Inte enbart vaxning

Här får man fritt annonsera förestående evenemang som har med veteranlastbilar att göra. Varje evenemang fordrar sin egen "tråd". Om hjälp önskas så kontakta någon av oss moderatorer.

Moderator: Anders Ason

Inte enbart vaxning

Inläggav Kjell T » 23 sep 2012, 18:42

Inför Tunga Rallyt Åkarsvängen 2011 uppmanade Anders Ason en vecka före att det var dags att ta fram vaxburken. Det blev inte någon vaxning då för min del eftersom jag tyckte att det fanns annat som var viktigare inför mitt första deltagande bak ratten, och tiden räckte inte till riktigt. Som jag berättat efter förra rallyt.
I år blev det tid över för vaxning. Men eftersom jag under förra årets rally hörde ljud från motorn som tydde på att det möjligen var reglerkonan för kylluften som tog i kylfläkten, eller möjligen generatorlager som förde oljud, så hämtades bilen från förvaringsplatsen fredag 14 sept på morgonen för att köras till en lämpligare mekplats. Förutom ljud från motorn hade jag också iakttagit ljud som kunde tolkas som hjullagerfel.
Fredag lunch rast åker jag till lagerbutiken och köper kullager till generator och reduktionsväxel/hjul. På kvällen lossas motorn och lyfts ner efter att oljan tappats ut, helt riktigt som befarades var det reglerkonan för kylluften som tagit i fläkten vid varm motor pga fel injustering i brådskan förra året. Så mycket annat blev det inte gjort den dan.
Lördag 15:de tas generatorn bort och de inhandlade kullagren byts för säkerhetsskull, och generatorn monterades på plats. Vänster reduktionsväxel öppnas för inspektion, men inga oroväckande skador upptäcks. Men eftersom det är omöjligt att inspektera kulorna i ett kullager utan att söndra lagret beslutar jag mig för att byta alla fyra lagren. De inhandlade lagren var av rätt storlek, men tyvärr fel antal av respektive sort.
Måndag lunch rast åker jag till lagerbutiken och byter två av lagren till rätt storlek. På kvällen monteras reduktionsväxeln ihop. Men hur är det med den högra? Den öppnas också för inspektion. Samma sak där som på vänstra sidan.
Tisdag lunchrast inhandlas fyra kullager till och monteras på plats senare efter arbetstid. Därefter monterades reglerkonan på plats och med hjälp av varmluftpistol och en rörkrök värms termostaten upp för att simulera varm motor. Reglerkonan justeras in enligt föreskrifterna och ventilerna justeras innan motorn monteras på plats.
Onsdag kväll blir det dags att ta fram vaxburken efter att sonen tvättat bilen. Med gemensam ansträngning vaxar vi bilen.
Torsdag efter arbetsdagens slut, som var lite kortare än vanligt, tankas bilen och jag åker hem efter min son som skall med på rallyt. Efter drygt 5 timmar har vi avverkat de 34milen till Åbo och kan vänta på att köra ombord på färjan.
Fredag tillbringas i trakten af den kungliga hufvudstaden för att uträtta en del ärenden. På eftermiddagen styrdes kosan mot Södertälje och hotellet där vi skulle övernatta.
Lördag visade sig var regnig och då var det bra att ha en nyvaxad bil så att smutsen är lättare att tvätta bort. Rallyt kördes igenom i raskt takt, mycket tack vare den relativt friska motorn med sina 30 hästkrafter. Efter middag och prisutdelning var det sedan bara att styra färden mot hamnen på Söder och invänta färjan.
Söndag efter klockan 13 var vi hemma igen efter knappt sex timmar bilkörning.
Nu är vi igen en trevlig erfarenhet rikare.
Tack till alla arrangörer och deltagare för upplevelsen!
Kjell T

Re: Inte enbart vaxning

Inläggav Anders Ason » 23 sep 2012, 21:38

En intressant historia om mycket arbete där det krävs en hel del kunskap som du också verkar besitta. I alltihop så är det ju verkligen kul att grabben också är intresserad - kolla medelåldern på förarna på träffarna!

Kunde inte ana att mitt lilla skämt om vaxet skulle få sådana konsekvenser. Hade du vaxat första gången hade du nog sluppit allt skruvande :D
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Återgå till Evenemang