av herrstina- » 14 okt 2012, 10:09
Jag roade mig med att studera diverse utredningar gällande energiinnehåll i olika dieselbränslen, det här är vad som gällde för ca 10 år sedan.
Energiinnehållet står i direkt relation till vikten, ju tyngre soppa, desto mer energi. Det finns inget som tyder på att den moderna miljödieseln skulle vara "sämre" än den gamla standarddieseln, däremot var variationen större förr.
Förmodligen är raffineringsprocesserna bättre styrda nuförtiden så resultatet blir en jämnare kvalitet.
Västeuropeskt bränsle hade ca 2% högre energi än den svenska miljödieseln, östeuropeiska och ryska något mer. Utslaget över hela året var miljödieseln bättre eftersom den inte behöver tillsatser för att klara kylan, den saknar parafin och klarar sig ner till runt -40 utan problem.
På vintern var miljödieseln upp till 20% bättre än den svavel och parrafinrika öststatssoppan i vinterversion.
Smörjbarheten var bättre i miljödieseln än i konventionel diesel genom tillsats av diverse additiv, och även här jämnare.
Under den här perioden hade vi ungefär lika många bilar i utlandstrafik som hemma i Sverige och det fördes ganska nogsam statistik över förbrukningen, inte i något fall kunde vi konstatera nämnvärd skillnad på förbrukningen beroende på var bilarna tankade. Vem som kör bilen påverkar betydligt mer än var bilen tankar.
I slutet på 80-talet såldes mycket lättdiesel till transportbranschen, den består till stor del av fotogen och har ca 20% lägre energiinnehåll än rena dieselbränslen, troligen är det därifrån alla skrönor och missuppfattningar om den moderna dieselns prestanda kommer.
Rapsoljan är en miljöbov om man tar hänsyn till allt som krävs för att odla och producera bränslet, kunde man hämta rapsolja direkt i en brunn är den bättre än standarddiesel, annars inte. Däremot är den växthusneutral.
Syntetisk diesel skulle vara en bra lösning i Sverige, skogsindustrin producerar mängder med svartlut som i förädlad form skulle ersätta en stor del av det importerade bränslet. Av någon anledning går det arbetet långsamt framåt, istället försöker man uppfinna hjulet igen i form av el och gasbilar.
Det var lite om Diesel!
Stina.