Volvo F7 Broschyr

Här presenteras, visas och kommenteras modell historik.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Volvo F7 Broschyr

Inläggav Stellan » 10 dec 2011, 17:43

Jag funderar på att försöka få tag i en överväxel också inför nästa sommar, det är ju lite pinsamt att bli omkörd av långtradare :D En kompis har en pv-stol liggandes, ska höra med honom om vad det är för färg. Har du stolar, så kan VP Autoparts i Fristad hjälpa dig med att klä om dem: http://www.vp-autoparts.com/

Din gamla komprimatorbil kom ju med på bilden, så vi går ju inte utanför ämnets rubrik :lol:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Thomas Almen » 10 dec 2011, 18:16

. Hänger Arnes tjockoljesläp efter Duetten eller F7:an, Lars?. :wink: (Antar det är Rolfs ekipage som ger lite lurig vinkel på fotot)
Thomas Almen

Inläggav Jämtlänning » 10 dec 2011, 20:36

Jo, de va det som va så bra att det va BARA Volvobilar på bilden! Ska du sätta i en OD så kan jag informera dig att den främre kardanaxeln ska vara 350 mm lång ( totala längden ) EFTER att den är kortad. De e bara å lämna in axeln på lämplig maskinfirma som har svarv. Det enda negativa är att kardantunneln måste breddas, dock inte så mycket. Har tagit bilder på hur jag gjorde ifall du vill se hur det är gjort på min Dutte. Känner till VP-Autoparts, tänkte jag skulle slippa ha nyklädda framstolar ihop med "orginalklätt" baksäte. Det lär väl bli en viss struktur/nyansskillnad skulle jag tro!
Thomas Almen skrev:. Hänger Arnes tjockoljesläp efter Duetten eller F7:an, Lars?. :wink: (Antar det är Rolfs ekipage som ger lite lurig vinkel på fotot)

Skulle tro att Duetten är mera lämpad än F 7:an till att dra oljesläp.......
Jämtlänning

Inläggav Stellan » 10 dec 2011, 20:46

Det skulle vara intressant att se hur du gjort, för det går lite sakta som sagt om man inte vill varva ihjäl motorn. Jag kom att tänka på att man kanske skulle ha en egen tråd för de lite mindre lastbilarna och varubilar. Det fanns ju en massa olika märken förr som hade storlekar från Duett och Ford Transit upp till distributionsbilar.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders » 10 dec 2011, 21:01

Jämtlänning skrev:Jo, de va det som va så bra att det va BARA Volvobilar på bilden!

Är det en NB88 längst till höger?

Nu såg jag hunden på huven till Duetten med! :D

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Thomas Almen » 10 dec 2011, 21:08

Åkeriet på bilden var Volvodominerat i många år. NB 88´an på bilden började sitt liv som limbil, med transporter till spånskivefabrikerna i Jämtland. Därefter blev det monterat ett skåp å bakgavellift på bilen. Den gick sen som extrabil på KF i Östersund.
Thomas Almen

Inläggav Lasse Hsand » 10 dec 2011, 21:23

Jämtfrakt läste man på massor av bilar förut. Lever det fortfarande kvar?
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Thomas Almen » 10 dec 2011, 21:27

Numera ombildat till Reaxcer.
Thomas Almen

Inläggav Lasse Hsand » 10 dec 2011, 21:40

Minns ofta dessa bilar när man var i Ramselevallen på vägen från Hammerdal. Där tillbringade jag mina somrar som liten. Det var oftast timmerbilar på väg mot kusten.
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav faun v12 » 10 dec 2011, 22:17

Har tillbringat många mil och flera år i F7 or. Jag anser modellen mycket slitstark och komfortabel,om man körde en med A-C och intercooler dvs. Alla bilarna fick.. dra 1-2 eller 3 axlade släp med upp till 27 tons last vid några enstaka tillfällen. Ingen av bilarna drabbades av några motor eller transmissions problem under de upp till som mest 40000 mil jag körde dem. F7 ans motor hade enligt min uppfattning mycket större tillförlitlighet än Scanias DS8 som satt i LB 86.
faun v12

Inläggav Thomas Almen » 10 dec 2011, 22:35

faun v12 skrev:Har tillbringat många mil och flera år i F7 or. Jag anser modellen mycket slitstark och komfortabel,om man körde en med A-C och intercooler dvs. Alla bilarna fick.. dra 1-2 eller 3 axlade släp med upp till 27 tons last vid några enstaka tillfällen. Ingen av bilarna drabbades av några motor eller transmissions problem under de upp till som mest 40000 mil jag körde dem. F7 ans motor hade enligt min uppfattning mycket större tillförlitlighet än Scanias DS8 som satt i LB 86.

Det där inlägget lurar jag på om jag ska rama in å sätta på väl synlig plats.... :wink:
Thomas Almen

Inläggav faun v12 » 10 dec 2011, 22:40

Även jag kan vara ärlig ibland. :)
faun v12

Inläggav Thomas Almen » 10 dec 2011, 23:13

faun v12 skrev:Även jag kan vara ärlig ibland. :)

:wink:
Thomas Almen

Inläggav Jämtlänning » 11 dec 2011, 11:14

Stellan skrev:Det skulle vara intressant att se hur du gjort, för det går lite sakta som sagt om man inte vill varva ihjäl motorn. Jag kom att tänka på att man kanske skulle ha en egen tråd för de lite mindre lastbilarna och varubilar. Det fanns ju en massa olika märken förr som hade storlekar från Duett och Ford Transit upp till distributionsbilar.

/Stellan

Skicka PM med din mailadress så ska du få lite bilder av mig. Tror inte min Duett skulle passa i en egen tråd eftersom det är en helglasad variant med baksäte. Personbilskänslan är lite väl påtaglig. NB 88:an är från 1971 och har varit avställd sedan 1989. Den har fortfarande samma ägare sedan den va ny och finns kvar i registret. Åkeriet äger även en Scania LBS 111 1977 som går/gått som tankrengöringsbil.
Jämtlänning

Inläggav Lasse Hsand » 11 dec 2011, 11:21

Den kan ju vara Lb reggad ändå. Personligen tycker jag duetter plattsar! Dom användes väl omnågot som lätta lastbilar oavsett om dom var glasade eller inte. Dessutom har jag sett den. Den är värd att beskådas. Så jag tycker att det skulle vara en intressant tråd. Mvh Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

FöregåendeNästa

Återgå till Volvo Historik