Åkeriförbundets färger

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Åkeriförbundets färger

Inläggav Anders Ason » 28 apr 2014, 22:33

Inte så vanliga nu men då och då dyker det upp bilar i de färger som dåvarande Åkeriförbundet rekommenderade. Någon som kan berätta lite om det? När började det? Var det vanligt med bilar i den färgsättningen? Hur upplevde åkarna det hela? När upphörde det? m m

Staffansbild.jpg
Stefan Anderssons bil. Foto Staffan
Staffansbild.jpg (10.27 KiB) Visad 21069 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Åkeriförbundets färger

Inläggav flak » 29 apr 2014, 11:23

Nästan hela åkericentralen i Kalmar var lackerade i orange, grönt eller svart...
umg-01.jpg
umg-01.jpg (76.15 KiB) Visad 21039 gånger

HMD 342.jpg
HMD 342.jpg (200.25 KiB) Visad 21039 gånger

000001 008.jpg
000001 008.jpg (86.91 KiB) Visad 21039 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Åkeriförbundets färger

Inläggav Thomas Almen » 30 apr 2014, 07:49

Grunden var väl säkerhetstänkande, bilarna skulle synas bättre helt enkelt. Var nog i första halvan av 60-talet det genomfördes. Många centraler norr om Dalälven anammade färgerna som sina, med vissa variationer.
Thomas Almen
 

Re: Åkeriförbundets färger

Inläggav lokförare » 30 apr 2014, 22:13

du har rätt
färgerna togs fram for att bilarna skulle
synas bättre
det togs fram specifikation på hur bilarna
skulle vara målade
LB76:an med enaxlad kärra som är med på forumet
är nog rätt målad enligt specifikationen
jag har för mej att dörrarna oavsett bil
skulle vara orange
lokförare
 
Inlägg: 171
Blev medlem: 27 dec 2012, 22:07

Re: Åkeriförbundets färger

Inläggav Per Thomson » 22 maj 2014, 21:46

Du har rätt! (dörrarna).

Minns att vi inom Boliden där jag och min kollega Jan Boman i början på 70-talet spann vidare på detta med trafiksäkerhet och införde orange och gult på chassienheterna (tankar fortfarande med grå kulör för att inte förta farligt gods symboler och varningstexter).

Kort efter denna nya instruktions införande så beslutade bolagets informationsavdelning på koncernnivå att bilarna skulle ha en viss dimm-blå nyans i det grafiska konceptet. Ja, ja, pr-folk och företagsledningar som inte har tid att ifrågasätta konsulter fungerar säkert än i dag. 8)

BolidenKemi003.jpg
BolidenKemi003.jpg (197.72 KiB) Visad 20779 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Åkeriförbundets färger

Inläggav Anders Ason » 23 maj 2014, 07:23

Snyggt ekipage som syns (och haft punka på ett bakhjul).
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Åkeriförbundets färger

Inläggav Thomas Almen » 02 jul 2014, 23:04

A-son undrade hur åkarna såg på det. Misstänker att många mindre åkare tacksamt tog emot förslaget, för att få en färggrann bil. Osvuret är bäst, men undrar om inte medlemmar i Åkeriförbundet fick subventionerat pris om dom valde förbundets färger.
Thomas Almen
 

Re: Åkeriförbundets färger

Inläggav Per Thomson » 03 jul 2014, 07:40

Thomas Almen skrev:A-son undrade hur åkarna såg på det. Misstänker att många mindre åkare tacksamt tog emot förslaget, för att få en färggrann bil. Osvuret är bäst, men undrar om inte medlemmar i Åkeriförbundet fick subventionerat pris om dom valde förbundets färger.


Ska höra med Lasse Gullberg om han minns, tror att Lasse var arkitekten bakom den färgsättningen. Jag minns själv som medlem i dåvarande Åkeriförbundet att vi fick instruktioner med exempel på hur det skulle målas. Kanske där även fanns rekommendationer var man kunde köpa färg till rabatterat pris?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Åkeriförbundets färger

Inläggav sjömannen » 04 jul 2014, 08:58

Per Thomson skrev:
Thomas Almen skrev:A-son undrade hur åkarna såg på det. Misstänker att många mindre åkare tacksamt tog emot förslaget, för att få en färggrann bil. Osvuret är bäst, men undrar om inte medlemmar i Åkeriförbundet fick subventionerat pris om dom valde förbundets färger.


Ska höra med Lasse Gullberg om han minns, tror att Lasse var arkitekten bakom den färgsättningen. Jag minns själv som medlem i dåvarande Åkeriförbundet att vi fick instruktioner med exempel på hur det skulle målas. Kanske där även fanns rekommendationer var man kunde köpa färg till rabatterat pris?






På Bilspedition fick man färgen när man skulle lacka, Berkleys Bilspeditions grön/röd,,,o nån liter vitt.

Sjömannen
sjömannen
 
Inlägg: 374
Blev medlem: 02 jan 2014, 17:40

Re: Åkeriförbundets färger

Inläggav Thomas Almen » 07 jul 2014, 20:55

Jo, en bekant till mig som var Bilspeditionsåkare, renoverade en fen-Merca som blev lackad i Bilspeds grön.... Okonventionellt, om man säjer :?
Thomas Almen
 

Re: Åkeriförbundets färger

Inläggav sjömannen » 07 jul 2014, 21:56

Thomas Almen skrev:Jo, en bekant till mig som var Bilspeditionsåkare, renoverade en fen-Merca som blev lackad i Bilspeds grön.... Okonventionellt, om man säjer :?



...............men gratis........ :lol:

Sjömannen
sjömannen
 
Inlägg: 374
Blev medlem: 02 jan 2014, 17:40


Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster