Vad trevligt att se en gammal Volvo långnos nästan hemmavid.
Var har din bil tillbringat sin aktiva tjänst?
Tänker du behålla den som brandbil?
Enligt Transportstyrelsen har din bil chassinumret 290-1877 och årsmodellen är angiven till 1951.
En "systerbil" som ser exakt likadan ut som din finns numera i Haninge. Den bilen har registreringsnumret FBE967.
Jag hittar inte några bilder av den bilen på nätet just nu trots ihärdigt sökande. Jag har några bilder av den som jag tankade hem för knappt 10 år sedan och lägger in en av dessa och hoppas att bildägaren inte misstycker.

- Volvo LV293 - 1938 - FBE967 (B2937) - 01 - Södertörns Brandkår - Huddinge.JPG (202.43 KiB) Visad 29660 gånger
Det märkliga är att din bil och Stockholmsbilen har chassinumren direkt efter varandra. Men bilen i Huddinge är angiven som årsmodell 1938. Så något är lite skumt där. Chassinumret indikerar att bilen bör vara tillverkad runt 1950. De två bilarna är bland de allra sista av denna modell i denna chassinummerserie som tillverkades. Parallellt tillverkades en annan serie (kanske med annan motortyp - jag har inte kollat) som hade en chassinummerserie som började med 102... eller 103...
Skälet till att man länge använde bensinmotorer i brandbilar var att startproceduren gick snabbare. Även Scania-Vabis tillverkade bensinmotorer en bra bit in på 1950-talet just för brandfordon.
// Kjell N