av Per Thomson » 14 apr 2014, 17:45
Tack Reid för klarheter om Timken!
Återkopplar till mitt inlägg om Leyland-boggier:
Det var nog mer S-V återförsäljarna Bil o Buss förtjänst att såväl SCA som bergslagsbolaget fick sina önskemål uppfyllda, mindre S-V:s. S-V hade antagligen fullt upp att klara efterfrågan av befintliga modeller under den högkonjunktur som kom att råda lång tid efter ww2. Ingenjörsresurserna koncentrerades säkert på att effektivisera produktionen framför att ta fram nya konstruktioner.
Andra bilmärken, kanske främst med USA anknytning, insåg tidigt att tandemdrift måste till för att klara den stigande efterfrågan på bilar som kunde klara större lastförmåga.
Det som höll tillbaks våra svenska lastbilstillverkare förutom problem med produktionskapaciteten var nog våra vägars dåliga bärighet som inte, i vart fall på papperet, medgav några högre lastvikter. I praktiken blev det ändå betydande lastvikter och det svenska stålet fick bevisa sin styrka. Helt smärtfritt gick det dock inte och det var därför de största och mest transportintensiva företagen i Sverige efterfrågade tandemdrivna boggier.
Hälsningar
Per Thomson