Varning för Photobucket

Läs inläggen här innan du registrerar dig.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Varning för Photobucket

Inläggav Per Thomson » 11 jul 2013, 07:33

Om man laddar upp bilderna till vårt eget forum i stället så undviks sådana fällor som det går att läsa om här http://www.bilbaneforumet.se/viewtopic.php?f=2&t=6197
I stället för att låta betraktarna njuta av dina bilder så kanske du lurar dem att få datorn obrukbar.

Klicka definitivt inte på någon blinkande varningsruta om att din dator utsatts för risk. :!: :!: :!: :evil:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Varning för Photobucket

Inläggav Anders Ason » 11 jul 2013, 08:33

Det gäller att se upp för alla faror och det är också bra med varningar för dem då nätet bara blir tuffare och tuffare.

En annan sak som inträffar är att den sida som man lagt upp sina bilder på och länkar till lever ett eget liv. Plötsligt fungerar inte länken längre och den bild man har för avsikt att visa är borta.

Kan bl a se ut så här med avsikten att visa två bilder :
pb.jpg
pb.jpg (20.38 KiB) Visad 17493 gånger

och det kanske inte är helt sant att det är uppladdaren som tagit bort bilden utan att serverföretaget stängt sin sida (inte i detta fall).

Det bästa är förstås att ladda upp sina forumbilder på forumets egen server och det är numer ännu enklare än tidigare.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Varning för Photobucket Struntprat

Inläggav Bengt Dahlberg » 13 sep 2014, 16:52

Jag har använt Photobucket i mer än tio år och det fungerar utmärkt.
Dock, jag betalar för utrymmet och besväras aldrig av reklam.
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: Varning för Photobucket

Inläggav Per Thomson » 13 sep 2014, 19:11

Likväl tråkigt den dag du slutar att betala - då visas bara tomma bildrutor här. De som använder bildlänkarna drabbas dock. Ett forum, till skillnad mot FB, ska ju med tiden utgöra en faktabas som man kan gå tillbaks och söka uppgifter i. För övrigt tycker jag att du har bjudit på många fina bilder och rapporter och vi är mycket tacksamma för det.

Sådan reklam som att "din dator har dålig prestanda", finns för övrigt på många ställen. Den som är någorlunda datorvana går givetvis inte på sådant, men jag har fått rapporter om personer som har drabbats. Det är "girigt" av sajter att tillåta gangsterreklam. Sådana sajter som "hitta.se" tillät för några år sedan bluff-företaget "Värdera din bil" att annonsera på deras sida. Jag kontaktade då hitta.se varvid annonsen stoppades.

Annat som kan ställa till det är t ex uppdatering av Java och även Adobe; de har boxar som är förkryssade att man även skall installera annat och intill boxen står även rekommenderas. Sådant kan resultera i att din webbläsare nu blir inställd på att använda ASK som primärt sökverktyg samt att du dessutom får din webbläsare belamrad med ytterligare onödor. Värre är att ett av alternativen handlar om skydd mot spionprogramvara, det låter ju bra, men det saktar ner din dator i onödan då du redan har den funktionen om du har ett antivirusprogram av någorlunda känt märke som du betalar för.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Varning för Photobucket

Inläggav Anders Ason » 13 sep 2014, 22:15

Ett exempel: köpte nyligen en ny värstingdator "extra allt" och under installationen och anpassning så dök det upp ett meddelande att min dator var långsam och att jag skulle klicka både hit o dit. Naturligtvis var det trams och båg så det gäller som Per skriver att se upp.

Vid installationer av program från nätet kan man inte vara nog försiktig. Ser du något på nätet som verkar intressant så Googla så får du reda på ev.risker det har. Vissa lömska program kan också var så listiga att de kräver ett särskilt avinstallationsprogram för att få bort.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping


Återgå till Allmän information

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst