Moderator: Anders Ason


faun v12 skrev:Även en T143-dragare med visir-trailer fanns!



carlevert skrev:Anders skrev:Det här var ju helt otroligt fina bilder! Gillar de skarpt! Lars-Gunnar skrev:Volvo LV293C2LF (Long Frame) en tidig modell? Byggnaden hör skulle vara Brandkåren om det vore i Sundsvall men man parkerar ju inte framför om de behöver rycka ut.
Lars-Gunnar skrev:Volvo LV293C2LF (Long Frame) en tidig modell? Byggnaden hör skulle vara Brandkåren om det vore i Sundsvall men man parkerar ju inte framför om de behöver rycka ut.
Vågar ju inte svära på det, men skulle tro att det är en bensinare då den inte har den riktigt långa huven som kom med dieslarna efter kriget. Så troligen är det en av bilarna från sent 30-tal.
Kanske nån annan som vet bättre?
Anders
Rundnosen är troligtvis en LV 150 förkammardiesel 95 hk årsmodell 1947-49 , tidigare bensin- modeller hade 6 bultade hjul.
L 245 från 1949 hade 10 bultade hjul
Långnosen borde vara en LV290 med FB bensinmotor på 7,6 liter och 140 hk.
Senare version med dieselmotor hade ju ännu längre motorhuv.
 Malte berättade för mig att Sven Backlund hade en frambyggd Tidaholmare innan denna Volvo köptes och de var högerstyrda. Eftersom han var van med ratten på höger sida så beställde han Volvon högerstyrd. Bilen användes på linjen Sundsvall - Stockholm och Malte säger att det var en Hesselman.
  Malte berättade för mig att Sven Backlund hade en frambyggd Tidaholmare innan denna Volvo köptes och de var högerstyrda. Eftersom han var van med ratten på höger sida så beställde han Volvon högerstyrd. Bilen användes på linjen Sundsvall - Stockholm och Malte säger att det var en Hesselman.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster