Olika drivmedel

Här ges möjlighet att behandla järnväg, flyg- och sjöfart samt diverse truckar och lastmaskiner. Områden som ändå har viss anknytning till lastbilar och landsvägstransporter.

Moderator: Anders Ason

Olika drivmedel

Inläggav S-V L44 » 29 jun 2012, 22:27

Genom åren har det använts en rad olika drivmedel.
En del är välkända, medan andra är kanske mindre kända idag, speciellt bland yngre personer.
Dessa benämningar har jag funnit bland gamla registreringshandlingar:

- Bensin
- Diesel, Dieselolja, Brännolja
- Fotogen
- Bentyl (som oftast var en blandning av 25 % bensol och 75 % sulfitsprit) Detta drivmedel kunde ha olika handelsnamn.
- Lättbentyl (som oftast var en blandning av 25 % etanol och 75 % bensin) Detta drivmedel kunde ha olika handelsnamn.
- Gengas, Vedgas, Kolgas, Trägas
- Lysgas som var komprimerad på tuber (användes bl.a. av Lunds stads renhållningsverk i deras sopbilar under 2:a världskriget)
- Elektricitet

Det kanske mest "exotiska" drivmedlet som finns antecknat på en registreringshandling är nog
- Stubbterpentin
som såg till att driva motorn i en 1939-års DKW skåpbil hos Smörkontrollen i Malmö

Idag finns ju också en rad andra alternativa drivmedel såsom t.ex. rapsolja, biodiesel, RME, etanol, metanol, naturgas, etc., etc..

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Olika drivmedel

Inläggav Grandprix63 » 29 jun 2012, 23:41

E85 är alltså en nutida variant av Lättbentyl då?

Sen fanns ju syntetisk bensin som tyskarna gjorde under kriget och
den där bensinen som utvanns ur skiffer i Kvarntorp under 40-50-talet.
Men det kanske räknas in under de sorterna du räknade upp?
Användarvisningsbild
Grandprix63
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 24 jun 2012, 22:55

Re: Olika drivmedel

Inläggav Anders Ason » 30 jun 2012, 08:17

Sulfitsprit har jag erfarenhet av.

Några egenskaper:
    > förbjudet
    > tankades svart från fat (skattesmitning)
    > gick mycket dåligt eller inte alls att starta på
    > en droppe på kläderna räckte för att lukta rotmos i det evinnerliga
    > mycket lågt oktantal, d v s låg självantändningspunkt, tändningen fick ställas om
    > billigt, restprodukt från pappersindustrin som det fanns gott om i Småland
    > faten gömda på bakgårdar och tankning i mörker
    > endast bensinmotorer, ej diesel
    > vid poliskontroller som skedde ofta på vägen gjordes luktprov och böter utfärdades, vissa poliser lät dock bilen fortsätta då de absolut inte ville få på kläderna
    > vi hade alltid rotmoslukt i vårat kök under flera år
    > farsan körde en International på långtrad Västervik-Göteborg med detta bränsle

Lysgasen var nog en kristidslösning enbart.


Fotogen var ett vanligt drivmedel som längst levde kvar inom lantbruket och mackarna på den tiden hade oftast en egen pump för denna. De sista? större förbrukarna av fotogen var väl de då moderna Varmvindarna, varav jag var en användare som var boendes i Roslags Näsby vid den tiden. Det fanns en sådan kamin i huset där jag bor nu men denna är undanställd i ett uthus.

Vill minnas att fotogenpumparna avvecklades på mackarna under 70-talet?

I början av seklet, d v s när vi hade kanske ett par hundra (1920) lastbilar i landet angavs det två effektsiffror på motorn, en för bentyl (lägre) och en för bensin som första tiden (runt 1900) fick köpas i flaskor på apotek.

Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Olika drivmedel

Inläggav Kjell T » 02 jul 2012, 17:35

Ett nutida alternativ till de nämnda är rester från fiskrens som kommer från fiskodling. Detta drivmedel används i någon av lokalbussarna som bussbolaget Röde Orm använder för trafik i Mariehamn. Hade möjlighet att åka en sväng i början av juni med en Scania buss som körs på detta medel som luktar fiskleverolja.
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Olika drivmedel

Inläggav Malte. E » 13 jul 2012, 21:20

Drivmedel och deras benämningar, lite nostalgiska funderingar.
Något som Kjell N. glömde i sin uppräkning är ordet "Råolja". Den benämningen började användas i registerhandlingar redan på 1930-talet. Och under 1940-tal och tidigt 1950-tal var "råolja" den bland yrkesfolk, d.v.s. chaufförer m.fl. den vanligaste benämningen på dieselbränsle. Det är alltså inte frågan om det fluidum man pumpar upp ur jordens inre, vilket kanske ordet i sig kan förleda en att tro. Ett troligen närbesläktat bränsle benämndes "solarolja". Jag är inte klyftig nog att kunna förklara likheten
eller skillnaden mellan solarolja och "motorbrännolja", (se där, ett namn till !) Motorbrännolja stod det ibland på faten, om och ifall dieselbränslet levererades i fat.
Ett kristidsbränsle som är bortglömt, och inte användes i större utsträckning var acetylengas, eller karbidgas. Jag minns från barndomsåren ETT fordon som drevs av
karbidgas, framställd i en liggande plåtcylinder på bilfronten. Bränslet liknade mörkgrå makadambitar som släpptes ner i en packad lucka på plåtburken. Denna anordning
verkade gjord av en bysmed, men jag vet att det fanns betydligt proffsigare karbidaggregat. Och varför inte? Tekniken som sådan fanns ju redan för gassvetsutrustning.
Bara med en helt ny tillämpning. En fördel? med karbiden var möjligen att restprodukten blev ett vitt slam, inte det synnerligen sotsvarta pulver som gengasdriften avgav.För att nu inte nämna spolvattnet från gengasanläggningen.
Malte e.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Olika drivmedel

Inläggav faun v12 » 13 jul 2012, 22:29

Svenska skifferoljeaktiebolaget i Närkes Kvarntorp provade gasdrift på minst en av de Scanior med åtta-cylindriga motorer man körde med. Gas-tuberna monterades ståendes där normalt passagerar-sätet fanns, alltså minskades hytten på bredden. Hur bilen fungerade i praktiken skulle vara intresant att veta,kanske någon forummedlem vet ?
faun v12
 
Inlägg: 337
Blev medlem: 01 aug 2010, 17:51
Ort: Degerfors

Re: Olika drivmedel

Inläggav Thomas Almen » 13 jul 2012, 22:32

Minns benämningen "Råolja" för diesel från min späda ungdom, tidigt 60-tal. Oftast var det väl äldre personer man hörde det av, förståss. Var med en bil till Norge i tonåren, och det talades om en åkare som körde både hus och lastbil på "Fyring". Kort och gott eldningsolja. Förekom väl på bägge sidor om gränsen.
Thomas Almen
 

Re: Olika drivmedel

Inläggav Malte. E » 16 jul 2012, 18:33

Ännu mer om gasdrift.
Signaturen Faun V12 talar om en åttacylindrig Scania-Vabis vid Kvarntorpanläggningen som drevs med gas. Tydligen fanns det ännu en
gasbil, ett dåligt foto visar en sexcylindrig Scania-Vabis med nerkrympt hytt för att ett antal flaskor/tuber ska få rum. Bilen, som ser
lite medfaren ut är treaxlig och har dumperflak. På hytten står internnummret 12, säger det någon forumläsare något?
Gasdrift fick väl mest betraktas som en kristidsföreteelse, men i Maj 1945 nyregistrerades en Scania-Vabis av typ L12 på E.Forsblom,
(Lemnells Express) med drivmedel "Flaskgas, bränslet förvaras i tub". Vad för slags gas uppges inte. Motoreffekten anges till 110 HK.
D.v.s. samma effekt som motortypen 402 hade som bensineffekt.
Det blev inte långvarigt, nästa utfärdande i Oktober -November uppger brännolja som drivmedel. På nästa registerkort,nr 3, uppges
bensin! Onekligen förvirrande. Bilen finns med på ett foto i Gert Ekströms bok "Alla våra lastbilar", sidan 88. A2212 i mitten.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Olika drivmedel

Inläggav Trälämmar » 13 okt 2012, 21:26

jag vil bara säga att motorfotogen är vad jag saknar mest av allt ,vill du lukta dig bort i drömmarnas vär så ärdet motorfotogen,det luktade riktig moto bättre än canel5 även om den inte kanske var så miljövänlig ! diseln i dag är ju väldigt ren om man jämför med den i slutet på sextiotalet , men vad har vi förlorat ,Jo minst 10 prosent av efekten i motorena
tacka vet jag guldieseln som fanns förr, jag är inte miljöbov ,visst är det bra med miljöåtgärder bara det bli på rätt sätt ,Drömmer om förr sven
Trälämmar
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 08 okt 2012, 11:57

Re: Olika drivmedel

Inläggav Reid Hulting » 13 okt 2012, 23:40

Ja det här är väl preskriberat nu. Men för ett antal år sen när jag hade möjlighet att slå i fiskebåtsdiesel i min gamla 55-hästars Passatdiesel vart den som ett vilddjur :wink: (nåja) jämfört när den gick på city-dieseln. Så det man undrar är hur mycket extra avgaser det blir med det extra bränsle som förbränns för att utföra samma arbete eftersom den nya dieseln innehåller mindre energi.
Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Olika drivmedel

Inläggav herrstina- » 14 okt 2012, 10:09

Jag roade mig med att studera diverse utredningar gällande energiinnehåll i olika dieselbränslen, det här är vad som gällde för ca 10 år sedan.
Energiinnehållet står i direkt relation till vikten, ju tyngre soppa, desto mer energi. Det finns inget som tyder på att den moderna miljödieseln skulle vara "sämre" än den gamla standarddieseln, däremot var variationen större förr.
Förmodligen är raffineringsprocesserna bättre styrda nuförtiden så resultatet blir en jämnare kvalitet.

Västeuropeskt bränsle hade ca 2% högre energi än den svenska miljödieseln, östeuropeiska och ryska något mer. Utslaget över hela året var miljödieseln bättre eftersom den inte behöver tillsatser för att klara kylan, den saknar parafin och klarar sig ner till runt -40 utan problem.
På vintern var miljödieseln upp till 20% bättre än den svavel och parrafinrika öststatssoppan i vinterversion.

Smörjbarheten var bättre i miljödieseln än i konventionel diesel genom tillsats av diverse additiv, och även här jämnare.

Under den här perioden hade vi ungefär lika många bilar i utlandstrafik som hemma i Sverige och det fördes ganska nogsam statistik över förbrukningen, inte i något fall kunde vi konstatera nämnvärd skillnad på förbrukningen beroende på var bilarna tankade. Vem som kör bilen påverkar betydligt mer än var bilen tankar.

I slutet på 80-talet såldes mycket lättdiesel till transportbranschen, den består till stor del av fotogen och har ca 20% lägre energiinnehåll än rena dieselbränslen, troligen är det därifrån alla skrönor och missuppfattningar om den moderna dieselns prestanda kommer.

Rapsoljan är en miljöbov om man tar hänsyn till allt som krävs för att odla och producera bränslet, kunde man hämta rapsolja direkt i en brunn är den bättre än standarddiesel, annars inte. Däremot är den växthusneutral.

Syntetisk diesel skulle vara en bra lösning i Sverige, skogsindustrin producerar mängder med svartlut som i förädlad form skulle ersätta en stor del av det importerade bränslet. Av någon anledning går det arbetet långsamt framåt, istället försöker man uppfinna hjulet igen i form av el och gasbilar.

Det var lite om Diesel!

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Olika drivmedel

Inläggav Trälämmar » 14 okt 2012, 10:43

det är bara att köra till ryssland o tanka så får ni känna skillnaden på effekt på dieseln dom använder den gamla gula dieseln än i dag
Trälämmar
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 08 okt 2012, 11:57

Re: Olika drivmedel

Inläggav Trälämmar » 14 okt 2012, 10:52

Förväxla alldrig lysfotogen och motorfotogen,sätt alldrig lysfotogen i en motor då får du broblem,har hört att det ska fortfarande gå att få tag i motorfotogen i norge o england men det kanske bara är en skröna
Trälämmar
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 08 okt 2012, 11:57

Re: Olika drivmedel

Inläggav Thomas Almen » 14 okt 2012, 11:24

Norska mackar har "Parafin" i sortimentet, är väl det som närmast motsvarar motorfotogen.
Thomas Almen
 

Re: Olika drivmedel Motyl

Inläggav Bengt Dahlberg » 18 okt 2012, 17:40

Ytterligare ett svenskt bränsle under 1940-talet: Motyl som även användes i järnvägens motorer när de inte använde gengas.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Motyl

Även uttrycket gasolja har förekommit i stället för "råolja" vad gäller dieselolja (D10).
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Nästa

Återgå till Övrig logistik- och transporthistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster