Påskjutsbroms

Meddela här vad du önskar komma över.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Påskjutsbroms

Inläggav poppsy » 10 jun 2012, 20:45

Hej

Jag är ute efter elektrisk påskjutsbroms som sitter på smw, cabby vagnar. Spelar ingen roll om det elektriska är trasigt bara det mekaniska fungerar
poppsy

Re: Påskjutsbroms

Inläggav Säters El-kvarn » 10 jun 2012, 21:56

Är de elektriska bromsarna verkligen påskjutsbromsar?
På min SMV är det en extra kabel till bilen.
Säters El-kvarn

Inläggav Gösta » 11 jun 2012, 13:19

Hej Första varianten av Linde var ingen påskjutsbroms Den reglerade bromsningen via trycket på bromsvätskan över motstånd som kopplades ur vart efter. Sen kom tvåkrets med samma teknik. Den första elektroniska Linde bromsen kom till med hjälp av tekniker på Hagströms dragspelsfabrik i Älvdalen. De var de enda som hade kunskap om sådana nymodigheter. Den bromsen hade en sintrad magnet som närmade sig en spole och var väl en slags påskjutsbroms även om dragstångens rörelse blott var 2mm. Anordninge fick smeknamnet Bomben, föranlett av sitt utseende. Ledningarna hade tre färger och om de monterades fel eller bara nuddade mot fel polaritet gick hela elektroniken putsväck. Sedan kom 4 varianter i snabb följd och den sista går att erhålla fortfarande Den är inte så kinkig, det går bara en säkring om någon som inte gått kursen, fumlar sig.
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta

Inläggav poppsy » 11 jun 2012, 16:33

Hej

Jag har en kabe med el broms, där kännaren sitter i bilen på huvudkrets systemet. Lite jobbigt när man ska byta bil. Så det är därför jag behöver den mekaniska delen som sitter på vagnen. Då kan jag flytta över min elektriska del, och bygla om eldosan till påskjutsbroms. Fast det gör inget om allt fungerar
poppsy

Inläggav Säters El-kvarn » 11 jun 2012, 21:30

Jag tror det är tillåtet numera att koppla in sig på bromsljuset.
Vill minnas att finns någon enhet för detta att köpa.
Säters El-kvarn

Inläggav poppsy » 11 jun 2012, 21:41

Säters El-kvarn skrev:Jag tror det är tillåtet numera att koppla in sig på bromsljuset.

Det jag behöver är påskjuts systemet som sitter på cabby elr smw vagnar. Det siter en avkännare på påskjuts delen som skickar en signal till det elektriska boxen som jag redan har i bilen den går att koppla om till detta systemet. Alltså behöver jag handsken, påskutsdelen avkännaren. Allt som sitter lägnst fram på vagnen, men det gör inget om inte det elektriska fungerar
poppsy

Inläggav Gösta » 12 jun 2012, 00:26

Hej! Om du har en elbroms med regleringsmekaniken i dragstången, då är ju allt klart, då behövs ingen extra trepolig handske för elbromsen, då hakar man ju på vilken bil som helst,bara det finns en dragkrok. Bromsen tar ju ström från husvagnens batteri. Det systemet var std. från 1974. Om du flyttar över de delarna till din dragstång måste man tänka på att även flytta över TSV:s godkännandeskylt i annat fall kan det bli trubbel vid besiktningen.

För 30år sedan ägde jag en bil med 2 kretssystem. Husvagnsbromsen var av enkretstyp,alltså ej godkänd att användas i en bil med 2 krets broms. Alltså för att kunna få bilen igenom besiktningen fick tryckledningen monteras bort. Sen fick man beställa en ny tid enbart för vagnen och montera tillbaka enkretssystemet, för då var de bara intresserad av att bromsarna på vagnen var i fullgott skick. Så jag förstår dig, det är mycket smidigare att ha en broms som passar alla bilar.
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta

Inläggav poppsy » 13 jun 2012, 16:50

Gösta skrev:Hej! Om du har en elbroms med regleringsmekaniken i dragstången, då är ju allt klart, då behövs ingen extra trepolig handske för elbromsen, då hakar man ju på vilken bil som helst,bara det finns en dragkrok. Bromsen tar ju ström från husvagnens batteri. Det systemet var std. från 1974. Om du flyttar över de delarna till din dragstång måste man tänka på att även flytta över TSV:s godkännandeskylt i annat fall kan det bli trubbel vid besiktningen.

För 30år sedan ägde jag en bil med 2 kretssystem. Husvagnsbromsen var av enkretstyp,alltså ej godkänd att användas i en bil med 2 krets broms. Alltså för att kunna få bilen igenom besiktningen fick tryckledningen monteras bort. Sen fick man beställa en ny tid enbart för vagnen och montera tillbaka enkretssystemet, för då var de bara intresserad av att bromsarna på vagnen var i fullgott skick. Så jag förstår dig, det är mycket smidigare att ha en broms som passar alla bilar.

Hej
Min kabe har el bromsar men systemet sitt i bilen. Det är därför jag söker den mekaniska avkännaren som sitter på Cabby Smw vagnar. Då kan jag flytta min el-box till vagnen och bygla om den till påskjutsbroms. För att kunna dra med vilken bil jag vill
poppsy

Inläggav poppsy » 13 jun 2012, 16:55

Säters El-kvarn skrev:Jag tror det är tillåtet numera att koppla in sig på bromsljuset.

Koppla in sig på bromsljuset är bara till för att ge ström till El-boxen som styr dom elektriska bromsarna. Det sitter en avkännare på påskjutsbromsen som inte är kopplat mekaniskt till bromsarna
poppsy

Inläggav poppsy » 13 jun 2012, 16:57

Säters El-kvarn skrev:Är de elektriska bromsarna verkligen påskjutsbromsar?
På min SMV är det en extra kabel till bilen.

På själva påskutsdelen "som inte är kopplad mekaniskt till bromsarna" sitter det avkännare som är koppla till el-boxen som sköter el bromsarna.
poppsy

Inläggav Gösta » 13 jun 2012, 22:42

Hej ! kanske har vi olika fabrikat så det är därför vi inte förstår varandra riktigt. Har själv en SMW 1970 som är ändrad till elbroms mod 1974 Fabrikatet är Linde. Alltså är elbromsen elektronisk . Allt som har med bromsen att göra sitter i vagnen inga extra kopplingar varför kan inte du ha på samma sätt
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta

Inläggav poppsy » 13 jun 2012, 22:50

Gösta skrev:Hej ! kanske har vi olika fabrikat så det är därför vi inte förstår varandra riktigt. Har själv en SMW 1970 som är ändrad till elbroms mod 1974 Fabrikatet är Linde. Alltså är elbromsen elektronisk . Allt som har med bromsen att göra sitter i vagnen inga extra kopplingar varför kan inte du ha på samma sätt

Hej

Jag vill ha på ditt sätt, men mitt system sitter i bilens huvudbromskrets och är elektroniskt. Sen går det bak en kraftigare + kabel till bromsarna i vagnen. Får jag bara tag på ditt system helst begagnat "nytt är så jäkla dyrt" gör inget om det elektriska är trasigt. För jag har den nya el-boxen i bilen som är byglings bar till elektrisk påskjutsbroms så kan jag flytta min elbox till vagnen istället
poppsy

Inläggav Gösta » 18 jun 2012, 21:23

Då kanske jag begriper något jag också, är det den modellen som ser ut som rund cylindrisk aluminium tub/hylsa med lite avrundade hörn 50mm dia och 9-10 cm lång den har 2 luftnipplar och flatanslutning på kablarna och det går även in två ledningar från resp bromskrets. Har du bild på det du kallar byglingsbar box. Och har du något fabrikat namn på dina prylar
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta

Inläggav poppsy » 18 jun 2012, 21:34

Gösta skrev:Då kanske jag begriper något jag också, är det den modellen som ser ut som rund cylindrisk aluminium tub/hylsa med lite avrundade hörn 50mm dia och 9-10 cm lång den har 2 luftnipplar och flatanslutning på kablarna och det går även in två ledningar från resp bromskrets. Har du bild på det du kallar byglingsbar box. Och har du något fabrikat namn på dina prylar

Hej

Precis den du beskriver sitter i bilen och är Linde bromsar. får några år sen så pajade elektroniken. Kollade runt lite hitta en ombyggnads sats. Ny avkännare till bromskretsen men där elektroniken går till en svart box i bilen i stället. Denna är byglingsbar och går att koppla till elbromsad vagn där själva avkännaren sitter på påskjutbromsen. Bild kan jag inte skicka bilen är inte i närheten år avställd i en lada och är en opel commondore 1968 4-d
poppsy

Inläggav gunnilse » 18 jun 2012, 22:09

Bild

E detta något du söker`?
gunnilse

Nästa

Återgå till Objekt sökes