Timmerbilstråd igen!

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Timmerbilstråd igen!

Inläggav Lasse Hsand » 20 jan 2012, 22:14

Om den hänger på min Zetor går det nog bra. Vimek g30 är effektiv men det där är kanske i överkant. Men som sagt vi ju inte provat tilsammans med min 4718. :D :D
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2219
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Timmerbilstråd igen!

Inläggav Sudde52 » 20 jan 2012, 22:16

Hur sågas en så grov stock? Ramsåg eller vad??
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52
 
Inlägg: 434
Blev medlem: 30 aug 2008, 23:05
Ort: Nybro

Re: Timmerbilstråd igen!

Inläggav Lasse Hsand » 20 jan 2012, 22:21

Det där är nog jänkarnas avdelning! :D
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2219
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Timmerbilstråd igen!

Inläggav BURTRÄSKARN » 20 jan 2012, 23:05

Lars-Gunnar skrev:Denna ek kan det bli något virke av den? Kanske till karvning? Den kan väl inte vara frisk raktigenom?

Lars-Gunnar :)
Hoj,Lars-Gunnar hoppas att allt är bra ,ja inte är det fura från norrland i allafall.eller hur:mrgreen:
Användarvisningsbild
BURTRÄSKARN
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 19 mar 2008, 08:38
Ort: BURTRÄSK

Re: Timmerbilstråd igen!

Inläggav Skandinaven » 21 jan 2012, 00:35

De 2 amerikanska timmerbilar, är med " röd eg " ( red oak ) som bara vukser i et bälte från Oregon ner långs kysten til California.
Högsta och största träer i verden och som tilmed hörar til nåleträ gruppen.

Här är en bild med et rödträ, modificeret til tankstation med shoppen inne i selve träet.
ra091.jpg
ra091.jpg (71.99 KiB) Visad 16857 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Timmerbilstråd igen!

Inläggav Per Thomson » 21 jan 2012, 15:30

731132 har du möjligtvis någon information om bilden? Vems är bilden eller var hittade du den?
Intressant bygge. Ser ut som att bilens banke är monterad på en 3½" kardanlagrad vändskiva. Då måste vagnens banke vara monterad på släde. Vem ägde bilen och var i landet användes den?

731132 skrev:Udda timmerbil, verkar ha sidomonterad kran mitt på vagnen?!
Bild
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Timmerbilstråd igen!

Inläggav Lars-Gunnar » 22 jan 2012, 01:25

Ja, banken som sitter på Scanian ser ju it att vara monterad på en svängbar banke då banken lutar och är vriden åt ett visst håll. Bilen måsta ha varit för långvirke och för att få någon last måste väl kranan vara skjutbar bakåt? Behövdes nog inte då krankroppen inte tar så mycket kraft men då kan man ju fundera om den fungerade som en stöd så ingen extra bankstöd behövdes. Ser att kranen är en HIAB och Scanian är av typ LT 75-76 och rätt ny då den typiska svarta ramfärgen ser nymålad ut och stammen mot hytten har inte en repa.Om så skulle vara så skulle den vara en nagelrispning. Sannerligen en udda lösning som man inte sett förut.

När man ser lastbilen så är den så stilren och lyser av stolthet.

Har Googlat efter bilden men inte hittat någon.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Timmerbilstråd igen!

Inläggav Lars-Gunnar » 22 jan 2012, 01:51

Skandinaven skrev:
206627_116612558419535_100002123734277_141619_4895748_n.jpg


Detta är två MACK model L (se hunden på kylaren). Se vad dessa lastbilar fick dra medan vi här hemma nöjde oss med mindre men USA skulle ju alltid vara värst.Kanske invandrade svenskar har fölt träden för de var erkänt duktiga skogsarbetare. MACK hade ju 2 växellådor i sina bilar vilket kanske gjorde att de klarade större lass än en med bara en växelspak.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Timmerbilstråd igen!

Inläggav Skandinaven » 24 jan 2012, 15:41

403081_2928772708595_1539278989_32858911_469414334_n.jpg
403081_2928772708595_1539278989_32858911_469414334_n.jpg (32.9 KiB) Visad 16696 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Timmerbilstråd igen!

Inläggav billsta » 05 feb 2012, 20:07

IMG_1261.JPG
IMG_1261.JPG (40.9 KiB) Visad 16605 gånger
IMG_1253.JPG
IMG_1253.JPG (79.45 KiB) Visad 16605 gånger
Timmertranport :)
billsta
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 25 sep 2010, 17:47

Re: Timmerbilstråd igen!

Inläggav BURTRÄSKARN » 18 feb 2012, 22:39

Mycket fin bild notera lyfthöjden på bm 35:a h10:an som var något högre än den senare lm 218,kanske Birger Lundberg hade som tanke att dom första baklastarna skulle nå över timmerstöttorna,och när 218 kom så fanns redan kranar så då behövdes inte lika långa (skaklar)som vi säger här.Men så blev också tipplasten betydligt högre på den senare 218 :D men vet inte om detta har förklaring :?:
Användarvisningsbild
BURTRÄSKARN
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 19 mar 2008, 08:38
Ort: BURTRÄSK

Re: Timmerbilstråd igen!

Inläggav Thomas Almen » 18 feb 2012, 22:53

218 var ju ganska fantastisk, egentligen. Om inte annat såg ägarna till att dom blev det :wink:. Jobbade hos en åkare i slutet på 70-talet, som bytte ut 2 st. 218 mot en Michigan 45 b. När det blev vinter och snölastning visade det sig att Michigan hade sämre lyfthöjd än 218, så den kom nästan inte över snölämmarna.
Thomas Almen
 

Re: Timmerbilstråd igen!

Inläggav BURTRÄSKARN » 18 feb 2012, 23:11

Thomas Almen skrev:218 var ju ganska fantastisk, egentligen. Om inte annat såg ägarna till att dom blev det :wink:. Jobbade hos en åkare i slutet på 70-talet, som bytte ut 2 st. 218 mot en Michigan 45 b. När det blev vinter och snölastning visade det sig att Michigan hade sämre lyfthöjd än 218, så den kom nästan inte över snölämmarna.

Det var väl ganska vanligt på dom nya lastmaskinerna ,därför som dom högtippande skoporna togs fram,högre och högre lämmar och mindre lyfthöjd. men högre tipplast När du nämmner snölastning så var det ganska vanligt häromkring iallafall ,att om man man hade en baklastare att man lastade bakifrån och inte från sidan vilket man sällan ser idag,men idag så är ju alla midjestyrda så det spelar inte längre så stor roll hur man lastar,och bilarna har ju blivit längre så idag finns ju inget alternativ,då hade väl dom flesta bilarna en flaklängd mellan 4-6 meter,och skopan sällan översteg en bredd av 2,40 så då slapp man ju att hissa en massa om kunde lasta bak, den traktorföraren som börjar att lasta bakifrån idag, ja då är det nog bara att fara till arbetförmedlingen,skulle jag tro :mrgreen:
Användarvisningsbild
BURTRÄSKARN
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 19 mar 2008, 08:38
Ort: BURTRÄSK

Re: Timmerbilstråd igen!

Inläggav Lars-Gunnar » 20 feb 2012, 18:33

BURTRÄSKARN skrev:
Lars-Gunnar skrev:Denna ek kan det bli något virke av den? Kanske till karvning? Den kan väl inte vara frisk raktigenom?

Lars-Gunnar :)
Hoj,Lars-Gunnar hoppas att allt är bra ,ja inte är det fura från norrland i allafall.eller hur:mrgreen:


Tjena Jens, jo här är bara prima liv men jag måste ha blivit blind som inte upptäckte ditt inlägg förrän idag. Nej skämt åsido, har inte varit in på forumet på ett tag. Hoppas att det är bra med dig. Ser du till min svåger något?

Hälsningar Lars-Gunnar 8)
Lars-Gunnar
 

Re: Timmerbilstråd igen!

Inläggav Skandinaven » 08 mar 2012, 11:31

Känner ni staden här ? åkeri ?
per nystrøm 1.jpg
per nystrøm 1.jpg (104.28 KiB) Visad 16355 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster