
F10:an jag körde finns det bild på på Jamtlis bildarkiv:
http://bildarkivet.jamtli.com/bild.aspx ... J%C3%A4424
Känns inte OK för mig att kopera den eftersom det står att man inte får det där.
F88:an jag körde före var en boggiebil, Konsums enda tror jag och den gick som ett skållat troll under ca två år ända tills motorn rasade så den blev tvådelad.
Anledningen var att den hade börjat bli slö, så meken på Bilbolaget ställde upp turbotrycket. Efter några dagar så var den lika slö igen och turbon ställdes upp ytterligare.
Vecken efter rasade bränslepumpen och då var jag så less att behöva åka på verkstad var och varannan dag att jag sa till dom att ställa in pumpen max vad den fick vara redan från början. Men det blev en miss i alla fall, dom glömde ställa ner turbon.
När "det stora haveriet" kom blev det ett jävla liv, för det var bara 3 dagar kvar på serviceavtalet.
Så resterna skickades till Göteborg för analys och dom uppskattade att motoreffekten som blev resultat av den rejält uppskruvade turbon var minst 500 hk.
Inte illa med tanke på att det skulle vara 285...
Med nya motorn var det som om man körde tom med bara bilen utan vagn jämfört med fullt lass med bil och släp med gamla.
Men efter ca ett halvår blev hela bilen skrot när bärgaren skulle bogsera den till verkstan med vajer utan bromstryck.