Trevlig kommunalare.

Sådana objekt som inte fyllt 30 år än men som vi undantagsvis låter få vara med ändå för att de har någon anknytning till oss som deltar på forumet.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Trevlig kommunalare.

Inläggav Thomas Almen » 24 jan 2012, 18:41

Thomas Almen
 

Re: Trevlig kommunalare.

Inläggav Sven-Olof Börjesson » 16 feb 2012, 12:40

Thomas Almen skrev:http://www.blocket.se/alvsborg/Volvo_N7_tipp_och_kranbil_38307227.htm?ca=3&w=3


Vad svårt det skall vara då att hitta nån N7 eller 10:a finns inte så många av dem. Denna på blocket finns ju kvar men är ju några år för ny :( Annars så skulle den ju passa bra med både kran och tipp. Eller vad tycker ni veterankännare, är det nåt att köpa och ställa undan? Finns ju en till, den är ju uppe i Sundsvallstrakten, den är ju också inreggad så den skulle ju gå att köra hem.
Får väl ägna nästa mc säsong på att åka runt och leta :)

/S-O
Sven-Olof Börjesson
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 20 dec 2011, 15:06
Ort: Götene

Re: Trevlig kommunalare.

Inläggav faun v12 » 25 feb 2012, 23:26

Känner Du igen färgerna på 7an Tomas ? Karlskoga LBC, Leif Jansson! Gick för de knäsvagas lag vid komunen.
faun v12
 
Inlägg: 337
Blev medlem: 01 aug 2010, 17:51
Ort: Degerfors

Re: Trevlig kommunalare.

Inläggav Lasse Hsand » 25 feb 2012, 23:33

N7.jpg
N7.jpg (68.97 KiB) Visad 32107 gånger
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Trevlig kommunalare.

Inläggav Sven-Olof Börjesson » 27 feb 2012, 14:23

Ytterligare en kommunalare har dykt upp på blocket :)

http://www.blocket.se/uppsala/Skattebef ... 5.htm?sa=1

Mvh/ S-O
Sven-Olof Börjesson
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 20 dec 2011, 15:06
Ort: Götene

Re: Trevlig kommunalare.

Inläggav Reid Hulting » 27 feb 2012, 14:51

Om du står i valet och kvalet så är ju N7:an ett bättre val. Ser ju dessutom ut att vara i ett hyggligt skick.
Säger en Scania-människa :D .
Mvh. Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Trevlig kommunalare.

Inläggav Sven-Olof Börjesson » 27 feb 2012, 16:29

Reid Hulting skrev:Om du står i valet och kvalet så är ju N7:an ett bättre val. Ser ju dessutom ut att vara i ett hyggligt skick.
Säger en Scania-människa :D .
Mvh. Reid.



Ja N7:an är jag väldigt sugen på, gillar utseendet på Volvos N-bilar :) men den är ju så ny, skulle vart ett par år äldre. Å andra sidan är det ju inte så kul att köpa en bil som är 9 år äldre till samma pris http://www.blocket.se/gavleborg/Skatteb ... 0.htm?sa=1 Lite rost i förardörren och flak säger han när jag kontaktade säljaren om N7:an från norrland. Men nu vet jag ju inte vad slutpriset kan bli på dem, har inte lagt något bud på dem alls ännu.

Mvh/ Sven-Olof
Sven-Olof Börjesson
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 20 dec 2011, 15:06
Ort: Götene

Re: Trevlig kommunalare.

Inläggav Reid Hulting » 27 feb 2012, 22:16

Tiden går fort :) . Och det är dygnsskatt på den, vägavgiften får man däremot betala hela vid varje påställning. Men ställer du av inom en månad får du tillbaka för 11 månader.
Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Trevlig kommunalare.

Inläggav Sven-Olof Börjesson » 28 feb 2012, 09:57

Reid Hulting skrev:Tiden går fort :) . Och det är dygnsskatt på den, vägavgiften får man däremot betala hela vid varje påställning. Men ställer du av inom en månad får du tillbaka för 11 månader.
Reid.



Ja tiden går verkligen fort, pensionen närmar sig ju med stormsteg :cry: Men i andra lägen så kan det ju vara bra, med tanke på att bilarna åldras fort :)
Hur är det med återbetalningen om man ställer på bilen typ en vecka får man tillbaka för 11 månader ändå eller räknas det per dygn då som du säger? jag har ju bara varit chaufför tidigare så jag har ju inte bekymrat mig om några av och påställningar.
När fick Volvos N-bilar den förlängda hytten och plåthuv? De bilar jag körde på 70 talet hade glasfiberhuvar.
Jag har en orörd Volvo-brochyr som legat i 30 år, tror att den är från 82 verkar det som. Kom MarkII bilarna då och plåthuven?
Det är säkert någon som vet här på forumet :)

Mvh/Sven-Olof
Sven-Olof Börjesson
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 20 dec 2011, 15:06
Ort: Götene

Re: Trevlig kommunalare.

Inläggav Reid Hulting » 28 feb 2012, 11:46

När det gäller fordonsskatten får du betala skatt för det antal dygn som bilen är påställd, under förutsättning att den sedan är avställd minst 14 dygn. Detta gäller även släpvagnar.
När det gäller vägavgiften så får man betala den för ett helt år, så fort man ställer på bilen. Ställer du sedan av bilen mindre än en månad efter påställning får du återbetalning för 11 månader. Ställer du av den mellan 1 och 2 månader efter påställning får du återbetalt för 10 månader o.s.v.
Du får också köra bilen till och från besiktning utan att ställa på den, under förutsättning att du tecknat en trafikförsäkring på den.
Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Trevlig kommunalare.

Inläggav Sven-Olof Börjesson » 28 feb 2012, 14:21

Reid Hulting skrev:När det gäller fordonsskatten får du betala skatt för det antal dygn som bilen är påställd, under förutsättning att den sedan är avställd minst 14 dygn. Detta gäller även släpvagnar.
När det gäller vägavgiften så får man betala den för ett helt år, så fort man ställer på bilen. Ställer du sedan av bilen mindre än en månad efter påställning får du återbetalning för 11 månader. Ställer du av den mellan 1 och 2 månader efter påställning får du återbetalt för 10 månader o.s.v.
Du får också köra bilen till och från besiktning utan att ställa på den, under förutsättning att du tecknat en trafikförsäkring på den.
Reid.



Tack Reid, då förstår jag hur det ligger till med skatten och vägavgiften :) Ser att skatten är 300:- och vägavgiften 14288:- på den bilen.

/S-O
Sven-Olof Börjesson
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 20 dec 2011, 15:06
Ort: Götene

Re: Trevlig kommunalare.

Inläggav Reid Hulting » 28 feb 2012, 17:29

Javisst ja, jag glömde mig :oops: , skatterna på lastbilarna sänktes ju rejält för ett tag sedan. Dieselskatten höjdes istället, och fortsätter att höjas :evil:, så då hjälper det ju inte att det är skattebefriade ekipage vi har. Men det blir väl inte så våldsamt många mil som körs. Däremot dragbilar yngre än 30 år debiteras ju fortfarande fordonsskatt på ca. 10000kr och uppåt, men blir ju naturligtvis skattebefriade vid 30 års ålder. Det innebär att man med ett ekipage bestående av dragbil och trailer är helt skattebefriad eftersom semi-trailers är skattebefriade från det dom är nya. Släpvagnar däremot blir aldrig skattebefriade, om inte en liggande utredning ändrar på det(se annan tråd här på forumet).
Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2410
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Trevlig kommunalare.

Inläggav Lars-Gunnar » 03 mar 2012, 18:42

Götenebo skrev:
Reid Hulting skrev:Tiden går fort :) . Och det är dygnsskatt på den, vägavgiften får man däremot betala hela vid varje påställning. Men ställer du av inom en månad får du tillbaka för 11 månader.
Reid.



Ja tiden går verkligen fort, pensionen närmar sig ju med stormsteg :cry: Men i andra lägen så kan det ju vara bra, med tanke på att bilarna åldras fort :)
Hur är det med återbetalningen om man ställer på bilen typ en vecka får man tillbaka för 11 månader ändå eller räknas det per dygn då som du säger? jag har ju bara varit chaufför tidigare så jag har ju inte bekymrat mig om några av och påställningar.
När fick Volvos N-bilar den förlängda hytten och plåthuv? De bilar jag körde på 70 talet hade glasfiberhuvar.
Jag har en orörd Volvo-brochyr som legat i 30 år, tror att den är från 82 verkar det som. Kom MarkII bilarna då och plåthuven?
Det är säkert någon som vet här på forumet :)

Mvh/Sven-Olof


Hej!

Vet inte om det fanns någon N-modell som hade tillägget Mark II. det fanns dock en konentionell modell av Volvo NB88 med tillägget Mark II och den hade en alltigenom plåthuv och plåtskärmar. Plasten kom med N-modellerna. Jag tror att om du tittar bland Volvohistoriken kanske någon bild på den bil jag talar om finns med. Det finns mycket att se och läsa på historiksidorna.

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar
 

Re: Trevlig kommunalare.

Inläggav Anders » 03 mar 2012, 19:15

Jag har en broschyr från när N7/10/12 Mark II var nya, och den är tryckt 1981.
Ska ta och skanna in den nu ikväll :)

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund


Återgå till Lite för nya men ändå

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst