På TV i kväll!

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

På TV i kväll!

Inläggav Anders Ason » 20 mar 2013, 09:54

Program "Uppdrag granskning" TV1, sänder i kväll kl 2000 följande:

"Den svenska åkeribranschen är i kris. Priserna pressas så lågt att svenska chaufförer
inte längre kan konkurrera om jobben. Och utländska chaufförer tvingas bo i
månader i sina lastbilar för att kunna försörja sig."
Programledare: Janne Josefsson

Kan vara intressant att ta del av även ur ett historiskt perspektiv. Hur har lastbilarnas förarmiljö sett ut under åren?

Själva förarmiljön under årer förtjänar nog en egen tråd:
viewtopic.php?f=1&t=5783

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Re: På TV i kväll!

Inläggav herrstina- » 20 mar 2013, 10:40

Ingen är särskilt road av att större delen av det svenska transportbehovet tillfredsställs av utländska aktörer, att det belyses i TV rutan är naturligtvis välkommet.

Det tråkiga är att hela debatten handlar om fel saker.

Vad som händer i västeuropa idag är resultatet av en process som startade när kommunismen föll i öst, genom en lång rad korkade beslut, framför allt i Bryssel, har miljontals människor i forna östländer berövats möjligheten att försörja sig på hemmaplan.
Att dom då söker andra möjligheter för sin överlevnad ser jag som ganska naturligt.

Lösningen på problemet lär inte vara aggressionshandlingar mot de stackarna som bor i lastbilen året om, inte heller myndighetsattacker mot enskilda företagare i Halland.

Det ska bli intressant att se hur Josefsson tolkar situationen.

Ett annat problem är att dom som skulle behöva se inslaget, antingen inte förstår svenska, eller tittar på andra program, typ Pinocchio och försöker att komma på ett sätt att ljuga utan att näsan växer.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Nisse » 20 mar 2013, 18:18

Ja, det ska bli kul att se programmet i kväll.
Frågan är bara vad man nu kan göra åt detta problem
med öststats chaufförer som blivit så utbrett?
Vad kan transportfacket göra?
Vi var för få som röstade nej i EU valet, EES avtalen hade vi redan!

Kalle i Veddige verkar ju hela tiden kunna ligga steget före, så det är väl aldrig helt otänkbart att fler åkerier hakar på hans trend.
Tydligen trivs polackerna väldigt bra på hans åkeri, med sina nya fina dragbilar.
Bara döda fiskar följer med strömmen.....
Användarvisningsbild
Nisse

Inläggav VolvoStar » 20 mar 2013, 19:08

Nisse skrev:Ja, det ska bli kul att se programmet i kväll.

Kalle i Veddige verkar ju hela tiden kunna ligga steget före, så det är väl aldrig helt otänkbart att fler åkerier hakar på hans trend.
Tydligen trivs polackerna väldigt bra på hans åkeri, med sina nya fina dragbilar.

Ja undrar hur det hade varit idag om vi aldrig hade gått med i EU, Kanske likadant ändå?.
VolvoStar

Inläggav herrstina- » 20 mar 2013, 20:04

VolvoStar2013 skrev:
Nisse skrev:Ja, det ska bli kul att se programmet i kväll.

Ja undrar hur det hade varit idag om vi aldrig hade gått med i EU, Kanske likadant ändå?.

Det är ytterst tveksamt, den största enskilda orsaken till dagens problem får anses vara alla subventionerade produkter som EU översvämmat öst med, inte minst från den priviligerade jordbrukssektorn. Detta har slagit ut stora delar av deras industri och jordbruksnäringar, och skapat en gigantisk arbetslöshet. Delar av regionen har en arbetslöshet på 30-40%, de som hör till den lyckliga skaran som har jobb kan räkna med en månadsinkomst på 300-400 Euro, vilket inte på långa vägar räcker till att försörja en familj.

Jag vill inte på något sätt försvara eller motivera den här verksamheten, det har på några få år spolierat framtiden även för mitt företag. Däremot tycker jag att man ska söka orsaken vid dess källa. Att springa och gnälla hos facket för ett problem som har sitt ursprung i Bryssel är ganska meningslöst.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav bma.finland » 20 mar 2013, 22:26

socialt anganemang av storföretag,what abull shit, samma fenomen har vi här också,fri företagsamhet ok men kapitalism dödar de egna :shock:
bma.finland

Inläggav Thomas Almen » 20 mar 2013, 22:31

Jag tror vilken svensk chaufför som helst skulle akkurat detsamma i samma situation. Det är egentligen ynkligt att folk ska behöva leva på detta vis för sin försörjning, samtidigt som nån helt annan skor sig på deras utsatthet. Den forna utlandstrafiken som lätt romantiseras hade väl vissa likheter med vad som visades på TV, med en avgörande skillnad; lönen för chaufförerna.
Thomas Almen

Inläggav Reid Hulting » 20 mar 2013, 22:51

Här gäller det att lägga band på sig :evil: . Men du är inne på helt rätt spår i ditt resonemang Stina.

F.ö. så är uppgiften om vad ABB idag betalar för en transport Västerås - Iran, 70000:- sek rätt så förvånande. Det är bara mindre än dubbelt så mycket som jag hade för snart 40 år sedan för en resa till Iran. Och det är då vad speditör nr ett får, sen var det ju nån speditör och några transportörer till som skulle vara med och skära av kakan. Så förmodligen är det mindre i antal kronor över till åkaren som kör idag, än vad jag hade för snart 40 år sedan. Snacka om prisutveckling :shock: .

Reid.
Reid Hulting

Inläggav herrstina- » 20 mar 2013, 23:18

Jag ska fresta lyckan med ett inlägg till, sedan blir det för mycket politik för det här forumet.

Jag har svårt att förstå hur våra begåvade(?) folkvalda tänker, och med vad!

Det fattigaste landet hade vid sitt inträde i EU 17 % av Sveriges BNP. Sverige ligger väl i nivå med övriga västeuropeiska länder. Hur kan man som beslutsfattare vara så infernaliskt korkad att man tror att en union med fri rörlighet över gränserna kan fungera med dom förutsättningarna?

Idag har tex. Rumänien ca 1/3 av Sveriges BNP, det tråkiga är att de inskränkta byråkraterna i Bryssel, ivrigt påhejade av våra egna bidragstagare i Stockholm lyckats med konststycket att sänka vår nivå för att möta östländernas stigande nivå.
Rätt skött skulle vår BNP varit stabil och samtidigt agerat draghjälp för de forna östländerna.

Som parantes kan nämnas att Filipinernas BNP, där Dinotrans svenske vd ska hämta sina förare har ett BNP på ca $850, att jämföras med Sveriges $ 37.500. att den mannen kan sova på nätterna begriper jag inte! Det är värre än den sk. trafficingen där det handlas med galanta damer.

Jag försöker att lägga band på mig, men det är svårt!

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Per Thomson » 21 mar 2013, 09:32

herrstina- skrev:Jag ska fresta lyckan med ett inlägg till, sedan blir det för mycket politik för det här forumet.

Jag har svårt att förstå hur våra begåvade(?) folkvalda tänker, och med vad!

Det fattigaste landet hade vid sitt inträde i EU 17 % av Sveriges BNP. Sverige ligger väl i nivå med övriga västeuropeiska länder. Hur kan man som beslutsfattare vara så infernaliskt korkad att man tror att en union med fri rörlighet över gränserna kan fungera med dom förutsättningarna?

Idag har tex. Rumänien ca 1/3 av Sveriges BNP, det tråkiga är att de inskränkta byråkraterna i Bryssel, ivrigt påhejade av våra egna bidragstagare i Stockholm lyckats med konststycket att sänka vår nivå för att möta östländernas stigande nivå.
Rätt skött skulle vår BNP varit stabil och samtidigt agerat draghjälp för de forna östländerna.

Som parantes kan nämnas att Filipinernas BNP, där Dinotrans svenske vd ska hämta sina förare har ett BNP på ca $850, att jämföras med Sveriges $ 37.500. att den mannen kan sova på nätterna begriper jag inte! Det är värre än den sk. trafficingen där det handlas med galanta damer.

Jag försöker att lägga band på mig, men det är svårt!

Stina.

Håller med! Som bäddat för konflikter när ingen formel för utjämning ens diskuterats. De gränsöverskridande transporterna i Europa har urartat och vi ser en fruktansvärd social misär bland chaufförer som utnyttjas samtidigt som varuägarna, oseriösa speditörer i flera led och åkare skor sig. De sociala och etiska deklarationerna som de svenska storbolagen uppger är bara tomma floskler, inget kommer att hända från det hållet. Politikerna i de nordiska länderna är också utan möjlighet att agera då de är bakbundna av ett EU som styrs av länder med ett stort arv av korruption.

En fråga bara Carl-Eric så ingen missförstår, när du jämför BNP-tal så menar du förståss BNP tal utslaget per invånare?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav herrstina- » 21 mar 2013, 14:46

Ja naturligtvis är det per capita, för Filipinerna hittar jag inget exakt värde så det är landets ekonomiska omsättning per 12 månader, delat med folkmängden. Vilket blir samma som BNP.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Anders Ason » 22 mar 2013, 09:26

(Detta är är skrivet i går, Torsdag)

TV-programmet har uppgett att de granskat åkeriverksamheten - men har de det?

En reflektion från min sida är hur uppdelad åkeriverksamheten är. Varning för en liten utvikning.

I går var det lastbilsfrossa hemma på gården. Dagen innan hade jag röjt snö fram till trekammarbrunnen för att slambilen ska komma denna månad.(vilken dag är det tydligen omöjligt att planera för?) Temperaturen runt noll så givetvis kom jag inte upp igen med lastmaskinen, trots driv på alla hjul. Efter denna nattparkering i ca -7 gr gick det sedan utan några som helst besvär att köra upp maskinen tidig morgon. Så kommer då slambilen
slambil.jpg
slambil.jpg (57.37 KiB) Visad 13179 gånger

en bil som tom väger 13 ton p g a all teknisk utrustning.

Någon timme senare kommer den 9 ton snörörjartraktorn och ytterligare någon timme senare sopbilen och däremellan postbilen.

Då och då kommer nästan som vanligt en polsk EU-dragare med byggmateriel till grannens nya ladugårdsbygge i mångmiljonklassen.

granndragare.jpg
granndragare.jpg (43.87 KiB) Visad 13179 gånger

Utan lastbilen stannar samhället! (hört förut?)

Vad jag då vill ha sagt:
Det internationella inslaget inom åkerinäring verkar också vara starkt, eller enbart p g a sakens natur, koncentrerat till internationell fjärrtrafik med dess egna regler och förhållanden. Åkerier med lokaltransporter som slamsugarbilar, sopbilar, distributionsbilar, grannens alla betongbilar som exempel, anläggningsbilar, grusbilar, maskindragare och all annan liknade verksamhet körs i huvudsak av svenska förare och boende i Sverige och med svenska villkor.

Vad som då är intressant är hur stor andel av hela landets åkerinäring som handla om utrikes fjärrgodstrafik?

Så här presenterades programmet:
"Den svenska åkeribranschen är i kris. Priserna pressas så lågt att svenska chaufförer
inte längre kan konkurrera om jobben. Och utländska chaufförer tvingas bo i
månader i sina lastbilar för att kunna försörja sig."
Programledare: Janne Josefsson

... och frågan är då om det är sant?

För mig verkar det som om den stora volymen åkerier och förare opererar inom landet och då under andra (något bättre) villkor än de som var med i programmet.

Den historiska anknytningen som jag upplevt är att farsan och hanns kollegor (under -50 o -60 talen) ofta hade synpunkter på de usla villkoren som åkare och chaufförer. En erfarenhet som bl a starkt påverkade mig att inte ta över familjens åkeri när det blev dags. Något som jag aldrig ångrat.

Mycket har blivit avsevärt bättre under åren, bilarna med dess förarmiljö, metoder för lastning och lossning, försäkringar och skydd, vägnätet och kommunikationsformerna (stå mitt ute i en mörk skog med fel utan att kunna kalla på hjälp är väl ingen som saknar?).

Så trots allt har ju mycket förbättrats.

När det gäller snedvriden konkurrens så är det inte enbart fjärråkerierna som har drabbats utan det gäller inom många områden. Byggbranchen kan anlita billig arbetskraft som exempel och byggmaterialet köper man billigare i Polen o s v. (grannens ladugård!)

Frågan är väl om de stora nackdelar som finns i dag inte kan vara ett övergående problem? Varefter "lågprisländerna" kommer ifatt med standard följer också kraven på högre löner och andra trygghetsförhållanden i stil med de vi har och till sist kanske skillnaderna försvinner och förhoppningsvis de problem som vi ser i dag. Det ska självklart finnas förutsättningar för att på företagsmässigt goda grunder kunna driva alla former av åkeriverksamhet även i vårt land. En faktor som påverkar detta är också att näringen måste ha en stark röst inom opinionen.

Kanske vi också behöver ett TV-program som ser över hela åkeribranschen och inte enbart ett av områdena inom den?
(när får vi ett TV-program om veteranlastbilar?)

Hallå Josefsson!

Ursäkta utvikningarna men vår historia bidrar ju till var vi står i dag.

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav herrstina- » 22 mar 2013, 12:25

Många av förarna frön öst behärskar inget språk som fungerar i västeuropa, det begränsar arbetsområder i stor utsträckning. I den internationella trafiken är behovet av att prata inte särslilt stort, mycket av kommunikationen kan skötas via åkeriet eller av någon hos uppdragsgivaren som har anor från öst.

Den internationella trafiken är dessutom helt laglig, sedan kan man ha åsikter om huruvida den bedrivs på rätt sätt för stunden. ett problem är att fordonen mellan sina internationella uppdrag även utför inrikes transporter i olika länder, och det är cabotage som i viss form också är legalt. Av kostnadsskäl försöker speditörerna att använda bilarna inrikes långt förbi gränsen för vad som är tillåtet, då är det fråga om olaga yrkesmässig trafik som finns ganska högt på straffskalan.
Olika system tillämpas av speditörerna får att komma runt det hela, bilarna kör ett visst antal resor inrikes för att sedan ta en runda till Oslo eller nordtyskland för att byta trailer, när dom är tillbaks i Sverige räknar man med att bilarna är "nollade" och kan starta en ny cykel. Så är det inte tänkt att fungera men myndigheterna tycker sig inte ha resurser att ta tag i problemet, Skulle polisen rapportera, läggs fallet ner av åklagaren. Ett annat bekymmer är att om krimkalle stoppar en utländsk bil med tillkopplad trailer tror han många gånger att det rör sig om en internationell transport och utfärdar ingen rapport.

Lokala körningar är betydligt svårare för våra utländska gäster att hantera, dom måste kommunicera med lokalbefolkningen på ett helt annat sätt och en bil som är verksam i ett begränsat område under en längre period skulle löpa mycket större risk att bli straffad för sin verksamhet.

Är projekten tillräckligt stora kommer det i ett annat läge, när tex. en stor möbelhandlare byggde sitt blågula hus i HBG kom bla. den prefabricerade betongstommen från balticum, så gjorde även bilarna som under lång tid utförde transporterna mellan hamn och bygge. Naturligtvis var även dom som reste stommen från samma land. Tom. mobilkranarna på bygget släpades hit från Balticum.
Vi har även haft anläggninsbilar från utlandet som varit verksamma på stora byggprojekt.

Det är också rätt att detta inte är isolerat till transportsektorn, de flesta brancher som använder folk utan univeritetsutbildning får en allt större andel gästarbetare i sin bemanning.
Naturligtvis kommer det här att i längden sluta i någon form av balans, problemet är att det kommer att ta decenier, jag är inte säker på att våra barn får uppleva den balansen. Under tiden skapar det en dramatisk försämring av livskvalite på båda sidor.
Det kan också sluta i total anarki med uppror som följd.

Och allt detta för att en flock välkammade byråkrater utan verklighetsförankring fattat en lång rad dåligt analyserade beslut.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Peter Ohlsson » 22 mar 2013, 18:49

I mitt företag så köper jag mycket utrustning utomlands bla i Tyskland , Holland , Belgien och Danmark och köper oftast prylarna utan transport eftersom jag vill ha kontroll över att en korrekt försäkring tecknas. Problemet är att jag inte kan köpa en transport av någon som är seriös nog att garantera mig en svensk bil med svensk chaufför som sköter transporten!
Trots mina påpekanden till speditören jag anlitar så bidrar dom ju själva till problemet genom att köpa in billigaste transporten av den som är längst ner i träsket, trots att jag erbjuder mig att ta ett högre pris!!!
Peter Ohlsson

Inläggav herrstina- » 22 mar 2013, 19:44

En del av problematiken är att en speditör som väljer att enbart använda åkare från Sverige eller någon av de andra "högkostnadsländerna" ganska snabbt skulle upphöra att vara speditör.

Det går inte att skuldbelägga enskilda åkare eller speditörer, oavsett storlek, alla är bara brickor i ett spel där reglerna skapas av kavajprydda individer som dricker vin till lunchen och Cognac till kaffet. Det kanske påverkar nivån på besluten?

Ett alternativ som finns är att olika aktörer av moraliska skäl lägger ner sin verksamhet, man kanske kan förstå att folk inte vill ge upp sitt livsverk pga. inkompetenta politikers felsatsningar?

Det är viktigt att orsaken söks på rätt ställe, om en vettig debatt mot all förmodan skulle komma till stånd lär det bli svårt att förmå våra inskränkta beslutsfattare att vidta åtgärder om andra inblandade hela tiden får bära hundhuvudet.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack