Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
Roger Larsson skrev:Behöver hjälp med identifiering av denna vagn såsom typ, hytt och årsmodell. Alla upplysningar av största värde.
Malte. E skrev:Trettiotals-Scanior.
Det var utomordentligt skarpa och fina foton Roger kommit över, och som sign. L44 givit en så korrekt och bra beskrivning till så det finns inte mycket att tillägga. Man känner sig riktigt " lyft" av att betrakta bilderna. Men observera att båda flakbilarna är förberedda för kolgasmontage, något som var i ropet just den tiden. Bilen som ska levereras till Autospedition har relativt nyligen behandlats här på forumet. Den är nämligen unik genom att ha periskop! Frambyggda bilen var avsedd för fjärrtrafik, så det är en sovhytt, ovanligt rejält tilltagen. Den åsattes en maxlast på 4500 kg. Tjänstevikten var 5260 kg. För båda dessa bilar gäller att hytterna och flaken är byggda hos Scania och har därmed fabrikens tillverkningsnummer.
Tankbilen, som levererades till en köpare i Göteborg, är annorlunda även genom att den är ett snäpp modernare. Den är av 1938 års modell och har diesel-
motor av typen 16641 på 120 HK. Den har även Rydhsboggie isället för Scaniaboggien av "Pusher"-typ. Den har Scaniahytt. Typbeteckningen uppges 33512 och motornummret är 9360. Köparen har nöjt sig med fyrväxlad låda, men hade kunnat få en femväxlad låda.
Malte.E
S-V L44 skrev:Bilen är av modell 345, men mer än så vet jag tyvärr inte om just denna bil.
Malte E bör nog kunna ge ett mera exakt svar.
Bilderna på bilen som Anders Ason visar upp bör vara den s.k. Falken-bilen som nu är föremål för en omfattande renovering hos Scania. (Man har efterlyst vissa delar här i forumet.)
Det byggdes inte mer än cirka drygt 70 stycken exemplar av denna frambyggda typ. Utformningen på hytten kan variera något.
// Kjell N
Återgå till Scania-Vabis Historik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst