Hej
Jag är ute efter elektrisk påskjutsbroms som sitter på smw, cabby vagnar. Spelar ingen roll om det elektriska är trasigt bara det mekaniska fungerar
Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
Säters El-kvarn skrev:Jag tror det är tillåtet numera att koppla in sig på bromsljuset.
Vill minnas att finns någon enhet för detta att köpa.
Gösta skrev:Hej! Om du har en elbroms med regleringsmekaniken i dragstången, då är ju allt klart, då behövs ingen extra trepolig handske för elbromsen, då hakar man ju på vilken bil som helst,bara det finns en dragkrok. Bromsen tar ju ström från husvagnens batteri. Det systemet var std. från 1974. Om du flyttar över de delarna till din dragstång måste man tänka på att även flytta över TSV:s godkännandeskylt i annat fall kan det bli trubbel vid besiktningen.
För 30år sedan ägde jag en bil med 2 kretssystem. Husvagnsbromsen var av enkretstyp,alltså ej godkänd att användas i en bil med 2 krets broms. Alltså för att kunna få bilen igenom besiktningen fick tryckledningen monteras bort. Sen fick man beställa en ny tid enbart för vagnen och montera tillbaka enkretssystemet, för då var de bara intresserad av att bromsarna på vagnen var i fullgott skick. Så jag förstår dig, det är mycket smidigare att ha en broms som passar alla bilar.
Säters El-kvarn skrev:Jag tror det är tillåtet numera att koppla in sig på bromsljuset.
Vill minnas att finns någon enhet för detta att köpa.
Säters El-kvarn skrev:Är de elektriska bromsarna verkligen påskjutsbromsar?
På min SMV är det en extra kabel till bilen.
Gösta skrev:Hej ! kanske har vi olika fabrikat så det är därför vi inte förstår varandra riktigt. Har själv en SMW 1970 som är ändrad till elbroms mod 1974 Fabrikatet är Linde. Alltså är elbromsen elektronisk . Allt som har med bromsen att göra sitter i vagnen inga extra kopplingar varför kan inte du ha på samma sätt
Gösta skrev:Då kanske jag begriper något jag också, är det den modellen som ser ut som rund cylindrisk aluminium tub/hylsa med lite avrundade hörn 50mm dia och 9-10 cm lång den har 2 luftnipplar och flatanslutning på kablarna och det går även in två ledningar från resp bromskrets. Har du bild på det du kallar byglingsbar box. Och har du något fabrikat namn på dina prylar
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster