Olika drivmedel

Här ges möjlighet att behandla järnväg, flyg- och sjöfart samt diverse truckar och lastmaskiner. Områden som ändå har viss anknytning till lastbilar och landsvägstransporter.

Moderator: Anders Ason

Re: "Crude oil"

Inläggav Bengt Dahlberg » 19 okt 2012, 19:13

http://i25.photobucket.com/albums/c63/b ... G_8918.jpg

Besökte fartyget YAVARI som 1914 fick panna och ångmaskin utbytta mot en Bolinder semidiesel. Som synes av skylten har man felöversatt "råolja" med crude oil vilket är verklig råolja som varierar otroligt vad gäller lättflycktiga fraktioner och ner till asfalt.
Upplevde en gång i Um Said vid lastning en otroligt illaluktande och gasande crude oil och där gasen dessutom missfärgade/angrep vitfärgen på akterbygget. Vid andra tillfällen märktes ingenting av gaserna.

http://i25.photobucket.com/albums/c63/b ... G_8896.jpg

Länk till fler bilder http://s25.photobucket.com/albums/c63/bengts/bat/Titicaca/
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: Olika drivmedel

Inläggav Malte. E » 02 nov 2012, 21:44

Om olika drivmedel.
Synnerligen intressanta inlägg alltsammans
Malte e
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Olika drivmedel

Inläggav S-V L44 » 25 jan 2013, 00:56

faun v12 skrev
Svenska skifferoljeaktiebolaget i Närkes Kvarntorp provade gasdrift på minst en av de Scanior med åtta-cylindriga motorer man körde med.

En av Lunds Renhållningsverks Volvo LV81 gick även den på s.k. "skiffergas" som förvarades på tub.

Här är en annons rörande bensol.

Drivmedel - Bensol - Annons Motor Nr 48 - 1945 - LR.JPG
Drivmedel - Bensol - Annons Motor Nr 48 - 1945 - LR.JPG (232.4 KiB) Visad 31867 gånger

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Olika drivmedel

Inläggav bilobuss » 25 jan 2013, 06:33

Kul initiativ, Kjell N att gå i genom olika drivmedel! Lägger till biogas, som jag inte sett omnämnas. Mest drivmedel för bussar. Bland lite
"udda" teknik att driva ett fordon kan nämnas en svänghjulsbuss som SL hade på 1990-talet. Ett stort svänghjul "laddades" dels vid inbromsning och dels av en liten dieselmotor som automatiskt kopplades in vid behov. Det berättades en gång när en förare provade att bara utnyttja svänghjulet, kunde köra från Hornsbergsgaraget (på västra Kungsholmen i Stockholm) och till Stureplan. En sträcka på flera kilometer. Därefter kopplades dieselmotorn in. Tekniken skrinlades tyvärr efter en enda byggd buss (Volvo). Även tryckaccumulatorbussar har provats med liknande ide som svänghjulstekniken. Trycktankar (luft) fanns på bussens tak och dessa laddades vid inbromsning. Trycket "vände" och hjälpte till vid start och acceleration. En liten dieselmotor hjälpte till när trycket avtog. (Scania & Volvo). Vätgas har också provats som bussbränsle. (Mercedes). En särskild anläggning för framställande av vätgas måste finnas vid bussgaraget. Mercedes har även planerat att försöka bygga en buss där vätgasen framställs i själva bussen. Den tekniken ligger nog lite längre in i framtiden. Olika typer av hybridbussar provas nu i både Stockholm och i Göteborg. :D /BL
bilobuss
bilobuss
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 apr 2007, 03:57
Ort: Trångsund

Re: Olika drivmedel

Inläggav Per Thomson » 29 jan 2013, 12:44

"Kul" även med denna uppdatering Bilobuss, detta med såväl svänghjul som tryckluftsuppladdning genom tillvaratagande av bromsenergi kände jag inte till att det hade provats i trafik.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Olika drivmedel

Inläggav herrstina- » 29 jan 2013, 13:03

Svänghjulsvarianten har även provats på truckar, bla. för lossn. och lastning av fartyg där man vill minimera avgaserna.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Olika drivmedel

Inläggav Malte. E » 05 apr 2013, 21:41

Surrogat.
Detta med drivmedel har ju kommit att handla till stor del om surrogatbränsle under andra världskriget. Bränsleläget var ibland rätt prekärt, det drabbade inte bara bilar.
Järnvägen fick klara sina problem med vedeldning av lok, och gengas för rälsbussar och lokomotorer. Större diesellok fanns knappast inga i Sverige på den tiden.
Inrikessjöfarten fick vara tacksam för de nyss så förkättrade ångbåtarna, de kunde klara sig med meterved när importerade stenkol inte fanns att få.
"Lyxkonsumtionen" i form av privata personbilar fick stå still. Men nyttotrafiken måste i relativt stor utsträckning hållas i gång med bland annat gengas.Därom har
ordats mycket. Men det fanns ju också eldrift, trådlastbilar i Stockholm, men mest batteridrift, nya såväl som konverterade fordon. Ett företag hade specialicerat
sig på att "elektrifiera" Ford-lastbilar.
Men jag har vid genomgångar av reghandlingar hittat en högst ovanlig variant. Norrköpings Stads Byggnadskontor ägde en Scania-Vabis ordinär tippbil av 1928 års
modell. När bensinen tröt valde man, inte att som brukligt montera gengasverk på den bilen, utan man valde eldrift med batterier. Högst märkligt tycker jag, när
det gäller en så pass stor och tung bil som en Scania. Elmotorn uppges vara på 13,6 hk. Ombyggnaden gjordes 1941 och tjänstevikten blev 4640 kg. Bilen hade tidigare
haft en 50 hk. motor av typ 1544. År 1945 eller 1946 återbyggdes den till bensindrift, dock inte med originalmotorn. Tjänstevikten föll nu till 3700 kg.
Också en liten bit lastbilshistoria, eller hur ?
Malte.E
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Olika drivmedel

Inläggav Per Thomson » 06 apr 2013, 09:17

Helt klart intressant Malte!
Det var nog mest batterierna som stod för viktskillnaden får man förmoda.

Den här tråden innehåller nu så mycket historik att jag tycker den kvalificerar för flyttning till "Övrig logistik och transporthistoria" under just "Historik". Någon som är emot detta?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Olika drivmedel

Inläggav Rune.u » 07 apr 2013, 18:06

I stockhlolm kördes det bussar på gas under kriget, har sett bilder på det på henriksdalsverket då jag levererde gas till dom för ha i reserv till bussarna ifalll den egna skulle ta slut. mvh Rune
Rune.u
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 dec 2012, 14:04

Re: Olika drivmedel

Inläggav S-V L44 » 26 apr 2013, 23:56

Ytterligare några bränslebeteckningar som funnits för fordon före, under och strax efter II:a världskriget..
- Acetylengas.
- Motyl 85. (Motyl är nämnt tidigare.)
- Trädestillat.
- Lättbentyl.
- KP-bränsle. Jag undrar vad detta kan vara för bränsleblandning? Bilen som drevs med detta bränsle var f.ö. en Volvo L430 årsmodell 1959. Normalt bensindriven, men besiktigad med dubbla bränsletankar 1963 när bilen köptes av ett bryggeri. Den normala tanken rymde 75 liter bensin medan en ny bränsletank på 88 liter användes för KP-bränsle.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Olika drivmedel

Inläggav Malte. E » 24 jun 2014, 19:00

Om surrogatbränsle. Eller, "här ska asfalteras".
Denna "kommunbil",dvs Norrköpings stad,finns omnämnd i texten härovan. Den genomgick den märkliga förvandlingen bensindriven bil till elbil. Från elbil till
bensindriven bil igen.
Norrköpings gatukontor tycks ha varit förtjusta i dessa jättelika snöplogslyktor på hyttaket.
Malte E.

vägarbete e4.jpg
vägarbete e4.jpg (112.8 KiB) Visad 30498 gånger
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Olika drivmedel

Inläggav Malte. E » 24 jun 2014, 20:08

För ordningens skull bör kanske tilläggas att bilden lånats från ÖSTGÖTABILDER.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Olika drivmedel

Inläggav trukpe » 07 jul 2014, 14:19

bränsle blandning gamla tider 200 liter t.olja 20lit mc77
trukpe
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 10 maj 2012, 21:06

Re: Olika drivmedel

Inläggav S-V L44 » 17 mar 2015, 23:17

Jag fann uppgifter om ett fordon (en Chevrolet personbil) som drevs av dissousgas från gastuber förvarade i baksätet.
Dissousgas erhålls av acetylen löst i aceton.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Olika drivmedel

Inläggav herrstina- » 17 mar 2015, 23:48

Fick man röka i bilen?

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

FöregåendeNästa

Återgå till Övrig logistik- och transporthistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst