Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.
Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
av Kjell T » 06 aug 2012, 12:56
En enaxlad tippkärra fabrikat "Kjellmans H100N" med tipp endast bakåt och tillverkat 1964 med fyrsiffrigt tillverkningsnummer finns stående i trakten. Tidigare ägare var bosatt i Umeå. Var är kärran tillverkad? Någon som vet?
-
Kjell T
-
- Inlägg: 2276
- Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
- Ort: Österbotten
av Lars-Gunnar » 06 aug 2012, 20:07
Hej!
En Goggling på nätet säger att H100N är ett Härrydasläp (Ragnar Kjellman) som ev. var återförsäljare.
Annars då förre ägaren var bosatt i Umeå skulle man naturligt tänkt sig att det är ett HN (Hilding Nyström) släp för varför skulle denne köpa ett släp från södra Sverige om det fanns lokalt? Men HN gjorde mest 3-axliga släpvagnar samt 2-axliga påhängsvagnar vid denna tid.
Lars-Gunnar

-
Lars-Gunnar
-
av Per Thomson » 07 aug 2012, 00:03
Stefan Andersson bör veta, meddela gärna här det svar du eventuellt får.
Hälsningar
Per Thomson
-

Per Thomson
- Site Admin
-
- Inlägg: 7474
- Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
- Ort: Råå
-
av Kjell T » 08 aug 2012, 09:15
Fick svar på "mysteriet"! Enligt SA är det Härryda släp och grundaren och ägaren hette Ragnar Kjellman och vagnarna registrerades som Kjellman men man använde varunamnet Härryda släp. VM Trailer köpte Härryda.
Det vore intressant att få fram bilder på Härryda släp över 50 år gamla.
-
Kjell T
-
- Inlägg: 2276
- Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
- Ort: Österbotten
av Kjell T » 08 aug 2012, 09:20
En del information med bilder finns tidigare inlagt av Kjell N, vilket jag inte kollat på en tid, men nu när jag fått svar på att det är Härryda släp som registrerats som Kjellmans så hittade jag informationen.
-
Kjell T
-
- Inlägg: 2276
- Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
- Ort: Österbotten
av S-V L44 » 26 aug 2012, 12:57
Här är ett gammalt registreringsbevis för ett tvåaxlat Kjellman Härryda-släp.

- L4217 - Kjellmans Härryda H160N - 1962 - Ram # 1772 - Kort 1a - (Förut O177) - LR.JPG (111.67 KiB) Visad 26196 gånger
Typbeteckningen verkar på vanligt maner ha angett totalvikten.
// Kjell N
-

S-V L44
-
- Inlägg: 2400
- Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
- Ort: Staffanstorp
av S-V L44 » 04 sep 2012, 20:21
Jag fann denna annons i tidskriften Lastbilen nummer 2 från år 1956.

- Härryda-Släp - Annons Lastbilen Nr 2-1956 - LR.JPG (231.83 KiB) Visad 26118 gånger
// Kjell N
-

S-V L44
-
- Inlägg: 2400
- Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
- Ort: Staffanstorp
av Per Thomson » 17 sep 2012, 10:14
Verkligt fin annonsbild från tiden då 10/16 var fjärran avlägsen horisont och 8/12 var den högsta förekommande bärigheten på våra vägar. Det här släpet verkar vara dimensionerat för brukare som efterlever bestämmelserna, för någon ram kan jag inte skönja. Sedermera kom det till konstruktörens kännedom att verkligheten var en annan än den som Kungliga Väg o Vattenbyggnadsstyrelsen angav för största axel o boggietryck. Då försågs dessa släp med ett plattjärn beläget ett par decimeter under den ordinarie ramprofilen med "stöttor" upp mot denna. Konstruktionen liknade den som än idag används för järnvägsvagnar.
Hälsningar
Per Thomson
-

Per Thomson
- Site Admin
-
- Inlägg: 7474
- Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
- Ort: Råå
-
Återgå till Släp- och påhängsvagnar
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster