Svenska Lastbils AB.

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderatorer: Anders Ason, Bo Norvinge

Svenska Lastbils AB.

Inläggav västerås59 » 21 maj 2014, 21:22

Foton på Gamla Slabben bilar är det inte många som lägger ut här i Forumet. Finns det någon som äger en Slabben bil i dag i dess forna skick som samlarfordon ?

Östman.k
Bilagor
SLAB1965.jpg
SLAB1965.jpg (61.44 KiB) Visad 19838 gånger
SLAB65.jpg
SLAB65.jpg (93.32 KiB) Visad 19838 gånger
SLab7.jpg
SLab7.jpg (111.41 KiB) Visad 19838 gånger
slab8.jpg
slab8.jpg (86.24 KiB) Visad 19838 gånger
SLAB3.jpg
SLAB3.jpg (118.3 KiB) Visad 19838 gånger
slabchaufförer.jpg
slabchaufförer.jpg (84.98 KiB) Visad 19838 gånger
SLAB1.jpg
SLAB1.jpg (158.05 KiB) Visad 19838 gånger
västerås59
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 23 apr 2013, 22:44

Re: Svenska Lastbils AB.

Inläggav tiptoppviking » 22 maj 2014, 00:39

Mycket tack , mycket trevlig bilden
tiptoppviking
 
Inlägg: 178
Blev medlem: 25 aug 2012, 03:38

Re: Svenska Lastbils AB.

Inläggav Per Thomson » 22 maj 2014, 08:55

Härliga bilder, Forss Velasco-flak med låsbart kapell syns på en av bilderna, bilden på LB prototyp-75:an med TRS Fruehauf containersystem mycket intressant. Bosse Norvinge har beskrivit detta märkliga containersystem närmare i ett av de första numren av Klassiska Lastbilar. :D

Undrar hur det var ställt med säkerhetsföreskrifter på den tiden, syftar på bilden med gaffeltrucken intill flakkanten. :roll:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 5936
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Svenska Lastbils AB.

Inläggav västerås59 » 22 maj 2014, 13:27

Att ge sig Ut med en tung truck på Lastbilsflak och sedan backa tillbaka var en stor risk med många tillbud och dödsolyckor förekom då och då,jag det ser våghalsigt ut. En del bilar stod uppbackade mot kajkanten med glömd handbroms och urlagd växel och då var det kört. Säkerhetsföreskrifterna då var usla i sämsta fall men i dagsläget så har denna bit blivit bättre med olyckorna som varit.

Östman. K.
västerås59
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 23 apr 2013, 22:44

Re: Svenska Lastbils AB.

Inläggav flak » 22 maj 2014, 18:38

Ja truckkörning på lastbilsflak är väl knappast att rekommendera speciellt på flakbilar med lämmarna nere...herrejösses...
Ja det vore väldigt kul att se om någon sparat en Svelastbil för dom fanns ju överallt i massor och nu ser man dom ju inte alls.
en av dom få bilarna idag är väl Kalmar Terminal...men det hade varit trevligt med en flakmerca..Volvo Starke eller framförallt en gammal F88..som denna som gick som Svelastdragare i Malmö.
GXY 515.jpg
GXY 515.jpg (89.04 KiB) Visad 19759 gånger

5000 031.jpg
5000 031.jpg (136.31 KiB) Visad 19759 gånger

5000 032.jpg
5000 032.jpg (124.25 KiB) Visad 19759 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Svenska Lastbils AB.

Inläggav Per Thomson » 22 maj 2014, 21:33

Håller fullkomligt med Flak.
Fantastiskt, övriga bilder. :D

Glömde kommentera ursprungsinlägget, finns det några SLAB bevarade och med på våra träffar?
I vart fall har jag inte sett någon, men kanske något objekt som idag kan ses på våra träffar ursprungligen kan ha varit någon SLAB:are? :?:
Det skulle vara kul om du i så fall presenterar dig här och berättar vidare: :arrow:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 5936
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Svenska Lastbils AB.

Inläggav flak » 23 maj 2014, 09:34

Då lägger vi på lite SLAB och svelastbilder
5000 045.jpg
5000 045.jpg (146.71 KiB) Visad 19698 gånger

5000 044.jpg
5000 044.jpg (170.53 KiB) Visad 19698 gånger

5000 042.jpg
5000 042.jpg (146.69 KiB) Visad 19698 gånger

5000 041.jpg
5000 041.jpg (118.53 KiB) Visad 19698 gånger

5000 040.jpg
5000 040.jpg (86.93 KiB) Visad 19698 gånger

5000 037.jpg
5000 037.jpg (132.97 KiB) Visad 19698 gånger

5000 036.jpg
5000 036.jpg (190.99 KiB) Visad 19698 gånger

5000 035.jpg
5000 035.jpg (297.35 KiB) Visad 19698 gånger

5000 034.jpg
5000 034.jpg (231.84 KiB) Visad 19698 gånger

5000 033.jpg
5000 033.jpg (167.23 KiB) Visad 19698 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Svenska Lastbils AB.

Inläggav Anders Ason » 23 maj 2014, 10:23

Jag har varit anställd på SLAB.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5049
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Svenska Lastbils AB.

Inläggav västerås59 » 23 maj 2014, 23:39

Jag lägger till några fler alster från SLAB.

Östman.k
Bilagor
20140523_222619.jpg
20140523_222619.jpg (60.56 KiB) Visad 19638 gånger
lvsv-000-s560013.jpg
lvsv-000-s560013.jpg (65.44 KiB) Visad 19638 gånger
SLAB.jpg
SLAB.jpg (99.48 KiB) Visad 19638 gånger
SLAB19650519.jpg
SLAB19650519.jpg (78.2 KiB) Visad 19638 gånger
SLABAB.jpg
SLABAB.jpg (106.12 KiB) Visad 19638 gånger
västerås59
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 23 apr 2013, 22:44

Re: Svenska Lastbils AB.

Inläggav flak » 24 maj 2014, 11:24

Härliga bilder och vi fyller på med kepskavalkad=)
5000 052.jpg
5000 052.jpg (159.3 KiB) Visad 19606 gånger

5000 054.jpg
5000 054.jpg (139.15 KiB) Visad 19606 gånger

5000 049.jpg
5000 049.jpg (152.18 KiB) Visad 19606 gånger

15000 050.jpg
15000 050.jpg (204.79 KiB) Visad 19606 gånger

15000 053.jpg
15000 053.jpg (138.05 KiB) Visad 19606 gånger

15000 048.jpg
15000 048.jpg (100.69 KiB) Visad 19606 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Svenska Lastbils AB.

Inläggav västerås59 » 24 maj 2014, 21:50

Fyller på med mera foton.

Östman.k
Bilagor
cgipict-img.jpg.slab3..jpg
cgipict-img.jpg.slab3..jpg (118.67 KiB) Visad 19566 gånger
U1224.JPG
U1224.JPG (71.41 KiB) Visad 19566 gånger
cgipict-img.jpg.slab2.jpg
cgipict-img.jpg.slab2.jpg (118.67 KiB) Visad 19566 gånger
Farsans Volvo viking.jpg
Farsans Volvo viking.jpg (63.52 KiB) Visad 19566 gånger
cgipict-img.jpg.slab.5.jpg
cgipict-img.jpg.slab.5.jpg (118.18 KiB) Visad 19566 gånger
västerås59
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 23 apr 2013, 22:44

Re: Svenska Lastbils AB.

Inläggav Anders Ason » 25 maj 2014, 06:50

Väldigt trevliga bilder.

Under hela min uppväxttid dock, med "halva tillvaron" inom en lastbilscentral i en småstad upplevde jag där SJ:s lastbilstrafik som något som åkarna retade sig på väldigt mycket. Åkarna levde hela tiden med restriktioner om än det ena, än det andra där dess avsikt var mycket tydlig. Järnvägstransporterna skulle favoriseras och landsvägstransporterna försvåras. SLAB och dess föregångare sågs som illojal konkurrens och SJ skulle hålla sig till spårbunden trafik och inget annat. Trots det så blev ju SLAB ganska stort och dess bilar syntes "överallt" inom styckegodstrafiken. Det var på den tiden det fanns små levande godsmagasin på varenda liten järnvägsstation och antalet anställda inom SJ låg på ca 70 000 personer. Alla inom en tämligen strikt militärliknande hierarki. Uniformer, gradbeteckningar, honnörer, tjänstgöringslistor och det var väl närmast enbart avsaknad av beväpningen som skildes åt. Å andra sidan hänger ju klipptången från 1800-talet med fortfarande.

SJ genomlevde, eller överlevde sedan en av de största strukturförändringar som skett inom landet när det infördes ny teknik. Ångloken och allt rullande material krävde mycket underhåll och personal, postens paketservice effektiviserades, allmänheten fick tillgång till egna transportmedel - både av sig själva och smågods. Tekniken överlag utvecklades inom SJ på på områden som rullande mtrl, säkerhet, spår och signalsystem m m. Förändringarna ledde sedan till SJ stora omställningsarbete som under stora våndor och anställningsstopp i mer än 10 år reducerade personalstyrkan till ca 35 000 anställda runt 1970-1980. Först under det senaste årtiondet har man börja anställa igen. Inom denna korta historiebeskrivning försvann även SLAB där jag själv jobbade en kort tid runt 1964 (mellan två terminer på STI) på Norra Station, Stlm och körde en frambyggd Viking. I lasten b l a tidningarna Lektyr o Fibban (finns de kvar?) från tryckeriet till SJ-terminal.

Märgligt nog ser det väldigt tunt ut vad gäller överlevnaden av SLAB-bilar till vår tid. Vart tog de vägen?

Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5049
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Svenska Lastbils AB.

Inläggav västerås59 » 25 maj 2014, 20:50

Lite Historik.

Svelast eller SLAB som det hette innan 1968




Historien om SLAB




Det hela började 1937




Järnvägen som varit ensam om fjärrtransporter av både gods och människor började få hård konkurrens från landsvägstrafiken.

Bekymrade järnvägsdirektörer började utreda och analysera orsaken och sökte förslag och lösningar när de såg omsättningen och marknadsandelarna sjunka.




Det var inte bara SJ Statens Järnvägar som märkte av konkurrensen, även det delvis privatägda Stockholm-Westerås-Bergslagens Järnvägar insåg faran med den växande lastbilstrafiken.




För att försöka rädda tillbaka förlorade godsvolymer bildades 1937 ett dotterbolag som fick namnet Svenska Lastbil AB, förkortat SLAB och som många år senare fick namnet Svelast.




Den 19 juli 1937 antog Patent & registreringsverket bolagsordningen för Svenska Lastbilsaktiebolaget.




Den första lastbilen som registreras på det nya bolaget är en mjölkbil som trafikerar sträckan Västerås och Ängsö i Mälaren.




Utfärdandet av trafiktillstånd var mycket restriktivt på den här tiden, det innebar att bilarna bara fick köra inom sina lokala registrerings och huvudorter.

Men genom att köpa upp redan etablerade åkerier på strategiska orter kunde SLAB snabbt skaffa sig de önskade trafiktillstånden.




1939 bryter kriget ut, detta fördröjer det utbyggnaden av SLAB och de första åren blev en försöks och uppbyggnadsperiod,

1944 förvärvar Statens Järnvägar samtliga aktier i järnvägsbolaget, SLAB som grundades av Stockholm-Westerås-Bergslagens Järnvägar kom året därpå att införlivas i SJ-koncernen.




Under efterkrigstiden genomgick SLAB en kraftig expansion, flera mindre åkerier förvärvades och andra lastbilsåkerier inom SJ-koncernen flyttas över till SLAB.




1950 är SLAB Nordens största åkeriföretag och är representerat på 63 orter.




SLAB var vid den tiden rena diversehandeln, utöver den rena åkeriverksamheten sålde man grus från egna grusgropar, på en del orter var man ombud för apoteket, systembolaget mm.

Undan för undan renodlades rörelsen och den huvudsakliga sysselsättningen blev transportuppdrag där SJ på ett eller annat sätt var inblandade.




60-talet innebar att SJ blev mer eller mindre utkonkurrerade av de större åkerierna när det gällde regionala styckegodstransporter.

Regionala godstransporter på lastbil utan tidsödande omlastningar var mycket snabbare än järnvägstransport.

1964 startade SLAB Regionsforslingen, det innebar att fordonsparken utökades med ett 60-tal bilar och ett antal släpvagnar och semitrailers.





Vid samma tidpunkt började man också intressera sig för den allt vanligare nya tekniken med kommunikationsradio i bilarna, införandet av com-radio i bilarna medförde snabbt en ökad effektivitet.




SLAB får ny profil.

1968 genomgick SLAB en större förändring, man satsade hårt på marknadsföring och företaget fick en helt ny profil.

Bolagets logotyp ändrades från SLAB till det mera välklingade och marknadsmässiga Svelast.




Samtidig fick både personal och fordon en ansiktslyftning, den gråa fordonsfärgen byttes mot en ljusare färgkombination.

Personalen fick nya röda arbetskläder med Svelast-loggan på ryggen, man satsade också på ett intensivt personalutvecklingsprogram.




1970 presenterades ”Kalmar Terminal” Sjuttitalet var en tidsperiod då Svelast satsade hårt på att rationalisera verksamheten. Den i april 1970 presenterade Kalmar Terminal var ett försök att bygga upp en trafik med lösa lastbärare och små dragbilar, ett sorts lösflakssystem med flexiblare och smidigare lastbärare än de stödbensförsedda lösflak som marknaden kunde erbjuda.

Kalmar Terminal tillverkades bara i två prototypexemplar, testtrafik bedrevs i drygt ett år och föll ganska väl ut, men av kostnadsskäl lades projektet ned.




Vagnbjörnstrafiken hade varit vanlig under många år, men den trappades också ned under början av sjuttitalet.

Nedläggningen påskyndades av att nya viktbestämmelser omöjliggjorde fortsatt trafik med de höga totalvikter som, det ibland handlade om, som mest 80 tons totalvikt.

Vagnbjörn är en lågbyggd släpvagn med många axlar avsedd att transportera hela järnvägsvagnar på.




C-samcontainern var ett nytt koncept.

I mitten av sjuttitalet tar Svelast och påbyggnadsföretaget LAGAB fram en ny containertyp som döps till C-sam.

C-samcontainern transporterades av speciella teknikbilar utrustade med en ”släde” och kunde med dess hjälp lasta och lossa containern direkt på och av järnvägsvagnarna.




1980-talet blev en tuff period för Svelast med stora förändringar och flera chefsbyten på VD- stolen.

1986 lägger SJ ned styckegodstrafiken vilket innebar ett hårt slag för Svelast.

På ett år minskas fordonsparken med ca 400 bilar och Svelast tvingades att skära hårt i kostnaderna.




1990-talet medförde en vändning uppåt och man fortsatte expansionen, Svelast övertog bl.a. SJs hantering av lastpallar, man satsade på helhetslösningar med större kunder.

I samarbete med SJ Gods och SCA skapade man en logistisk helhetslösning från pappersbruken i Munksund och Holmsund till lager- och distributionsterminalen i Skövde.

Svelast tog under 90-talet ett stort steg mot att bli ett nordiskt transport- och logistikföretag.




2000-2001 vid årsskiftet delades Affärsverket SJ upp.

SJ AB för persontrafiken. Green Cargo AB för godstrafiken bildades.

Svelast AB blev något år senare en division inom Green Cargo ( Green Cargo Road ).




Svelast är nu en del av Green Cargo men antalet trafikkontor har reducerats kraftigt.

Green Cargo:s satsning på helhetslösningar bl.a. med kompletterande biltransporter och lagerhantering för näringslivet, har resulterat i framgång med flera stora affärer och en god lönsamhet som framgår av senaste kvartalsrapporten.

Östman.k
Bilagor
slab_0605_24.jpg
Första bilen från Hallstahammars kontoret
slab_0605_24.jpg (54.44 KiB) Visad 19492 gånger
västerås59
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 23 apr 2013, 22:44

Re: Svenska Lastbils AB.

Inläggav S-V L44 » 25 maj 2014, 23:37

Anders Ason skrev:
Under hela min uppväxttid dock, med "halva tillvaron" inom en lastbilscentral i en småstad upplevde jag där SJ:s lastbilstrafik som något som åkarna retade sig på väldigt mycket. Åkarna levde hela tiden med restriktioner om än det ena, än det andra där dess avsikt var mycket tydlig. Järnvägstransporterna skulle favoriseras och landsvägstransporterna försvåras. SLAB och dess föregångare sågs som illojal konkurrens och SJ skulle hålla sig till spårbunden trafik och inget annat.

Exakt samma resonemang upplevde jag också hemma under 1950- och 1960-talet. SLAB:s verksamhet sågs definitivt inte med blida ögon av de oberoende enbilsåkerierna som fick kämpa hårt om sina kunder.
Å andra sidan var SLAB, om jag minns rätt, inte särskilt stora i Landskrona-trakten.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2129
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Svenska Lastbils AB.

Inläggav SJ buss » 24 apr 2015, 20:06

"Farsans Viking" står framför "Svalbo't", det första garaget som SLAB hade vid stationen i Hallstahammar. Finns förövrigt kvar än idag.
SJ buss
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 02 apr 2015, 21:45


Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst