Artur Larsson Krylbo

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Re: Artur Larsson Krylbo

Inläggav Lars-Gunnar » 07 nov 2011, 19:59

Per Thomson skrev:Här kommer två bilder till på Artur själv, den andra bilden är säkert 20 år senare i tid jämfört med den första.

ArturLarsson_010_700.jpg


ArturLarsson_016_700.jpg


På bilden ser vi Jonsered timmerlastare. Den ser kraftig/grov ut. Om jag inte tar fel så är dagens lastbilsmonterade lastare mer sofistikerade. Och många lämnar ju kranen efter lastning. Någon som vet om Jonsered finns kvar som timmerlastare eller har märket blivit uppköpt?

Lars-Gunnar :)
Senast redigerad av Lars-Gunnar 29 nov 2011, 23:31, redigerad totalt 1 gång.
Lars-Gunnar
 

Re: Artur Larsson Krylbo

Inläggav Anders » 28 nov 2011, 17:03

Per Thomson skrev:Du har rätt!
Se även bild 36 o 37 på sidan http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=793


Det är inte Scania-Vabis egen hytt då?
Om man tittar på den 335 med rakåtta som finns på Scaniamuséet så har den en hytt av S-V egen konstruktion. Tydligen var detta något man slutade med i samband med att L-serien presenterades? Men kanske att tidiga bilar fick en sådan hytt?

För övrigt mycket intressant att få se bilder på en S-V 355! Alltid är det lika roligt när man får se dittils okända bilder på S-V 30 och 40-tals bilar!

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Artur Larsson Krylbo

Inläggav Åkarns Kalle » 29 nov 2011, 11:31

Nu är ju alltihop väldigt intressant men jag måste ha sovit när jag tittade på sista bilden första gången
för i bakgrunden står något väldigt intressant.......

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Artur Larsson Krylbo

Inläggav Anders » 29 nov 2011, 13:28

Åkarns Kalle skrev:Nu är ju alltihop väldigt intressant men jag måste ha sovit när jag tittade på sista bilden första gången
för i bakgrunden står något väldigt intressant.......

/Kalle


Kan det vara samma Scania 355? Eller är det möjligen en annan bil? Hytten ser inte riktigt likadan ut?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Artur Larsson Krylbo

Inläggav Åkarns Kalle » 05 dec 2011, 17:30

Inte är väl detta samma bil eller?
viewtopic.php?f=1&t=333&p=2123&hilit=vetlanda#p2123

Verkar ha funnits några sådana ändå.......

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Artur Larsson Krylbo

Inläggav Ove » 05 dec 2011, 17:47

Svar det är en buss som köptes och byggdes om av artur Larsson.Bussen kom från Västerås. Malte vet nog mer. Ove
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 23 mar 2007, 15:47
Ort: Avesta

Re: Artur Larsson Krylbo

Inläggav Per Thomson » 10 dec 2011, 23:42

Mail från Sven Bengtson:

Bilen i bakgrunden är sannolikt en Scania-Vabis B21 av 1947 års modell som var lastbilsregistrerad och ägdes av Artur Larsson. Enl bilregistret hade den flak och plats för 4 passagerare. Det är således ingen skvader utan en lastbil med lite extra rymlig hytt. Bilen kom till Artur Larsson först 1960 och ställdes av 1963 med definitiv avregistrering 1967. Jag känner dock inte till hela historien innan bilen kom till Artur Larsson. Men den kom från U-län och hade som första ägare Västerås Omnibus AB, vilket tyder på att den varit buss från början. Hur mycket av busskarossen som återstår är ju svårt att säga och jag vet inte vem som byggde om den.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Artur Larsson Krylbo

Inläggav Per Thomson » 10 dec 2011, 23:50

Oves research möjliggör denna bild:

ArturLarsson_005 (Custom).jpg
ArturLarsson_005 (Custom).jpg (55.64 KiB) Visad 26672 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Artur Larsson Krylbo

Inläggav Anders » 10 dec 2011, 23:54

En riktigt intressant Scania!
Det hade nog varit intressant att få reda på historiken bakom ett sådant fordon. Men det ligger ju till hands att misstänka att det var en buss som byggdes om till lastbil.
Undrar hur pass mycket det har förekommit?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2331
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Artur Larsson Krylbo

Inläggav Åkarns Kalle » 11 dec 2011, 01:55

Aha tack för info verkligen intressant

Mormorsbror Martin hade ju tre udda Scania-Vabis "dubbelhytter" byggda på busschassi
På bil 1 & 3 har jag historik och bilder men 2:an vet jag inte mer än att det var en Scania
därför blir jag alltid intresserad när det handlar om något liknande

Martins bilar var beställda så från fabrik både 1:a och 3:an fick efter tiden i åkeriet busskarosser
så där var det tvärtom först lastbil sedan buss

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Artur Larsson Krylbo

Inläggav Thomas Almen » 11 dec 2011, 10:31

Per, om inte synen bedrar mig ser det ut som ett Hägglundsmärke i fronten på skapelsen. Fasligt likt minnesbilden av hur dom såg ut ivartfall.
Thomas Almen
 

Re: Artur Larsson Krylbo

Inläggav Per Thomson » 11 dec 2011, 11:25

Anders skrev:En riktigt intressant Scania!
Det hade nog varit intressant att få reda på historiken bakom ett sådant fordon. Men det ligger ju till hands att misstänka att det var en buss som byggdes om till lastbil.
Undrar hur pass mycket det har förekommit?

Anders


Anders, se inlägget innan bilden med postat av mig men med text från Sven Bengtsson.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Artur Larsson Krylbo

Inläggav Per Thomson » 11 dec 2011, 11:30

Hittade en till bild. Bilden är förmodligen tagen vid Strängbetongs fabrik i Krylbo som fans vid den tiden. Ragnar Gren är namnet på föraren vid ratten. Ove kanske vet mer om bilden.
OBS, inte samma släp som på förra bilden.

ArturLarsson_003 (Custom).jpg
ArturLarsson_003 (Custom).jpg (57.14 KiB) Visad 26643 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Artur Larsson Krylbo

Inläggav S-V L44 » 11 dec 2011, 11:43

Mycket intressant tråd.

Anders skrev angående hytten på skakfyran:
Det är inte Scania-Vabis egen hytt då?
Om man tittar på den 335 med rakåtta som finns på Scaniamuséet så har den en hytt av S-V egen konstruktion. Tydligen var detta något man slutade med i samband med att L-serien presenterades? Men kanske att tidiga bilar fick en sådan hytt?

Det nämns inte i officiell litteratur att Scania-Vabis hade någon "egen" hytt.
Enligt Scania-Vabis reservdelskataloger avseende L10,2L10, L20, LS20 samt L40 och L60 så utrustades bilar levererade från fabrik fram t.o.m. 1947 med hytter tillverkade av Åtvidaberg. Därefter blev det huvudsakligen Nyström stålhytt och från cirka 1949-50 blev det främst Be-Ge med Nyström stålhytt som alternativ.
Naturligtvis levererades det också "nakna" chassin där varje enskild köpare kunde sätta på sitt eget hyttalternativ, ofta lokaltillverkade hytter.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Artur Larsson Krylbo

Inläggav Åkarns Kalle » 11 dec 2011, 17:23

Är det ett busschassi finns den med här www.svenskbusshistoria.se/

Uffe har gått igenom Scanias arkiv så den finns med om man chassinr


Martins bilar
http://www.svenskbusshistoria.se/asp/se ... pics=false

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

FöregåendeNästa

Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster