Giganter, Scainatidningen MIL nr 1 2008

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Giganter, Scainatidningen MIL nr 1 2008

Inläggav Per Thomson » 17 mar 2008, 18:39

Årets första nummer av Scaniatidningen MIL innehåller ett intressant bildreportage av Scana-Vabis bilar bilar i Norrlans 1954 - 64.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav peter fra danmark » 17 mar 2008, 22:56

Jeg ved man kan abonere på MILL i Sverige, men det kan man ikke i DK. :cry:
Jeg ville ellers gerne abonere på det :(
Fra smilets by

Peter
Användarvisningsbild
peter fra danmark

Inläggav Anders Ason » 17 mar 2008, 23:32

peter fra danmark skrev:Jeg ved man kan abonere på MILL i Sverige, men det kan man ikke i DK. :cry:
Jeg ville ellers gerne abonere på det :(

Både SCANIA och VOLVO skickar ut sina tidningar gratis till de som är registrerade på en lastbil i Bilregistret. När jag köpte min SACNIA LBS85 dröjde det inte länge förän båda tidningarna började komma. Alla som äger svenskreggade lastbilar på Forumet får alltså båda tidningarna. Var på SCANIA i dag och köpte några packningar och där ligger flera buntar med tidningen så det är bara att ta för sig (lade en packning i den! Bra skydd :D + att en kille på jobbet får den sedan).

/Anders
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Stellan » 17 mar 2008, 23:38

Jag började få Mil när jag gick på verkstadsskolan 1972, och får den fortfarande...men inte att man sparat så många, nejdå det mesta har gått till återvinning :cry: :cry: :cry:

Volvo på väg har jag fler av, kan bero på att åkeriet jag körde för i Uddevalla hade mest Volvo 8)

Scania har även en annan utmärkt tidning som heter "Scania world bulletin", där får man mer av företaget och dess verksamhet även utomlands.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav peter fra danmark » 18 mar 2008, 01:10

:cry: :cry: :cry: Jeg kan ikke eje en Svensk reg. bil, da jeg ingen adresse har i S. :cry:
Nå det er vel også vel meget at skulle købe bil for at få en tidning. :lol: :lol: :lol: :lol:
Fra smilets by

Peter
Användarvisningsbild
peter fra danmark

Inläggav Per Thomson » 18 mar 2008, 09:43

Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav peter fra danmark » 18 mar 2008, 23:45

Tak for at putte limket ind Per. Jeg vil læse det i påsken.

God påske til alle.
Fra smilets by

Peter
Användarvisningsbild
peter fra danmark

Re: Giganter, Scainatidningen MIL nr 1 2008

Inläggav Anders » 19 mar 2008, 19:03

Då har man fått ytterligare en fråga besvarad. Kom hem igår och till min stora förvåning låg en MIL på hallmattan innanför dörren. Satt och funderade en bra stund på hur det kunde komma sig, men nu vet jag.

MVH
Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Anders Ason » 19 mar 2008, 19:15

Anders skrev:Då har man fått ytterligare en fråga besvarad. Kom hem igår och till min stora förvåning låg en MIL på hallmattan innanför dörren. Satt och funderade en bra stund på hur det kunde komma sig, men nu vet jag.

MVH
Anders

Hunden har snott den från grannen!
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Anders » 19 mar 2008, 20:41

Själv har jag en Volvo Viking 485, så att Scania skulle börja skicka mig en tidning helt gratis var ju inte helt logiskt. Men det var en massa fina bilder i senaste, så det är ju bara att tacka och ta emot! :D
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Thomas Almen » 22 mar 2008, 13:22

Passar kanske att göra ett litet inlägg, eftersom det rör sig om mina hemtrakter. Ernst Olsson, med tungtransporterna, var en legend. Skötte dom flesta transporter vid kraftverksbyggena. Sedan mågen och dottern, Walter och Vanja Johansson, tagit över åkeriet, ägnade han sig åt husflyttar långt upp i åldern. Arne Karlströms var faktiskt ett Sellbergs-åkeri. Sista nybilen, en LS 76:a, var lackad i Sellbergs färger, gult och brunt, resten var ljusgröna. P.g.a trassliga fruntimmersaffärer, sålde han åkeriet till Jämtfrakt i slutet av 60-talet. Bilden med Sällsjöbilarna minns jag tydligt när den satt uppsatt på en anslagstavla utanför försäljarkontoret på Berners, Scaniasäljaren i Östersund. Timmertrailern kan jag inte placera, kan möjligen var Jämtlands Skogsäg.förenings märke på dörren. Nån SCA-trailer är det inte, dom såg annorlunda ut. Jaha, lite historia som kanske kan va intressant.
Thomas Almen

Inläggav Stellan » 22 mar 2008, 13:25

Härligt att läsa...man lär så länge man lever. Det skulle vara kul om fler kände för att berätta lite åkerihistoria, kanske det kan bli en egen tråd på forumet?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lulebjörnen » 22 mar 2008, 17:24

Är det någon som har hågkomster av Berners eleganta bärgningsvagn som visas på bild 10 i reportaget?
Lulebjörnen

Inläggav Thomas Almen » 23 mar 2008, 21:57

Nä du, Björn från Luleå, den bärgarn minns jag inte. Däremot senare hade dom en L 76:a, som senare byttes mot en L 140. Bägge kördes, och övertogs senare, av en profil som hette Barry.
Thomas Almen

Inläggav Anders » 23 mar 2008, 22:06

Den treaxliga Regenten från Stugun finns även med i boken "Alla våra lastbilar" med samma trailer, men lastad med en Menck M250 och en annan Scania som skjuter på bakom.
Det hade varit en transport att få se!

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack