Scania-Vabis Postbuss 1922

Modeller av historiska lastbilar/släp m m

Moderator: Anders Ason

Scania-Vabis Postbuss 1922

Inläggav swedishbrasscar » 23 nov 2011, 13:24

Jag har under sommaren och hösten förbättrat eller åtminstone förändrat Matchbox versionen av Scania-Vabis Postbuss 1922 (det är bussen bakom och har skidor på framhjulen)
Det jag har gjort är: Tagit bort skidor och banddrivningsutrustning. Sedan har jag målat bussen för att få den att bättre likna förebilden som står på Postmuseet i Stockholm.

Bild
Mina modellbilar

Bild
Bussen som den står utställd på Postmuseet i Stockholm
Användarvisningsbild
swedishbrasscar
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 22 dec 2009, 21:48
Ort: norr Västerås

Re: Scania-Vabis Postbuss 1922

Inläggav Lars-Gunnar » 23 nov 2011, 23:25

Fint handarbete swedishbrasscar!

Om du skall sätta dit en skylt så kom ihåg att AC stod för Västerbottens län. Det är nog inte så svårt att forska i historien. Postbussen antar jag utgick från Lycksele då den mötte posten som kom från alla håll i Sverige med tåg. Jag vet inte om de sorterade posten på tåget vid den tiden men omöjligt är det inte. Då var posten isåfall färdig och värdepost, pengar och paket stuvades in. Säkert bud från någon annan slank med om de skulle ut till värsta isolerade stället. Han som körde hade hög status, postföreståndare bankir och busschaufför under ibland svåra förhållanden på vintern.

Har du frågor joina http://www.jvmv2.se/forum

Fråga dessa om de vet var postbussen kunde ha utgått ifrån annars finns ju Postverket.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: Scania-Vabis Postbuss 1922

Inläggav Thomas Almen » 24 nov 2011, 21:22

Onödigt att fördärva bussen med en AC-skylt, när det redan sitter en vacker Z-skylt på den :wink: . Kolla ovanför vindrutan, Lars Gunnar.
Thomas Almen
 

Re: Scania-Vabis Postbuss 1922

Inläggav Lars-Gunnar » 24 nov 2011, 23:04

Det såg jag inte Thomas. Tack för det!

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Scania-Vabis Postbuss 1922

Inläggav flak » 27 nov 2011, 16:04

Snyggt målat och ändringen gjorde susen!
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Scania-Vabis Postbuss 1922

Inläggav swedishbrasscar » 27 nov 2011, 19:22

Jag har nu kikat lite i boken "Postens gula bussar" och i den står det att denna postdiligens registrerades den 11 november 1922 på nr A9517. Så kanske ska jag välja detta nr?
Användarvisningsbild
swedishbrasscar
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 22 dec 2009, 21:48
Ort: norr Västerås


Återgå till Modeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster