Nostalgiska ASG bilar

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Nostalgiska ASG bilar

Inläggav Skandinaven » 30 dec 2011, 12:25

asgFoto041.jpg
asgFoto041.jpg (31.53 KiB) Visad 32485 gånger
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Nostalgiska ASG bilar

Inläggav Jämtlänning » 03 jan 2012, 18:52

Lägger in 2 st bilder på samma bil. Det skiljer ca 88000 mil mellan dessa bilder, vet ej årsmodellen på denna 111 men den torde väl vara från ca 1978-79 kanske? Vet ej hur långt E.Sundens bilar gick i snitt / år, denna hade som sagt gått 88000 mil i Mars 1984. Fotot från -84 är taget av mig på våran gård i Östersund, min far körde åt detta åkeri i ca 7-8 år. Det står en Chevrolet 1937 i skåpet som farsan köpt som byggsats från Stockholm.
Bilagor
Scania LBS 111 EEC 789  Sprillans.jpg
Scania LBS 111 EEC 789 Sprillans.jpg (32.87 KiB) Visad 32382 gånger
Scania LBS 111 EEC 789  18 Mars-1984  88000 mil.jpg
Scania LBS 111 EEC 789 18 Mars-1984 88000 mil.jpg (15.01 KiB) Visad 32382 gånger
Jämtlänning
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 05 jun 2011, 00:25

Re: Nostalgiska ASG bilar

Inläggav Thomas Almen » 03 jan 2012, 20:56

Då var det väl Unto som hade med sig byggsatsen upp?. Undrar om det var den där det satt en 2"4 mellan radiohyllan å instrumentpanelen när jag lotsa för Sundsvalls Fjärr. Då var Sundéns lots en kille från Hudik som hette Hassan...
Thomas Almen
 

Re: Nostalgiska ASG bilar

Inläggav Vågert » 03 jan 2012, 21:38

Hej!
Här kommer en bild på en 140 som jag lackade åt en kompis i utbyte mot en mobiltelefon 1985 "ingen yuppinalle precis".
Takspoilern lackade en mer profsig lackare.
Märk väl att det är inga klisterdekaler.
Tyvär avled kompisen i en tragisk olycka vid lossning i Göteborg 1987.
Bilar 14 (640x562).jpg
Bilar 14 (640x562).jpg (159.53 KiB) Visad 32350 gånger
Veteranåkare
Användarvisningsbild
Vågert
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 01 jan 2008, 21:38
Ort: Habo

Re: Nostalgiska ASG bilar

Inläggav Thomas Almen » 03 jan 2012, 22:00

Den var snygg Vågert!. Gösta Brink i Hedesunda hade samma lack, alltså "Scaniamönster", på sin första Globetrotter. Såg inte så illa ut, faktiskt.
Thomas Almen
 

Re: Nostalgiska ASG bilar

Inläggav Jämtlänning » 03 jan 2012, 23:17

Vet inte vem som tog upp Chevan till Östersund. Jag följde med Alf till Lugnvik där vi hämtade bil /släp för lossning av släpet (tomma brödbackar) på Mästerbagar´n. Chevan lossades/vinschades ner till en MB-biltransport på gården (hemma) med hjälp av MB:ns vinsch. Vi satte ett mothåll inne i 111:ans skåp, drog wiren under Chevan och spelade ner Chevan till MB:ns flak, på så vis hamnade Chevan på rätt ställe på en gång. Efter lossningen lastades bil / släp fullt med bröd på Mästerbagar´n för vidare transport ner till Stockholm igen. Nuvarande ägare till denna Chevrolet är Backeryd, ja han med bussarna. Det satt ingen 2"4 i 111:an när jag åkte med iallafall..... Skickar en till nybilsbild på Scanian, ser ut som att bakskärmarna är HELT i plåt. Enligt Ritz så va denna bil en sk Sundsvallsbil eftersom den inte hade sovhytt.
Bilagor
EEC 789 Språjlans.jpg
EEC 789 Språjlans.jpg (24.54 KiB) Visad 32328 gånger
Jämtlänning
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 05 jun 2011, 00:25

Re: Nostalgiska ASG bilar

Inläggav Thomas Almen » 04 jan 2012, 21:20

Det var nog många Sundsvallsbilar hos Erland Sundén.... :lol: Var det billackerarns biltransport?. Å skärmar i helplåt var inte ovanligt.
Thomas Almen
 

Re: Nostalgiska ASG bilar

Inläggav Lars-Gunnar » 04 jan 2012, 22:09

Thomas Almen skrev:Det var nog många Sundsvallsbilar hos Erland Sundén.... :lol: Var det billackerarns biltransport?. Å skärmar i helplåt var inte ovanligt.


Nä just det Thomas. Bilarna var snyggare förr och stänkskärmarna var av hårdplåt inte något sabla gummi. Många slänger bort pengarna på motivlack idag men jag föredrar en utan.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Nostalgiska ASG bilar

Inläggav Jämtlänning » 04 jan 2012, 22:12

Thomas Almen skrev:Det var nog många Sundsvallsbilar hos Erland Sundén.... :lol: Var det billackerarns biltransport?. Å skärmar i helplåt var inte ovanligt.

Jaha, på dom bilder på Sunden´s bilar jag har så sitter det sovhytt på dom flesta. Det är bara en LBS 110 -69 samt en LBS 111 kapellbil som har korthytt på mina bilder, men det kanske fanns flera korthyttare än så? Biltransporten tillhörde Kurt Larsson, han bodde i samma bostadsområde som vi. Tänkte att gummi/plastskärmar hade gjort entre i slutet av 70-talet men dom kanske kom senare. Kapell-111:an har skärmar med en gummiremsa längst ut, kanske blev en liten modernisering där i slutet av 70-talet!
Jämtlänning
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 05 jun 2011, 00:25

Re: Nostalgiska ASG bilar

Inläggav Stellan » 04 jan 2012, 22:17

På vintrarna när man skulle lägga på snökedjor så var man glad över att ha de sabla gummiskärmarna, hade man tätlänkad piggkjetting så var det millimetrar mellen skärmen och kedjan. Utan luftfjädring att höja ekipaget med, minusgrader och snö plus att man kanske stod lite illa till så var det ett elände att lägga på snökedjor på en bil med plåtskärmar. Då var man väldigt glad när man fick en bil med gummiskärmar så att man kunde göra något åt det lilla mellanrummet som var.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Nostalgiska ASG bilar

Inläggav Lars-Gunnar » 04 jan 2012, 22:19

Jämtlänning skrev:
Thomas Almen skrev:Det var nog många Sundsvallsbilar hos Erland Sundén.... :lol: Var det billackerarns biltransport?. Å skärmar i helplåt var inte ovanligt.

Jaha, på dom bilder på Sunden´s bilar jag har så sitter det sovhytt på dom flesta. Det är bara en LBS 110 -69 samt en LBS 111 kapellbil som har korthytt på mina bilder, men det kanske fanns flera korthyttare än så? Biltransporten tillhörde Kurt Larsson, han bodde i samma bostadsområde som vi. Tänkte att gummi/plastskärmar hade gjort entre i slutet av 70-talet men dom kanske kom senare. Kapell-111:an har skärmar med en gummiremsa längst ut, kanske blev en liten modernisering där i slutet av 70-talet!


Det måste ha varit en "upp på morgonen, kör, vänd kör hem och sov" bil?

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: Nostalgiska ASG bilar

Inläggav Thomas Almen » 04 jan 2012, 22:20

Nja, var nog bara olika fabrikat på skärmarna, fanns nog bägge delar. Och vart Kurt bor/bodde vet jag mycket väl, då jag var med fadern dit å hämta hans sista lastbil. Den köptes nämligen av Kurt, en 1954 MB, med Ilsbotipp. Sen har jag kört en hel del åt Harry, bror hans, som var traktorägare. Från sent 70-tal minns jag bara korthytter på E.S bilar, blev sovhyttter igen på 143:orna. På skärmarna med gummikant så åkte den av på vintern för att lättare få på kedjorna. På timmerbilarna tog man helt enkelt bort skärmarna över driven vintertid. Som kuriosa har jag haft på kätting 4 ggr i hittills i vinter, Stellan :wink:
Thomas Almen
 

Re: Nostalgiska ASG bilar

Inläggav Thomas Almen » 04 jan 2012, 22:30

Nä Anders, 5-10 min. så sitter 2 enkelkedjor på. Skärmarna går enkelt dra av fästena, sen är det nemas problemas.
Thomas Almen
 

Re: Nostalgiska ASG bilar

Inläggav Stellan » 04 jan 2012, 22:31

Den delade skärmen med plåt inne och gummiremsan på utsidan hade jag på den F88:an jag började köra på Norge med, och det var en årsmodell -71. Men F10:an jag fick -79 hade hela plåtskärmar, så det var nog som sagt lite variation på det där. Fyra gånger med kjetting, då har du klarat dig lindrigt undan i år Tomas :wink:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Nostalgiska ASG bilar

Inläggav Thomas Almen » 04 jan 2012, 22:34

Stellan skrev:Den delade skärmen med plåt inne och gummiremsan på utsidan hade jag på den F88:an jag började köra på Norge med, och det var en årsmodell -71. Men F10:an jag fick -79 hade hela plåtskärmar, så det var nog som sagt lite variation på det där. Fyra gånger med kjetting, då har du klarat dig lindrigt undan i år Tomas :wink:

/Stellan

Eller så är jag en j-el å köra på halka... Var till en ö som heter Jöa i NordTröndelag idag med takstolar, tot.längd 22 m., å tot.höjd 4,48. Det var lite grisföre bitvis, men gick bra utan stål.
Thomas Almen
 

Nästa

Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster