Lem och läm

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Lem och läm

Inläggav Lars-Gunnar » 15 dec 2014, 23:50

Fann detta i Flashbacks forum.

Hej!
Har en släpvagn som saknar lemmar (dom bak och fram) har letat överallt men lyckas inte hitta några. Nån som vet vart man kan få tag på? eller kan man bygga dom själv på något smart sätt? Det är en fogelsta släpvagn, har inte riktigt koll på modellen.

Med vänlig hälsning. Lars-Gunnar
Lars-Gunnar

Re: Lem och läm

Inläggav Anders Ason » 16 dec 2014, 07:36

Mycket vanligt skrivfel. Det finns inga släp som har lemmar utan enbart lämmar och det känner ju de allra flesta till. Inom vårt språk finns de i det närmaste oändligt många fel- och särskrivningar. De och dem ställer ofta till problem, "ta" självmord är ett exempel på felaktigt uttryck och så här går det att hålla på. Själv anser jag att det inte handlar om "vårt språk i en naturlig förändring" utan att det sker en förvanskning beroende på andra faktorer. En stor källa för oavsiktliga felskrivningar är Blocket där det nog är många ovana skribenter (men förhoppningsvis förekommer där inga självmord!).

Lyssnar själv regelbundet på programmet Språket på P1. Finns möjligen textat?
Har alltid varit intresserad av ämnet svenska språket.

(Vi har en tråd ang. språkfrågor på annan plats.)
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Kjell T » 16 dec 2014, 12:00

Rättskrivning i svenska språket är inte enkel, en av svårigheterna är "e" och "ä" ljudet.
Något jag reagera ofta på är valet av ord i skriven text. Hur många kan skilja på frågeorden " var, varifrån och vart"?
Ett ordval som jag tycker är fel är också är när det i tidningar kan stå: " Priset var billigt". Priset är lågt eller högt, och varan eller tjänsten är dyr eller billig, enligt min uppfattning. Har jag fel?
Kjell T

Inläggav gunnilse » 16 dec 2014, 19:31

viewtopic.php?f=12&t=7487

Alla kan väl skriva fel som ovan tex..
Men Blocket kan ge många goa formuleringar.
gunnilse

Inläggav Lars-Gunnar » 16 dec 2014, 20:03

Ett vanligt skrivfel är när någon skall beskriva ett läge så skriver de "STOG" vilket ju är fel. Skall vara "STOD" vilket betyder både ett bildstod eller ett föremål som avses. I skolundervisningen i modersmålet använda jag alltid STOD och fick aldrig höra att det skulle vara fel.

Nej Anders. P1 är ju en radiokanal inte ett TV-program som man kan textsätta.

Lars-Gunnar

Inläggav Anders Ason » 16 dec 2014, 23:17

Lars-Gunnar skrev:... .

Nej Anders. P1 är ju en radiokanal inte ett TV-program som man kan textsätta.

Trodde kanske som en omvänd talbok. D v s att åtminstone P1 fanns i textform för de som behöver det.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Återgå till Allmänt Veteransnack