SISU

Sisu och Vanaja, vi hoppas här få mer kunskap om dessa intressanta lastbilar i den tunga klassen.

Re: SISU

Inläggav magirus » 07 apr 2013, 12:46

Precis så där ska det se ut!!! :D
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1142
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: SISU

Inläggav Per Thomson » 08 apr 2013, 11:19

Håller med, minns dom som om det hade varit igår, ekipagen gav ett maffigt intryck. De trailers de byggde i Finland var ofta stilfulla även fast de byggdes med minimala resurser och var baserade på gamla lastbilsboggier eller bakaxlar. Bra tecknat!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: SISU

Inläggav bma.finland » 10 maj 2013, 18:43

img451.jpg
img451.jpg (156.38 KiB) Visad 25196 gånger

som första typgodkända 5 axlad i finland presenteradesSISU SM 10x2/6 på transportmässan i helsingfors ,första war honkanens bil med kippand conteiner rede för 20 och 30 fots conteiner ,totalvikt 38 tn
bma.finland
 
Inlägg: 1220
Blev medlem: 10 mar 2012, 08:56

Re: SISU

Inläggav JohanW » 11 maj 2013, 22:32

Honkanen i Åbo?
JohanW
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 09 apr 2010, 22:44

Re: SISU

Inläggav bma.finland » 12 maj 2013, 17:26

jo, dom hade den första var på mäsan 89 ,har tagit friheten att ritaden enligt minne men grön och gul (grann) var den :D benkku
bma.finland
 
Inlägg: 1220
Blev medlem: 10 mar 2012, 08:56

Re: SISU

Inläggav JohanW » 12 maj 2013, 22:16

Färgen stämmer säkert.
JohanW
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 09 apr 2010, 22:44

Re: SISU

Inläggav bma.finland » 23 maj 2013, 21:58

img456.jpg
img456.jpg (146.4 KiB) Visad 25054 gånger

KONITIO(senare KARHU)-SISU i en ovanlig 4x4+2 konfiguration några tiotal byggdes främst till statliga bolag innom vatten och energi.motor i förstnämda var turbomatad 400 LEYLAND ,i den senare björnen en VALMET DS611 ,båda runt 165 hkr ,växellådor från ZF. kuriosa ,samma framaxel med breddad spårvidd användes på 4x4 och 6x6 scanias 2och 3 seriens bilar
bma.finland
 
Inlägg: 1220
Blev medlem: 10 mar 2012, 08:56

Re: SISU

Inläggav Bo Norvinge » 23 maj 2013, 23:39

Hade den vanliga 4x2 en Leylandmotor utan turbo på 135 hk?
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: SISU

Inläggav bma.finland » 24 maj 2013, 21:08

den vanliga hade båda enligt önskemål ,sen fanns även en 6x2 med samma option inte alltförmånga av dem heller , 4x2 var nog 98 % av dessa sisun,h benkku
bma.finland
 
Inlägg: 1220
Blev medlem: 10 mar 2012, 08:56

Re: SISU

Inläggav bma.finland » 18 jul 2013, 15:04

img397.jpg
img397.jpg (140.06 KiB) Visad 24818 gånger

SISU KB 112 och 117(4x2) LEYLAND 680 POWERPLUS 220 hkr fuller tipphytt allt från årsmodell 62,hejasverige ,men vilken bil med scanias ds11 skulle detta varit ,superb på sin tid :mrgreen:
bma.finland
 
Inlägg: 1220
Blev medlem: 10 mar 2012, 08:56

Re: SISU

Inläggav Per Thomson » 19 jul 2013, 09:08

Säkert!
Hur var komforten, ljusisolering och sådant?

Oj, tänk va vig man var på den tiden slänga upp kapellduk över tak och ibland riva kapellställningar helt. Det är väl sånt man känner av idag. Bra tecknat när man känner igen sig så. :lol:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: SISU

Inläggav Polar1 » 19 jul 2013, 23:28

Också KB-112/117 BPT. Leyland O.680 PowerPlus Turbo. 265 SAE hkr. 1966-69? :D
Jag tror att detta var en stor stuga modell. :mrgreen:
Polar1
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 30 aug 2011, 06:10

Re: SISU

Inläggav bma.finland » 29 jul 2013, 20:13

img495.jpg
img495.jpg (144.84 KiB) Visad 24702 gånger

idag SISU K-148 sp 4200 från mitten av 60 talet ,65 66 byggdes denna serie 450 st för vägverket,sivila såg något annorlunda ut,motor i dessa var en LEYLAND 0.680 sugotor och lådan var ZF osynkroniserad 6växlad ,ingen norrlandsväxel och ingen diffspärr,allt för att spara pengar.Dessa och 250 VANAJA(även specialmodell) köptes med lån från världsbanken ,som givit smeknamn för denna modell,den övre är föregångarmodellen från 50 tal
bma.finland
 
Inlägg: 1220
Blev medlem: 10 mar 2012, 08:56

Re: SISU

Inläggav herrstina- » 29 jul 2013, 22:28

bma.finland skrev:
img451.jpg

som första typgodkända 5 axlad i finland presenteradesSISU SM 10x2/6 på transportmässan i helsingfors ,första war honkanens bil med kippand conteiner rede för 20 och 30 fots conteiner ,totalvikt 38 tn


Hade bilen axellyft på framaxeln? Eller det är din egen konstruktion?
Jag såg en Sisu i Norge för några veckor sedan, den bilen hade tridem, tandemdrift och boggielyft. Vet du hur dom har löst det?

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: SISU

Inläggav bma.finland » 29 jul 2013, 22:41

luftfjädrad andra axel lika somVTA på finska volvor. andra frågans svar är. bakre drivaxeln kopplas(i mellan diffen, ) ur så mellankardan och axel ärfrirullande ,sedan lyftbälg som på många finska tandemdrivna svenskar med
bma.finland
 
Inlägg: 1220
Blev medlem: 10 mar 2012, 08:56

FöregåendeNästa

Återgå till Finska lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst