Mer gamla bilder...

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Mer gamla bilder...

Inläggav Reid Hulting » 18 sep 2012, 10:58

Jag tror Kjell T menade FWD:n när det gällde möjligheten att renovera.
Reid.
Reid Hulting

Inläggav Per Thomson » 18 sep 2012, 12:03

Ja, inte bara FWD:n utan hela ekipaget. För mig är trailern det intressantaste. Tänk om man nu bara kunde hitta en lämplig uppställningsplats för den så att fler med intresse åt tunga transporter kunde få se den. Trailern är ju också ett unikt bevis på vad svenskt verkstadskompetens kunde skapa för sin tid och borde därför bevaras enbart av den aspekten.

Lars berättade för mig att vid ett tillfälle med en transport om 100 tons last så höll inte konstruktionen. Bärbalkar strax före infästningen mot den bakre axelsektionen visade tecken på att brista. Man gjorde uppehåll med transporten och gjorde förstärkning på plats. Om man titta noga på någon av bilderna ovan som visar lastplanets slut, så syns en grov plåt som är spetsformig i båda ändar, det var dels den plus lite mer som svetsades på innan transporten kunde fortsätta.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Kjell T » 18 sep 2012, 14:40

Ja det var just så som Reid antog, det var FWD:n jag avsåg. Trailern är visst mycket intressant med sin unika konstruktion.
Kjell T

Inläggav Anders Ason » 18 sep 2012, 18:30

OK "räddningen" kom i anslutning till Scanian så därför jag gjorde jag den kopplingen/missuppfattningen.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav faun v12 » 18 sep 2012, 19:40

Har Ni möjlighet att lägga in bilderna från Elmia här på tråden ? Missade dom tyvärr !
faun v12

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack