Så här skrev Malte E ovan :
....Dessvärre har jag inte mycket uppgifter att komma med, men de som finns i min anteckningsbok skriver jag av här=
Dragbil Tatra, importerad från Norge av Elmer Johansson. 180 hk diesel. 3axlad dragbil. Pivot. Chnr 54323.
Uppgiven årsmodell 1942 / 1947. Köpt Åke Andersson Norrköping 1952. Rnr 1147. Maskintrailer.
Omreg. traktor 24/11 1958. 135 hk Diesel. Skrotad 13/12 1963.....
Det chassinumret (
54323) hade en 3-axlad Tatra 111 av 1942-års modell som sattes i trafik av AB Europatrafik i Helsingborg den 27/12-1946.
Det finns ingen uppgift varifrån den ursprungligen kom, men med tanke på tillverkningsår och året för första registrering i Sverige bör det ha varit militärt surplus från Tyskland, Norge, eller ....?
Lastbilen, som hade fast flak, övertogs sedan i juni 1949 av en ingenjör Karl Kihlskog (med adress Hotel Nizza

, men tre år senare adress Södra Stenbocksgatan) i Helsingborg, och den skrotanmäldes sedermera den 19/5-1954 av Olssons Skrotaffär i Helsingborg.
Motornumret på Helsingborgsbilen var D81-31-115-42.
Som synes har vi fått fram lite olika uppgifter om Tatran med chassinummer
54323 under i stort sett samma tidsperiod.
Rör det sig om två olika bilar som av en eller annan anledning fått samma chassinummer, eller har det helt enkelt blivit felnoteringar avseende chassinumren?
Det senare alternativet är lätt hänt och förekommer då och då även av myndigheternas besiktningsmän eller skrivpersonal.
Eller köpte Åke Andersson i Norrköping bilen av Olssons Skrotaffär i Helsingborg 1952 eftersom den blev noterad i BRR (dvs. avställd) från juni 1953 men inte avförd från M-län förrän ett år senare? Även sådana varianter av lite otydliga och förbryllande registreringsuppgifter förekommer.
// Kjell N