Anders Ason skrev:Ursäkta en okunnig yngling men vad var vitsen med den frambygda bilen? Verkar ju enklare o billigare ett köpa en "konfektionslastbil", om det nu i Sverige inte fanns särskilda krav på totalängder m m. Vill minnas att jag sett slika bilar då och då men lade dem inte på minnet då de inte såg ut som "riktiga" lastbilar. Vid den LBC som var min hemmahamn kan jag dock inte påmnna mig om någon sådan modell.
Bilen på bilden ser ju ganska maffig ut (om inte killen bredvid är väldigt liten!)
Har någon bil blivit bevarad? /Anders
Anders,
en anledning var nog att det var lätt att arrangera låg flakhöjd sedan hade ju bussarna i regel lång hjulbas. För transporter av lätt och skrymmande gods på ett och samma fordon, dvs inget släp önskades (50 km/tim) var bussen ett alternativ. Var det så också fråga om längre transportavstånd så var ju "busshytten" vida överlägsen de vanliga erbarmeligt trånga hytterna vid tvåmans bemanning.