Magirus/Deutz

Magirus/Deutz

Inläggav Anders Ason » 11 apr 2015, 13:23

Ett bilmärke som jag mest minns som brandfordon, men en och annan rullade ju som åkarbil också. Märklig front, märkligt ljud och märklig motor (luftkyld).
Någon som har bilder (svenska helst), kan berätta mer om dessa, bl a vilka motorer de var försedda med och när de försvann som eget märke?
Har själv en 3-cylindig luftkyld 100 hk, Deutz i en Atlaskompressor och kan det vara av samma typ som i lastbilarna?
Vissa årgångar av bilarna ser misstänkt lika ut som Henschell.


Här en mer ovanlig byggnation:


vattenkanon.jpg
En byggnation som kanske skulle kunna få ett nytt liv med tanke på den samhällsförändring som sker?
vattenkanon.jpg (66.87 KiB) Visad 31011 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Magirus/Deutz

Inläggav herrstina- » 11 apr 2015, 17:28

Magirus har egentligen aldrig försvunnit, idag är det en del av Ivecogruppen. I första hand är det anläggningsfordon som produceras. De luftkylda motorerna var Deutz konstruktion och jag tror att man använde dom även efter Ivecos inträde på scenen. Jag gissar att de luftkylda motorerna ersattes i samband med kravet på Euroklassning av lastbilsmotorer.

Moderna Deutzmotorer är vattenkylda och sitter i lite olika maskiner, bla. Volvo har använt en 7 liters Deutzmotor i vissa modeller.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Magirus/Deutz

Inläggav Per Thomson » 11 apr 2015, 21:26

Den V8 Deutzmotor jag lastade i Köln 1965 och som skulle till Scania för dissekering inför deras V8-projekt var vattenkyld. Den var nog ursprungligen avsedd för fartygsbruk, driva generator på större fartyg.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Magirus/Deutz

Inläggav Per Thomson » 11 apr 2015, 21:31

Här en åkarbil ifrån Södra Dalarna. Tror att åkaren namn var Byggning, bilden hämtad ifrån Oves album.

Ove_031.jpg
Foto: Ove Thomson
Ove_031.jpg (214.82 KiB) Visad 30985 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Magirus/Deutz

Inläggav magirus » 11 apr 2015, 23:32

Magirus har varit egen lastbilstillverkare sedan 1916-1917. Under 1930-talet hamnade man i pengaknipa och köptes upp av Klöckner-Humboldt-Deutz-koncernen.
1937 kom chassit som sedan producerades fram till 1950-talet. Det fanns som 4x2 och 4x4. 4x4 fanns kvar tom 1965.
514-motorn var den första luftkylda motorn som var färdig för produktion 1943.
Då fick Magirus-fabriken i ULM inte göra lastbilar längre så dom första luftkylda sattes i en helbandare som kallades Raupenschlepper Ost.

Första försäljningen till Sverige var de närmare 600st, A330/A3000 allmänt kallad "Klöckner". "A" står för Allradantrieb, dvs allhjulsdrift. Dessa hade den vattenkylda 513-motorn.
Efter kriget återupptogs lastbilstillverkningen och i mars 1951 fick man bl.a en beställning från Svenska Armén på 50 st Magirus-Deutz S 3500. Dessa skulle levereras FÖRE 1 Juni så alla 50 bilarna är godkända av militär besiktningsman 21 maj 1951. Bilarna beställdes med hytt och ringar men utan flak. Dessa byggdes i Arméns egen regi. Har tyvärr inte funnit vem som ska ha byggt dom.
Däremot lät man tillverka en hasplåt hos Sörlings som sattes under motorn för att skydda oljetråget.

Importör före och under kriget var Svenska Automobilfabriken, Augustendal och efter kriget blev det AB Industridiesel i Stockholm.
Runt 1953-54 ska ANA i Nyköping ha blivit importör och då kom "Bubbla-fronten".
Magirusfabriken satsade såpass i Skandinavien att man stationerade en teknisk ingenjör här i Sverige. Han hette Heinz Frank och jag har haft nöjet att träffa honom. :D

Magirus blev ingen stor succé i Sverige, troligen pga den lyftkylda motorn och den relativt mjuka ramen.

Har mer info undanstoppad en den är koncentrerad på de tidigare modellerna.

Deutz 514-motorn finns dock lite överallt, kompressorer (ATLAS), grävmaskiner, krossverk, sållverk, traktorer m.fl.
Den fanns som 1, 2, 3, 4 och 6-cylindrig.
Motorn i Asons ATLAS-kompressor är troligen en F3L 514. Det ska stå på en skylt på fläktkåpan.

Bifogar en bild på vår 1952 Magirus S 3500 med holländsk skåpbygge som senare höjts och inretts till hus på hjul. Inte vacker men den är våran!! :D

resized Dutchy RF view.jpg
resized Dutchy RF view.jpg (87.99 KiB) Visad 30978 gånger
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1142
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: Magirus/Deutz

Inläggav Anders Ason » 12 apr 2015, 09:04

Tack för intressant info. Känner du till om det sitter någon "fläktvakt" på de luftkylda motorerna, d v s något som stänger av vid kilrepsbrott? Den jag har lär ha nypt vid ett sådant tillfälle även om den är körd efteråt och inte sitter fast.

Släktskap med Henschell?


Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Magirus/Deutz

Inläggav magirus » 12 apr 2015, 19:34

NEPP , enda möjligheten till släktskap som jag känner till är att efter Hitlers maktövertagande fick en General von Schell i uppdrag att försöka standardisera fordonstillverkningen och därigenom modellutbudet av fordon. (Schellplanen)
Det gav bland annat "Einheitskabine", dvs en hytt som såg lika ut på alla lastbilar. Sedan utsåg man vissa modeller till att vara "standard", och som "de andra" fick hjälpa till att tillverka. En sån var Opel Blitz, som även kom att tillverkas av bl.a. Mercedes-Benz. :!:
Sen kan man givet ha använt/hjälpts åt med plåt/karossdetaljer så..... och en annan "likhet" är nosen på t.ex. Borgward vid denna tid, men i detta har jag inte grävt så jag har ingen pålitlig info.

Ja, det finns en kilrepsvakt som sitter (nu pratar jag 514-motorn) i framkant under kylfläkten.
Den utlöses om den fjädrande remspännaren blir utan motstånd från remmarna, svingar i väg åt höger och drar med sig en elkontakt som jordar signalhornet som i sin tur börjar tjuta.
Vidare går en kedja vidare till gasstången som har en utlösningsanordning som omöjliggör gaspådrag, dock ska motorn tuffa på tomgång så vill man stänga av måste man aktivt dra av gasen. (Finns ingen stopp att dra ut, man helt enkelt drar av handgasen.)

remvakt3.jpg
remvakt3.jpg (77.07 KiB) Visad 30937 gånger

Till höger i bild syns elkontakten(går en gul kabel dit) och till vänster är remsträckaren. Den funkar som en sorts stötdämpare, är oljefylld och inte bara spänner remmarna utan dämpar även deras rörelse. (armen med remskiva)

remvakt4.jpg
remvakt4.jpg (76.02 KiB) Visad 30937 gånger

Här syns Fläktkåpan med skylten som ska ange motortyp mm, och en svag röd pil som pekar på utlösaren på gasreglaget.

remvakt5.jpg
remvakt5.jpg (83.88 KiB) Visad 30937 gånger

Här syns "klumpen" ännu bättre. Nu lyckades jag få till en bättre pil! :lol:

Startar Atlas-motorn lätt? Annars är det bara att ta bort fläktkåpan o börja skruva.
Om det är en 514-motor finns delar få tag på. Att byta är inte särskilt svårt, man tar dom en och en.
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1142
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: Magirus/Deutz

Inläggav Anders Ason » 12 apr 2015, 20:27

Tack, bra konstruktion. Enl. förra ägaren så startade han på 24 v då ett eller flera glödstift var trasiga. Har skruvat mig in till fläktremmen som ska bytas. Därefter kan det provstartas. Det går att för hand vrida runt motorn. Elen på kompressorn "#%¤#/&/&)=?=)/(%
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Magirus/Deutz

Inläggav magirus » 12 apr 2015, 20:42

Jep, Startmotorn borde vara en 24volt, har dock sett startmotorer med 12 volt men dessa verkar komma från traktorer,dock osäker på detta.
Lastbilarna har iaf 12volts elsystem (50-talarna iaf) med en serie/paralellomkopplare och startmotorn på 24volt. Jag kör med 2 st. 60Ah batterier och har hittills inte blitt utan ström.
Glödstiften är seriekopplade och är tillsammans 12 volt. Återigen, detta gäller lastbilarna.

Hittar du inga glödstift så är en varmluftpistol i insugsslangen ett "hett" tips :lol:
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1142
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: Magirus/Deutz

Inläggav Bo Norvinge » 12 apr 2015, 21:23

Det där med varmluftspistol kanske fungerar på Ferguson också... eller dynamit i insugningsröret om temperaturen understigen 0 grader?
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Magirus/Deutz

Inläggav magirus » 12 apr 2015, 21:42

Jup, lärde mig knepet av en Grävmaskinsentreprenör av den gamla skolan, som började sin bana med en Ruston RB10 och slutade med en Åkerman H12. IOFS använde han blåslampa men jag har testat varmluftpistol o de funka lika bra!

Off Topic
Har du kollat termostarten i insugsröret på din Ferguson?
Om inte, kika på grannforumet "Maskinisten" under traktorer allmänt, där avhandlas termostarten inkl. den lilla dieseltanken för nämnda apparatur. :mrgreen:
Back 2 topic
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1142
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: Magirus/Deutz

Inläggav magirus » 26 apr 2015, 19:37

Var in o mixtrade lite under fläktkåpan idag och passade då på att ta ett foto av undret från Ulm :lol:
utan fläktkåpa.jpg
utan fläktkåpa.jpg (97.44 KiB) Visad 30840 gånger
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1142
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: Magirus/Deutz

Inläggav herrstina- » 26 apr 2015, 19:44

Hur har man löst kupévärmen på din bil? Är det oljeelement?

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Magirus/Deutz

Inläggav magirus » 26 apr 2015, 19:54

Nep, sitter en liten plåtkonstruktion på andra sidan motorn, den har ett spjäll så antingen blåser den varma kylluften från cylinder 1 (den som är närmast torpedväggen) in i kupén eller så blåser den rätt ut som de andra.
Kan säga att idag funkar den endast som defroster för som kupévärme är den inte mycket att ha.
Sen har jag upptäckt en annan sak. Eftersom "nån" byggde ut "snyte" över huven har jag defroster på utsidan med!!! :D
Det sitter ju gälar på översidan huven så framrutorna värms upp även utifrån, mycket praktiskt!
Jag har fått ett värmepaket som kopplas till smörjsystemet men jag har inte kommit till att montera det ännu.
Sen har jag ju en Ebersprächer som värmer i hela bilen...

Ska se om jag kommer ihåg att ta foto på "värmereglaget" :lol:
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1142
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: Magirus/Deutz

Inläggav magirus » 26 apr 2015, 20:32

Knatade ut och plåtade direkt! :D
Först är "värme på"
värme på.jpg
värme på.jpg (72.83 KiB) Visad 30832 gånger


Då ser reglaget ut som sådant (det är stången med öglan på)
reglage på.jpg
reglage på.jpg (56 KiB) Visad 30832 gånger


Här är det "värme av"
värme av.jpg
värme av.jpg (75.04 KiB) Visad 30832 gånger


och då ser reglaget ut så här
reglage av.jpg
reglage av.jpg (68.18 KiB) Visad 30832 gånger


På reglagebilderna syns även serie/paralellomkopplaren. Den sköter om att seriekoppla de två 12V batterierna vid start. Startmotorn är på 24V och resten av bilens elsystem är på 12V.
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1142
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Nästa

Återgå till Tyska lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron