bma.finland skrev:
någon som åkt med scandia nordia floria botnia?
Jodå, 1966 med Skandia och Nordia. Om jag minns rätt Kapellskär - Nådendal? Också Fennia fast från Värtahamnen - Helsingfors. Fennia som jag skulle med gick på grund och de andra var överbokade för mer än en vecka så det blev att knata runt Haparanda efter det Polarexpress fick klart med Bottenviks-tillägg av kunderna. Var lite för hög för båg-broarna vid Vasa så jag fick leta mig österut. När jag så fann en bro utan båge så var det en stenvalvsbro modell mycket liten och antik. Inga skyltar om viktbegränsningar. Jag tvekade och gick först över bron till fots och upptäckte mitt över ett valv att det var ett stort hål efter en sten som lossnat så man kunde vattnet. Beslutet skulle just bli att leta mig än längre österut för att finna en säkrare bro men så kom en väghyvel modell större som var på väg att köra över bron. Jag stoppade honom för att fråga om väg till en bättre bro men han ruskade bara på huvudet och gjorde tecken att det var bara att köra över vilket han själv gjorde med ett kraftigt gaspådrag. Själv la jag i lägsta växel och krypkörde så sakta som det var möjligt för att inte fresta på bron och kom över. Det gick bra men jag mins att jag var mycket rädd.
Vid ett tillfälle med Nordia så var det nog nära att det skulle ha gått illa. Det var kraftig storm och jag kastades ur bingen, hytterna var under bildäck. Drog på mig kläder och tänkte kolla surrningen på bildäck. Möttes av däcks-besättning som hade hunnit surra de andra bilarna men gav upp med just min därför att det hade blivit för farligt att vistas på däck. De skrek åt mig att lämna däck men jag lydde inte utan skyndade mig att veva ned stödbenen på trailern som var lastad med 30 ton färgpigment från Björneborg. Om inte stödbenen kommit ner hade nog bilen vält, det var inga nådiga krängningar och en stor del av lasten hade förskjutits varför bilen fick köras försiktigt av färjan då det var rejäl slagsida.