DDR 1989

DDR 1989

Inläggav Regenten » 25 apr 2012, 22:52

Vintern 1989 var jag i Lübeck ett par dagar. Passade då på att sticka över till DDR som låg alldeles i närheten. Körde förbi ett gammalt ruffigt åkeri och fick syn på dessa IFA W50 4x4. Kraftiga bilar minsann :)

Tog det väldigt försiktigt och kollade först runt om där var någon att fråga om det var okej att plåta. Såg ingen men hann inte knäppa första bilden förrän där var tre man runt en.. Måste ha legat under bilarna.. Fick följa med in till en nikotintungt, kolafärgat kontor och överöstes med frågor om detta intresse för lastbilar. Var jag intresserad av ny teknik, eller rent av gammal? Spelar ingen roll, sa jag.. Ville jag kanske rent av köpa IFA:orna? Njet.. Inte det heller..

Muren hade fallit bara någon månad tidigare så allt var en aning förvirrat.. DDR skulle leva som land ytterliggare 10 månader.

Iaf, jag fick mina bilder och snubblade över dom tidigare idag när jag gick igenom gamla album. En del Scania och Volvo har jag också men de hamnar i de andra avdelningarna inom tid.

Hälsar Jonas :)

Bild

Bild

Bild

Bild
Regenten
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 03 maj 2010, 22:43

Re: DDR 1989

Inläggav Anders Ason » 26 apr 2012, 07:15

Intressant rapportering och jag var också o surrade vid några tillfällen i gamla DDR vid den tiden. Det var som att röra sig i en gammal svartvit film! Ett färglöst samhälle. Inte blev det bättre när man fick sådana bilar som du visar framför sig, i o f s varade det inte så lång stund vilket var tur då de spydde ut svart rök o os i en omfattning man aldrig sett förut. Frågan är väl om det var dåligt bränsle och gammal motorteknik som låg bakom?

Fick mitt livs fösta fortkörningsböter i DDR på motorväg där det påstods vara 70! Bråkade inte med tennsoldaterna.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping


Återgå till Tyska lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster