Bensin eller diesel?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Bensin eller diesel?

Inläggav Anders Ason » 05 mar 2015, 20:41

Har en dunk med okänt innehåll och frågan är vad det är för vätska? Är nog helt klar över att det inte är bensin (har inte proveldat) för det luktar snarare diesel eller en närliggande produkt i fraktioneringskolonnen. Vätskan är grönaktig och luktar inte riktigt som den diesel man tar ur tappen.

Kan denna kloka samling på Forumet ge tips om hur jag ska gå tillväga för att klara ut detta?

Har möjligen tillgång till en Gaskromatograf men det måste väl finnas enklare sätt?
(http://sv.wikipedia.org/wiki/Gaskromatografi)
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Re: Bensin eller diesel?

Inläggav herrstina- » 05 mar 2015, 21:18

Kan det vara så enkelt att det är gammal hederlig eldningsolja. Jag vet inte om man fortfarande färgar den lågskattade eldningsoljan grön, tidigare har man i alla fall gjort det.

När kilometerskatten slopades och skatten lades på bränslet färgade man eldningsoljan för att minska lockelsen att den vägen minska skattebördan. På den tiden luktade Diesel Diesel.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Reid Hulting » 05 mar 2015, 21:43

Också min tanke :) .

Reid.
Reid Hulting

Inläggav S-V L44 » 05 mar 2015, 22:41

Ett sätt att särskilja diesel från bensin är att mäta densiteten.
Bensin har klart lägre densitet än diesel, men hur det är mellan de olika "diesel"-kvaliteterna vet jag inte riktigt.
Lukten på det man kallar "diesel" idag är riktigt vämjeligt jämfört med den gamla traditionella dieseln.
Detsamma gäller lukten på avgaserna.
Även lukten på det som kallas "bensin" har förändrats genom åren.
Mina föräldrar hade en liten BP bensinstation jämte åkeriet och jag började väl sälja drivmedel för sisådär 55 år sedan då jag var i tioårsåldern (utanför skoltid naturligtvis) och doftintrycken av de gamla petroleumprodukterna sitter fortfarande i.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Bo Abrahamsson » 05 mar 2015, 23:40

Skulle nog tro det är grönfärgad diesel du har Anders, lukten från den brukar vara svår att bli av med om man fått den på sig och har den kommit på kläderna kan de behöva tvättas ett par ggr. för att få bort lukten.
Hälsn. Bosse
Bo Abrahamsson

Inläggav Intruz » 06 mar 2015, 01:39

Härligt att vara på mammas gata :D

Låter ju som gammal gröndiesel, och om du tycker den luktar lite konstigt så skulle jag gissa på båtdiesel MGO (marine gasoil) den kan lukta lite knepigt och ser inte ut som "vanlig" diesel. och ja man färgar fortfarande skattefri diesel grön. Det har även förekommit rödfärgning(!) då vissa östländer hade rött istället. men det är några år sen. Grönfärgen är för övrigt hemsk, en halvliter skall det vara till 10 kubik när man färgar.

Densitet och destillation är det enklaste att göra för att börja sas artbestämma en produkt.

Har du mycket så det är ide att börja forska vidare? Kan nog hjälpa till lite i så fall.
Intruz

Inläggav Anders Ason » 06 mar 2015, 09:14

Märkligt. När jag tappade upp en provflaska var den ljusgrön, i dag rödaktig.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Återgå till Allmänt Veteransnack