1950-talet. Det fanns som 4x2 och 4x4. 4x4 fanns kvar tom 1965.
514-motorn var den första luftkylda motorn som var färdig för produktion 1943.
Då fick Magirus-fabriken i ULM inte göra lastbilar längre så dom första luftkylda sattes i en helbandare som kallades Raupenschlepper Ost.
Första försäljningen till Sverige var de närmare 600st, A330/A3000 allmänt kallad "Klöckner". "A" står för Allradantrieb, dvs allhjulsdrift. Dessa hade den vattenkylda 513-motorn.
Efter kriget återupptogs lastbilstillverkningen och i mars 1951 fick man bl.a en beställning från Svenska Armén på 50 st Magirus-Deutz S 3500. Dessa skulle levereras FÖRE 1 Juni så alla 50 bilarna är godkända av militär besiktningsman 21 maj 1951. Bilarna beställdes med hytt och ringar men utan flak. Dessa byggdes i Arméns egen regi. Har tyvärr inte funnit vem som ska ha byggt dom.
Däremot lät man tillverka en hasplåt hos Sörlings som sattes under motorn för att skydda oljetråget.
Importör före och under kriget var Svenska Automobilfabriken, Augustendal och efter kriget blev det AB Industridiesel i Stockholm.
Runt 1953-54 ska ANA i Nyköping ha blivit importör och då kom "Bubbla-fronten".
Magirusfabriken satsade såpass i Skandinavien att man stationerade en teknisk ingenjör här i Sverige. Han hette Heinz Frank och jag har haft nöjet att träffa honom.
Magirus blev ingen stor succé i Sverige, troligen pga den lyftkylda motorn och den relativt mjuka ramen.
Har mer info undanstoppad en den är koncentrerad på de tidigare modellerna.
Deutz 514-motorn finns dock lite överallt, kompressorer (ATLAS), grävmaskiner, krossverk, sållverk, traktorer m.fl.
Den fanns som 1, 2, 3, 4 och 6-cylindrig.
Motorn i Asons ATLAS-kompressor är troligen en F3L 514. Det ska stå på en skylt på fläktkåpan.
Bifogar en bild på vår 1952 Magirus S 3500 med holländsk skåpbygge som senare höjts och inretts till hus på hjul. Inte vacker men den är våran!!


- resized Dutchy RF view.jpg (87.99 KiB) Visad 37691 gånger