Ja, de var försedda med Volvo hytt och även Volvo motor i vissa. Jag kom idag på att jag nämnt Holming tidigare och det var under "Made in Finland". Det är också nåt annat företag som försökt med samma koncept.
Kestotankki hette den först Hirvonen mannen bakom prototypen ,de förstahade F10 hytt lågmonterad framför framaxeln oc b 10m bussmotor ,senare blev det hollmimf F7 hytt med liggande volvo 10 motor och cooler sista versionen hade mans unterfloor motor på 330 hkr,h benkku
Kommer ihåg att det fanns flera Hollming på åkeriet där min pappa körde på 80-talet. Chaufförerna skojade att den gick så tyst att man var tvungen att veva ner rutan för att höra om motor gick. Detta var 81 den gick med 2-axlat släp ända till 93. På åkeriet fanns också en från 1982 och en av de sista som till verkades 1985 men togs i trafik först 87. 82an blev skrotades efter en mycket tragisk olycka efter några år och ersattes senare av en begagnad 84 eller 85. Oräkneliga är de skollov dagar men spenderade i och runt dessa bilar. Fördelen med dessa var ju att man kunde lasta ca 2000l mera än i en vanlig bil. Det tillverkades ca 50 bilar i huvudsak för bränsle transporter. Alla såldes i Finland som nya men en och annan såldes som begagnade på export. Mvh Anders
Hälsningar Anders Ason __________________________________________ Jag tillhör också den yngre generationen, men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Nog finns det kvar en och annan men ingen i sitt ursprungliga jobb. En finns som vatten bil på travbanan i Björneborg och en på bil museum i Kangasala. Några till säkert också som brandbilar. Den sista i sitt ursprungliga jobb gick som tjock-olje bil hos bröderna Vuorinen i Hämeenkyrö ända till senare hälften av 90-talet. Prototypen med F10 hytt (kestotankki) är tyvärr ner huggen. -------- Anders