- bilspedFoto002.jpg (50.95 KiB) Visad 18441 gånger
Moderator: Anders Ason
Nor1 skrev:Stellan skrev:Jag har börjat att fritidsforska lite om Bilspedition och dess ursprung, det har ju varit en hel del olika konstellationer med deras företag under åren. Alla årtal och de olika företagen har förbryllat mig ett tag, så nu tänkte jag att jag skulle försöka få lite ordning på det![]()
Detta är det allra första jag fått fram, men det ska självklart utvecklas och förbättras med tiden. Är det någon som har information och/eller bilder att bidra med så vore det mycket trevligt.![]()
13 November 1918, startade Ivar Fallenius och Leopold Leffler AB Göteborgs Skeppselevator.
1926 inrättas första ordercentralen av Fallenius
1928 bildas Fallenius Godstrafik
1942 gick transportörerna in som delägare i Fallenius Godstrafik
1944 ändras namnet till AB Godstrafik och Bilspedition
1957 bildas Bilspeditions Transportörförening, som blir den dominerande ägaren.
1957 bildas Auto-Transit för den gränsöverskridande lastbilstrafiken
1972 bildas Coldsped, ett samägt företag mellan Bilspedition och Cold Stores.
1972 knyts även Scandinavian Garment Service (SGS) till Bilspedition
1972 inleds samarbete med Hungarocamion
1982 tillförs Wilson & Co, som startades 1843, till Bilspedition
1983 övertar Bilspedition ägandet av Wilson & Co helt
1985 köptes Scansped som skapades 1970 genom sammanslagning av
1. Fallenius och Leffler, grundat 1891
2. NTS, Nordisk Transport och Spedition, grundat av Louis Hanell i Trelleborg 1919
3. Skandiatransport grundat av Nils Flyckt i Trelleborg. Slogs samman med Fallenius & Leffler till
SkandiaFallenius 1985
4. Transportkompaniet, bildat 1918 av major J. Lindnér genom övertagande av Stockholms Expressbyrå, Göteborgs
Expeditionsbyrå samt Malmö Förenade Stuveri AB
1986 blev Scansped ett helägt dotterbolag till Bilspedition AB.
/Stellan
Mycket roligt du har hittat Stellan. SkandiaFallenius kommer man ju ihåg, men Skandiatransport har ju inget med Schenker att göra idag, men namnet lever kvar.
Samma sak med NTS, det är ju en nostalgitrippDet roliga här är ju att NTS levde upp flera år senare som en uppstickare till Bilspedition, och ägs numera av DSV efter en tid som DFDS Nordisk Transport.
TransportKompaniet dök ju upp igen som Åkerinamn i slutet av 90 talet, och var du en sammanslagning av anrika Adamssons i Jönköping, Godsservice i Växjö och Bilspedition i Norra Halland bl.a innan det namnändardes till Schenker Åkeri AB
Wilson & Co heter ju numera bara Wilson och tillhör väl inte Schenker överhuvudtaget. Undrar om inte namnet GeodisWilson har figurerat en stund oxå![]()
Har du hittat något om Alpen & Forselius [/color]då som vi har disskuterat här på forumet tidigare?
Terminalen som syns på bilden borde ju ligga på den plats där Renova Ligger idag, dvs Falutorget granne med gasklockan på Gullbergs Vass, efter Bilspedition fanns väl även GDG på denna plats eller iaf GDG Tappen, som numera är en lunchrestaurang.
Som lite onödigt vetande kan jag säga att vårat, HML:s Lager, numera finns i Mölndal men innan flytten i höstas låg det på Kolgruvegatan på Ringön i Bilspeditions gamla lokaler.![]()
/Stefan
Stellan skrev:Skåpbil och skåpsläp var nog inte så vanligt på den tiden väl, tycker att man ser mest det ena eller andra på gamla bilder. 76:an är ju ett otroligt stiligt ekipage i alla fall![]()
/Stellan
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster