Hej, jag läser här väldigt ofta om gamla Scania-Vabisar hur ni får fram typ/årsmodell och jag beundrar er som fördjupar er i det, vilken är en verkligen underhållande läsning. Jag rotar själv lite arkiven i Eskilstuna stadsarkiv och museets arkiv om gamla bilder och historik. Nu är det så att jag lovat att genom detta forum försöka få fram data på en "klurig" Scania för en kompis räkning. Fordonet är i fråga en Scania-V troligtvis F10-11-12-13 eller 2F10-11-12-13. Jag har varit och stålborstat ramen på vänster sida fram på ovansidan och på utsidan från bakre fjäderfäste och där fram stötfångaren ska sitta(är borta) men hittar ingenting. Axel avståndet går inte att exakt bestämma men är cirka 4,6 m. Den här lastbilen är i hopskarvad med en ABS grävare ( Arboga Byggnads Smide ) vilket gjordes i Örebro vid Bil & Traktor i Örebro någon gång i slutet av 40-talet eller början 50-talet. Han som äger den i dag körde den som 14-åring åt sin far i mitten på 50-talet och då var det en förkammardiesel under huven, men i dag är det ilagt en D441 heldiesel på 100 Hk. Från början ägdes den tillsammans med två andra likadana ekipage av Broberg & Söner i Eskilstuna. Jag har pratat med en av gubbarna som körde den ena av dom och han "hade för sig" att dom kom från militären. Troligtvis menade han lastbilarna och påbyggnaderna skedde i Örebro. Jag minns själv någon av dom här i drift samt ytterligare en som fanns utanför Kungsör som var orange. Jag har haft tanken på om militären är första ägare men verkar inte så troligt. Nämnas kan också att bakhjulen är trippel monterade. Det vore väldigt intressant om någon kan komma på vad det är för fordonstyp samt om någon har sett ett liknande ekipage eller vet om det finns/funnits någon mera liknande den här ! Hälsningar Tord K Interiörbilden visar att det är fyr-ekrad ratt och även glödkontroll för starten.