Klassiska lastbilar

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Klassiska lastbilar

Inläggav swedishbrasscar » 20 aug 2012, 08:22

Mina favoritartiklar i det senaste numret var Fors foderbilar och SWB-historiken. :)
Användarvisningsbild
swedishbrasscar
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 22 dec 2009, 21:48
Ort: norr Västerås

Re: Klassiska lastbilar

Inläggav johgra » 21 aug 2012, 15:38

Så, nu är tidningen genombläddrad, trevlig som vanligt för man säga.
Det görs ett gott jobb för att få fram tidningen!
johgra
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 jul 2009, 12:25

Re: Klassiska lastbilar

Inläggav BosseJ » 02 okt 2013, 01:02

FORS FODER.
Någon som har tillgång till bilder på loggorna för olika foder som satt på tankarna?
Detta för att försöka få till dekaler till modellprojekt!
Bosse
BosseJ
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 01 okt 2013, 16:58

Re: Klassiska lastbilar

Inläggav Thomas Almen » 05 okt 2013, 09:16

Nytt nummer i lådan igår. Kul att det var Ulriks Mercedes som fått nytt liv. Minns att den stog i många år vid BP i Laxviken, utan att vara till salu. Har kört mycket ihop med Ulriks grabb, Sten. Det första han gjorde när han tog över åkeriet, var att ersätta Mercan med en LS 76. I övrigt kul läsning.
Thomas Almen
 

Re: Klassiska lastbilar

Inläggav Thomas Almen » 30 nov 2013, 12:06

Nån mer än jag som fått nya numret?. Trevlig L 55:a, mycket intressant från Gisebo m.m. Avslutande krönikan var så där....
Thomas Almen
 

Re: Klassiska lastbilar

Inläggav Per Thomson » 01 dec 2013, 09:40

Jodå, har fått den också, mycket fint nummer, har dock inte hunnit läsa den riktigt än, bara skummat. Håller med dig Bo, särskilt Gisebobilderna. En bland Sveriges tidiga motrvägar var sträckan från den nya efterföljande macken Motell Vätterleden och till Huskvarna och den var precis öppnad när jag började köra fjärr 1964 så jag hann aldrig uppleva Gisebo-macken.
Den inledande berättelsen av Bengt Gustafsson med sista svängen före Jul var mycket bra och passar fint i tiden.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Klassiska lastbilar

Inläggav Sudde52 » 02 dec 2013, 10:54

Thomas Almen skrev:Nån mer än jag som fått nya numret?. Trevlig L 55:a, mycket intressant från Gisebo m.m. Avslutande krönikan var så där....

:D :D Knäck inte Stina nu när han debuterat som författare Thomas! :D
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52
 
Inlägg: 434
Blev medlem: 30 aug 2008, 23:05
Ort: Nybro

Re: Klassiska lastbilar

Inläggav herrstina- » 02 dec 2013, 11:05

Nu är själva presentationen avklarad så nästa mål blir att välja ämne och författa en bok, eller ett par tre stycken.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3827
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Klassiska lastbilar

Inläggav Thomas Almen » 02 dec 2013, 23:01

Jag tror han pallar Sudde. Tror säkert han sitter å smider moteld...
Thomas Almen
 

Re: Klassiska lastbilar

Inläggav Bengt Gustafsson » 03 dec 2013, 09:25

Vad kul att ni uppskattar tidningen! Verkligen! :D

Varma veteranhälsningar
Bengt Gustafsson
Bengt Gustafsson
 
Inlägg: 245
Blev medlem: 05 apr 2007, 09:58
Ort: Mölnlycke

Re: Klassiska lastbilar

Inläggav Bo Norvinge » 03 dec 2013, 12:36

Det gavs ju också tillfälle att få lära känna "corvinius" mer - Loadstarspecialisten Marcus Corvinius.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Klassiska lastbilar

Inläggav Thomas Almen » 09 dec 2013, 16:17

Bengt Gustafsson skrev:Vad kul att ni uppskattar tidningen! Verkligen! :D

Varma veteranhälsningar
Bengt Gustafsson

Ska man som bitter Norrlänning gnälla på nåt, så drog jag lite på smilbanden i reportaget om Gisebo. "Alla Sveriges chaufförer" kände till stället. Jorå, dom som färdades mellan Skåne å Mälardalen säkert, men landet består ju av diverse utspridda fäbodar även norr därom. Dessutom menade Oraklet från Partille att N-bilarna inte blev särskilt populära som timmerbil. I Norrlands inland var dom nästan dominerande i skogen ett tag, å blev även bytta till en till av samma modell. Men det är detaljer, i stora hela en förträfflig publikation :D
Thomas Almen
 

Re: Klassiska lastbilar

Inläggav Per Thomson » 14 dec 2013, 00:32

Innan min kontinetkörning började 64 så körde jag kanske ett halvår på Skåne från norra Västmanland. Redan då var Gisebo ersatt av Motell Vätterleden där ett motorvägsavsnitt till Huskvarna började. Så trots denna rutt saknar även jag minnen från Gisebo men hörde mycket berättelser om det stället.

Fler motsvarande ställen fanns dock kvar och ett av dom som jag minns särskilt från Skåne-tiden var Gulf-macken söder om Ljungby, platsen heter Kånna och rester av macken finns nog kvar än idag utmed Riks-ettan som redan då var omdöpt till E4. I Markaryd skulle lotsen ta över kl 0500 och hade man tur att komma iväg tidigt från Fagersta kunde man få tid att knoppa några timmar. Var det då vinter o kallt fanns det möjlighet till en brits med filt och kudde på macken, problemet var bara att de flesta gubbarna snarkade så förtvivlat så man trodde ibland att nu brakar byggnaden ihop. Den smala britsen (fotänden) i 1350-hytten fick bli den bästa lösningen om än det hann bli lite kallt efter någon timme.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 12 gäster