Kjell, jag känner inte till de typbeteckningar som du nämner.
Men jag kan belysa ett annat exempel.
I Björn-Eric Lindh's Scania Fordonshistoria 1891-1991 visas en bild på ett fordon som benämns som prototyp med modellbeteckningen FS24. Dessutom med sexcylindrig motor.

- Scania-Vabis 360 Boggi - 1944 - S1469 - Prototyp - LR.JPG (128.95 KiB) Visad 23733 gånger
Man skall kanske ta viss information som man finner med en nypa salt.
Men bilen på bilden är (eller snarare var) registrerad som en Scania-Vabis 360 av årsmodell 1944. Dess chassinummer var 75008, vilket ligger i samma serie som F10, 2F10 samt F40.
Chassinumren för denna serie börjar enligt Scanias sammanfattande tabell på 75003.
Bilen kan ju fortfarande vara en prototyp eller förserievagn. Modellbeteckningen 360 har jag aldrig tidigare stött på, och den nämns inte heller i boken. Men det var kanske så att man inte hade bestämt den officiella modellbeteckningen när denna bil registrerades första gången.
Bilen hade en ovanligt lång hjulbas 550 cm (+ 110 cm för boggin). Hjulbasen 550 cm existerade sedan inte på serievagnarna, men om den hade gjort det så torde bilen kanske ha kallats F14 ombyggd med boggi.
Bilens historik var i alla fall sådan:
- Bilen registrerades första gången den 4/7-1944 och första ägare var Värmlands Skogsarbetsstudier i Filipstad. Bilen var som nämnts utrustad med boggi, men det står inget om fyrhjulsdrift. Motorn var ursprungligen en fyrcylindrig 110 hk bensinmotor med tillverkningsnummer 15004. Tillverkningsnumret antyder att motorn bör ha varit en B402.
- Motorn byttes ut mot en 90 hk D402 diesel med tillverkningsnummer 25520 troligen någon gång mellan 1946-47. Bilen bytte också ägare till Uddeholm AB.
- Den 31/10-1957 såldes bilen till AB Gylner i Karlstad och stod avställd några år innan den slutligen avregistrerades den 7/12-1960.
// Kjell N