Långhag kraftverksbygge

Här ges möjlighet att behandla järnväg, flyg- och sjöfart samt diverse truckar och lastmaskiner. Områden som ändå har viss anknytning till lastbilar och landsvägstransporter.

Moderatorer: Anders Ason, Bo Norvinge, Stellan

Långhag kraftverksbygge

Inläggav Per Thomson » 20 jan 2014, 10:15

Här kommer lite mer bilder visande främst transporterna till kraftverksbygget Långhag, beläget i Dalälven söder om Gustafs (Säter - Borlänge). Bilderna har ställts till vårt förfogande av Kjell Brunström och får inte spridas vidare. Jag börjar med dessa två bilder:

Långhag 1936001.jpg
Långhag 1936001.jpg (179.02 KiB) Visad 20326 gånger

Bedford 1939 vid Skedvi kraftverksbygge 1946.jpg
Bedford 1939 vid Skedvi kraftverksbygge 1946.jpg (100.27 KiB) Visad 20326 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 6200
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Långhag kraftverksbygge

Inläggav Ove » 20 jan 2014, 11:03

Ny fråga ,vad är det för grävmaskin?
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 23 mar 2007, 15:47
Ort: Avesta

Re: Långhag kraftverksbygge

Inläggav Per Thomson » 21 jan 2014, 07:59

Ingen som vågar spekulera kring Oves fråga om vilken grävmaskin som syns bakom Bedforden?

Då släpper jag på två bilder till:

Armkors till Långhag 1937.jpg
Armkors till Långhag 1937.jpg (123.92 KiB) Visad 20247 gånger



Av det här trafikmeddelandet framgår transportvägen från ASEA i Västerås till Långhag och vilka tider som olika sträckor måste stängas för övrig trafik.

Trafikmedd juli 1938.jpg
Trafikmedd juli 1938.jpg (183.21 KiB) Visad 20247 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 6200
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Långhag kraftverksbygge

Inläggav Anders » 21 jan 2014, 14:12

Ove skrev:Ny fråga ,vad är det för grävmaskin?


Skulle säga att det är en DEMAG E31.

Kan lastbilen vara en Thornycroft?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2321
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Långhag kraftverksbygge

Inläggav Per Thomson » 21 jan 2014, 18:54

Rätt svar på lastbilen, alltså Thornycroft :D
När det gäller grävmaskinen så har inget facit så Ove som ställde frågan får återkomma.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 6200
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Långhag kraftverksbygge

Inläggav Anders » 21 jan 2014, 22:20

Glömde visst att bifoga länken:
http://www.demag-bagger.de/e31/e31.htm

Ser misstänkt likt ut i alla fall :)

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2321
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Långhag kraftverksbygge

Inläggav Per Thomson » 22 jan 2014, 18:32

Hej Anders, jag kollade med Ove om förslag på grävmaskin var rätt men han visste inte heller :lol:
Så kan det bli.
Din efterforskning och ditt förslag verkar i vart fall mycket troligt så tack för det.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 6200
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Långhag kraftverksbygge

Inläggav Per Thomson » 22 jan 2014, 18:47

Thornycroftens reg nummer Z1510.
Bildtexten lyder:
Transport av turbin till Långhags kraftverk 1938. Här har man stannat i Aspåker. Denna transport orsakade björkalléns avverkning. Baktill är tre bromsbilar kopplade.

Förra bilden visade ett annat maskinelement, texten anger armkors. Tre transporter utfördes som framgår av annonsen om vägavstängningar.

Torneycroft 1938.jpg
Torneycroft 1938.jpg (105.41 KiB) Visad 20125 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 6200
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Krångede kraftverksbygge

Inläggav Bengt Dahlberg » 26 jan 2014, 19:47

Per Thomson skrev:Ingen som vågar spekulera kring Oves fråga om vilken grävmaskin som syns bakom Bedforden?

Då släpper jag på två bilder till:

Armkors till Långhag 1937.jpg



Av det här trafikmeddelandet framgår transportvägen från ASEA i Västerås till Långhag och vilka tider som olika sträckor måste stängas för övrig trafik.

Trafikmedd juli 1938.jpg


http://i25.photobucket.com/albums/c63/b ... V/115B.jpg
>Dina bilder får inte vara bredare än 800 pixlar.
Bild

Samma trailer som i föregående bild.
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: Långhag kraftverksbygge

Inläggav Per Thomson » 03 feb 2014, 19:56

"Ett nytt fynd, ur Västmanlands läns Trafikbilägares minnesskrift 1924 - 1949.

Text som finns i anslutning till bilden: Gigant på väg till Långforsen i Dalarna. I transporten deltog åkare Lindblom med sina lastbilar. Observera det nedre armkorset, ASEA, Västerås, år 1939.

En smula märklig bildtext, men det var inte ovanligt med felaktigheter i sådana här minnesskrifter. Året kan ju inte vara 1939.

Hälsningar Kjell B"

Långhag004.jpg
Långhag004.jpg (128.15 KiB) Visad 19960 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 6200
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Långhag kraftverksbygge

Inläggav Per Thomson » 26 feb 2020, 20:04

Malte har fyndat mer information om den här transporten, en äldre tidskriftsartikel från tidskriften Landstormslottan.
För att kunna läsa artikeln måste man nog skriva ut den på papper och vända sidorna vågrätt.

Aseatransporten_Landstormslottan.pdf
(4.64 MiB) Nerladdad 196 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 6200
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Övrig logistik- och transporthistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster