I boken ”Alla Våra Bussar” skriven av Gert Ekström, Lars Ericsson och Lars Olov Karlsson finns på sidan 93 tre olika svenska semitrailerbussekipage avbildade, inklusive den med Volvo LV180 dragbil som Malte E beskriver. Detta är kanske det fordon som signaturen Västerås59 beskriver som "Kålmasken"?
- Semitrailerbussar - Alla Våra Bussar Sidan 93.JPG (174.96 KiB) Visad 16030 gånger
Det år jag bodde i Ryssland mellan 1994-95 flög jag flertalet gånger inrikes till bl.a. Sibirien och ned mot Tjetjenien. Oftast parkerade flygplanen vid terminalbyggnaderna i Moskva, men någon enstaka gång parkerade man en bit ifrån och då fick man åka i en gul semitrailerbuss på Sheremetyevo-flygplatsen i Moskva.
Dragbilen var tvåaxlad och nosbyggd, en ZIL 130 om jag inte minns helt fel. Färden var inte vidare bekväm, föraren missade flera växlingar med den osynkade lådan och det saknades en och annan ruta i bussen så det blev kallt vintertid, men å andra sidan var åksträckan inte så värst lång.
Bussekipaget som Anders Ason visar upp ovan och som också är avbildad nere till höger på sidan 93 i "Alla Våra Bussar" är f.ö. det ekipage som i folkmun kallades ”Kamelen” i Stockholm och dragbilen är en Scania-Vabis B32-1802 från 1946 bestyckad med en rak åttacylindrig motor.
Dragbilen som blev ombyggd till lastbil med flak år 1954 såldes tillsammans med 105 stycken bussar till en skrothandlare i Västerås 1967 och den avfördes definitivt från bilregistret i januari 1971.
Volkswagenekipaget på Cuba ser onekligen häftigt ut. Piporna avslöjar kanske en annan motor placerad på annan plats än den 30 hk starka originalmotorn, annars lär det väl inte bli några resor alls om bussen råkar bli fullsatt.
(( Kjell N