Tommys LS 85:a

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Tommys LS 85:a

Inläggav Kjell T » 12 dec 2007, 23:14

I MIL 4/07 finns skrivet om Tommy Lindbergs LS 85:a.
Kjell T

Inläggav Per Thomson » 13 dec 2007, 11:14

Ja, det var härlig läsning. Här får man bl a läsa om Scanias syn på 8-prjektet och varför det inte blev någon större serietillverkning.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Anders » 13 dec 2007, 19:36

8-projektet? vad var det för något?
Sällan jag kommer åt någon MIL

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Per Thomson » 13 dec 2007, 19:55

Anders skrev:8-projektet? vad var det för något?
Sällan jag kommer åt någon MIL

Anders

Hej Anders!

Nja "8-" projektet, det kanske inte hette riktigt så men ett projekt var det, det kan du läsa om i artikeln. Åk till närmaste Scania anläggning och tala med någon försäljare om att få ett exemplar av senaste "MIL". Projektet gick ut på att använda den redan befintliga rak-8:an även i lastbilar. Projektet avbröts och det blev bara fem testexemplar framtagna. I artikeln finns en hypotes varför bilen aldrig kom i riktig serietillverkning: "modellen var onödig".

Själv kan jag läsa in lite mer i ordet "onödig". Min hypotes är att marknaden var inte tillräckligt stor. De svenska åkarna på 50-talet köpte ofta en Scania 4:a i stället för en 6:a fast det var den senare som skulle behövts. Förklaring till detta handlande: Brist på kapital.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Anders » 13 dec 2007, 20:13

Ah, nu ramlade poletten ned!
Tänkte på LS85;an från 0-serien och inte den med rakåtta.
Borde inte bilarna med rakåtta ha fått ett ganska högt framaxeltryck?

Ska ta mig förbi Scania så fort det går och organisera ett exemplar.

MVH
Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Per Thomson » 13 dec 2007, 22:07

Högt framaxeltryck, jo det sår också listat som ett "rykte" bakom varför det inte fortsattes med detta projekt men att så skulle vara dementeras i artikeln. Motorn vägde endast 200 kg mer än en 6:a och som Sven-Eric Johansson på Scania säger, det innebär bara en liten justering av påbyggnadens n-värde för att kompensera detta, dvs lite mer överhäng bak samt att Max lasten sänks med 200 kg.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav arnfinn » 13 dec 2007, 22:32

Finnes det en elektronisk utgave av MIL?
Användarvisningsbild
arnfinn

Inläggav Kjell T » 13 dec 2007, 22:57

Det finns en elektronisk utgåva av MIL, men den är inte "komplett". Du hittar den på http://www.scania.se
Kjell T

Inläggav Per Thomson » 13 dec 2007, 23:28

Tråkigt besked,
"Lastbilen som inte fanns" som artikeln heter, finns inte med i nät-versionen av "MIL".
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Bo Norvinge » 14 dec 2007, 00:10

Fantiserade i min ungdom om att hitta en 8:a.

Finns det någon som har koll på dessa fem?
Vilka som hade dessa och vart de tog vägen?
Någon har sagt att SLAB hade en.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Per Thomson » 14 dec 2007, 19:12

För den som inte kan få tag i tidningen "MIL" finns en nödlösning för att hämta artikeln "Lastbilen som inte fanns" via
http://www.veteranlastbilar.se/normal.asp?pageid=764

Via denna länk så kan hela artikeln hämtas i form av 3 st PDF-filer. Varje fil har storleken ca 3,5 MB så det kan bli problem att artikeln på detta sätt.

Om du klickat på en fillänk så vänta en liten stund. Har sidan inte öppnats efter en minut så har "brandväggen spårat ur", försök på nytt först efter 5 minuter. (Ny brandvägg är beställd).

Skriv ut artikeln. OBS Du måste ha Adobe´s Acrobat Reader för att detta skall fungera.

Hoppas "MIL" -redaktionen inte stämmer mig för detta skulle egentligen ha frågat dem först men de svarar nog inte förrän måndag.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Anders » 14 dec 2007, 19:59

Man tackar och bockar ödmjukast för artikeln! Det var riktigt intressant att få läsa om!
Man undrar ju hur många rakåttor det funnits på vägarna egentligen? Artikeln antyder ju i alla fall att det funnits flera än fem stycken.
Har aldrig hört en Scania åtta i lastbil, men 2 stycken som satt i en gammal minsvepare, och det var ljuvlig sång :D

På sätt och vis får dem ju det att framstå så som att det här var de enda rakåttor Scania byggt, men det fanns ju ett helt gäng som sattes ihop på 40-talet. 3 stycken som gick som 2-axliga dragbilar, och ett gäng till(har ingen aning om hur många,en siffra jag hört är ett dussin) 3-axliga som gick i skifferbrottet i kvarntorp i närke. Har en artikel från en gammal tidning med leveransbild på en av de tre-axliga bilarna. Ska se om jag kan lägga upp den.
Har organiserat en scanner, så med lite tur kan jag lägga upp den imorgon kväll.

MVH
Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Per Thomson » 14 dec 2007, 20:23

Rak 8-åttor,
ja, här får man nog skilja på bensin och diesel vad jag kan förstå.

Den åtta som avses här är diesel och (rätta mig om jag har fel) avser nog det berömda Scania "framtidskoncept" som innebar standardisering menllan 4, 6 och 8 cylindirga motorer. Samma kolvar, samma vevstakar etc.

Åttorna kom ju främst till användning i de "nya" rälsbussarna med SJ littera Yoa6 på den tiden. De nya rälsbussarna var röd/oranga till skillnad mot föregångarna (Hilding Carsson Umeå) som var ljusgula samt de var runda i båda ändarna. De gick att "multippelkoppla" till motorvagnståg där varannan enhet var motorförsedd. Desa motorer var alltid försedda med turbokompressor till skilnad mot de motorer som sattes in i 8-projektets bilar. Jag vet inte om "myrslokens" (de två första) hade turbo eller ej?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Anders » 14 dec 2007, 20:41

D847 som satt i myrsloken var en vanlig sugmotor, och den sista utvecklingen av den serie som konstruerats av August Nilsson 1939.

De åttacylindriga motorer, B801, som monterades i lastbilar i början på 40-talet var de första i den serien där topplock, kolvar, vevstakar, lager och foder var identiska.
Scania var ju verkligen långt framme när det gällde standardisering. Undrar om någon annan tillverkare vid den här tiden var lika långt framme?
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Per Thomson » 07 jan 2008, 11:57

admin skrev:För den som inte kan få tag i tidningen "MIL" finns en nödlösning för att hämta artikeln "Lastbilen som inte fanns" via
http://www.veteranlastbilar.se/normal.asp?pageid=764

Via denna länk så kan hela artikeln hämtas i form av 3 st PDF-filer. Varje fil har storleken ca 3,5 MB så det kan bli problem att artikeln på detta sätt.

Om du klickat på en fillänk så vänta en liten stund. Har sidan inte öppnats efter en minut så har "brandväggen spårat ur", försök på nytt först efter 5 minuter. (Ny brandvägg är beställd).

Skriv ut artikeln. OBS Du måste ha Adobe´s Acrobat Reader för att detta skall fungera.

Hoppas "MIL" -redaktionen inte stämmer mig för detta skulle egentligen ha frågat dem först men de svarar nog inte förrän måndag.

Goda nyheter, jag kommer inte att bli stämd :D
Dessutom har Mats Karlsson på MIL-redaktionen kommit med en mer läsbar version av artikeln på endast en fil, klicka på länken
http://www.veteranlastbilar.se/Include/ElectosFileStreaming.asp?FileId=2423
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack