TUNGTRANSPORT AB

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Re: TUNGTRANSPORT AB

Inläggav Sudde52 » 26 jan 2009, 21:14

Vill minnas att Tungtransport hade transporten av pendeltåg/tunnelbanevagnar från Stockholm till Kalmar och vice versa, vagnarna renoverades eller byggdes om på Kalmar Verkstad...eller Adtranz..eller Bombardier..Kärt barn har många namn 8)
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52
 
Inlägg: 434
Blev medlem: 30 aug 2008, 23:05
Ort: Nybro

Re: TUNGTRANSPORT AB

Inläggav Thomas Almen » 27 jan 2009, 20:27

Har luskat lite om ägare m.m Det var tydligen två delägare, som p.g.a stigande ålder och brist på arvtagare avvecklade firman sent 80-tal. eller tidigt 90-tal. Därefter begärdes företaget i likvidation, inte helt ovanligt när det gäller företagsavvecklingar. Dom gjorde alltså INTE konkurs, som man skulle kunna tro.
Thomas Almen
 

Re: TUNGTRANSPORT AB

Inläggav Muk » 15 mar 2009, 14:26

Thomas Almèn skrev:Har luskat lite om ägare m.m Det var tydligen två delägare, som p.g.a stigande ålder och brist på arvtagare avvecklade firman sent 80-tal. eller tidigt 90-tal. Därefter begärdes företaget i likvidation, inte helt ovanligt när det gäller företagsavvecklingar. Dom gjorde alltså INTE konkurs, som man skulle kunna tro.


Tungtransport gick i konkurs 1994. Möjligtvis avvecklade de två äldsta delägarna sig själv ur bolaget, för de försvann ur styrelsen 1992. Bellmans i Stockholm bytte i samma veva som konkursen namn på sitt bolag från Grundab Trailertransporter till Tungtransport i Stockholm AB, så det är möjligt att de tog över konkursboet.
MVH
Markus Uhrvik
Muk
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 09 aug 2008, 11:06
Ort: Umeå

Re: TUNGTRANSPORT AB

Inläggav Thomas Almen » 15 mar 2009, 15:18

Muk skrev:
Thomas Almèn skrev:Har luskat lite om ägare m.m Det var tydligen två delägare, som p.g.a stigande ålder och brist på arvtagare avvecklade firman sent 80-tal. eller tidigt 90-tal. Därefter begärdes företaget i likvidation, inte helt ovanligt när det gäller företagsavvecklingar. Dom gjorde alltså INTE konkurs, som man skulle kunna tro.


Tungtransport gick i konkurs 1994. Möjligtvis avvecklade de två äldsta delägarna sig själv ur bolaget, för de försvann ur styrelsen 1992. Bellmans i Stockholm bytte i samma veva som konkursen namn på sitt bolag från Grundab Trailertransporter till Tungtransport i Stockholm AB, så det är möjligt att de tog över konkursboet.
Din beskrivning stämmer nog rätt bra med det jag hört.
Thomas Almen
 

Re: TUNGTRANSPORT AB

Inläggav VolvoStar » 25 jul 2012, 18:19

Tungtransports gamla F12 skulle man haft enligt registret finns den kvar, men vem äger lastbilen om
firman är nedlagd.
VolvoStar
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 16 mar 2012, 22:28

Re: TUNGTRANSPORT AB

Inläggav sjömannen » 29 jan 2014, 10:44

Thomas Almen skrev:Nu har "Hawkeye", min observante kamrat, kommit med lite info. om företaget. Tungtransport var ett Stockholmsbaserat företag, som körde med blå och gula bilar. Gick tydligen i kk nån gång på 80-talet. När han nämnde saken, så har jag själv nåt svagt minne av firman. Ska se om jag kan få fram något mer.


Hmmmmm,,,,, från Sthlm- minns jag va me o körde bort en massa pinaler när dom la ner Vin o sprit- Reimers holme o blev där bekant me"Sillen som körde en F89 o maskintrailer,¨åt "Tungis "när dom skulle skjutsa" några höga breda "fat" till Södertälje kan de ha vart 75-76 måntro?.....nån som va me då?, de va ju en hel del stora grejer som skulle bort.

Sjömannen
Senast redigerad av sjömannen 29 jan 2014, 10:53, redigerad totalt 1 gång.
sjömannen
 
Inlägg: 374
Blev medlem: 02 jan 2014, 17:40

Re: TUNGTRANSPORT AB

Inläggav Fredrik Klint » 29 jan 2014, 10:50

VolvoStar2014 skrev:Tungtransports gamla F12 skulle man haft enligt registret finns den kvar, men vem äger lastbilen om
firman är nedlagd.


Nu har den blivit avreggad, 12 september 2013. Å andra sidan var det väl en stor rensning i registret i aug-sept så många tusen fordon försvann (som kan finnas kvar fysiskt).
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 22 dec 2007, 21:06

Re: TUNGTRANSPORT AB

Inläggav bedford » 10 feb 2014, 23:02

sist jag såg den fanns den på Ingarö
bedford
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 18 apr 2013, 22:12

Föregående

Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster