av herrstina- » 08 nov 2012, 22:50
Jag uttryckte mig kanske lite vårdslöst, men så här tänkte jag.
Det byggdes en massa stadsbussar med rak åtta, om jag minns rätt var det någon form av samarbete med MACK, kanske det påverkade motorvalet? Sedan byggdes GDG bussarna, enastående bussar för sin tid.
Utöver detta har jag kommit i kontakt med ett antal bussar i linjeutförande som hade den här motorn, bla. fanns det en som användes av civilförsvaret på Revingehed, dessa hade motorn fram.
I min barndom handlade det mycket om bussar och "gubben" noterade nogsamt om det var några märkvärdigheter när diverse bussar inspekterades, eftersom jag var nyfiken redan då lades vissa detaljer på minnet.
Utan att ha den minsta aning om antalet tillverkade enheter tycker jag att det är anmärkningsvärt att man startade serietillverkning, om än i begränsad omfattning av bussar, samtidigt som inga lastbilar serieproducerades.
Det tog nästan tio år efter prototyperna innan DS10 motorn kom ut på marknaden, hade det varit i dag är jag ganska övertygad om att man fyllt tomrummet med serieproducerade åttacylindriga chassier.
Stina.