Artur Larsson Krylbo

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Re: Artur Larsson Krylbo

Inläggav S-V L44 » 24 jun 2011, 10:48

Jag snackade med Stephen idag och fick lite mer information om hans Scania-Vabis 350, bl.a. skickade han mig ett gammalt regbevis.
Hans bil var ursprungligen levererad till Kungliga VoV men hade också militärt regnummer innan den blev civil strax väster om Tornedalen.
Han hade ingen uppgift på hytten mer än att den hade ett artikelnummer som hette 3808 när den levererades med chassit från Scania.
Han nämnde att någon trott att hytten tillverkats i Jämtland.
Bilen har f.ö. varit utrustad med vändskiva när den civilregistrerades 1956. Då hade den en bensinmotor, men idag ligger det en diesel i den.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Artur Larsson Krylbo

Inläggav Thomas Almen » 24 jun 2011, 13:58

Jag har ju sett Stephens hytt på nära håll. Knappast nån "Brunflohytt" från Jonsson & söner, kan det vara Englund & Kjellsson då tro?.
Thomas Almen
 

Re: Artur Larsson Krylbo

Inläggav Per Thomson » 07 sep 2011, 22:50

En trettiotals-SCANIA-VABIS.
Från Malte Eriksson, känd "veteranforskare", har jag erhållit ett nytt brev med följande innehåll:

När ovanstående berättelse skrevs kände jag inte alls till fotot av W1275 i skepnad av mjölkbil, hur skulle de ha hunnit med denna syssla när de hade ett så välfyllt arbetsprogram i övrigt?
Dessutom förbryllades jag över det man ser på fotot av bakfjäder jämte fjäderfäste. Det stämmer bara inte med ursprungskonstruktionen. Bilden visar snarast det utförande som hör till 2-axliga bilar samt även de som hade Rydhsboggie. Inte heller hytten stämmer överens med den ursprungliga. Det här måste förvåna observanta och kunniga läsare tänkte jag. Inte minst blev jag själv väldigt förvånad.

Nu har jag åter kontaktat Allan Karlström. "Bilen var ombyggd redan när jag började i åkeriet" berättade Allan.Därför känner han inte alls till omständigheterna när bakvagnen byggdes om och när hytten förlängdes, vilket tycks ha skett före återgången till bensindrift efter kriget.
När det gäller mjölktransporterna så skedde dessa endast under helgerna, under vardagar gick bilen med aluminium och cement. Lördagar och söndagar när bilen var fri från huvudsysselsättningen tog mjölkchaufförerna med förtjusning den här bilen till sin mjölkkörningen eftersom den hade ett så långt flak. Det långa flaket innebar att inte så många krukor behövde lyftas till övervarvet jämfört med den ordinarie bilen.

Malte Eriksson
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Artur Larsson Krylbo

Inläggav Per Thomson » 01 okt 2011, 21:06

Dags för lite fler bilder från Artur Larsson:

ArturLarsson_022 (Small).jpg
ArturLarsson_022 (Small).jpg (58.07 KiB) Visad 22981 gånger

ArturLarsson_023 (Small).jpg
ArturLarsson_023 (Small).jpg (20.45 KiB) Visad 22978 gånger

ArturLarsson_024 (Small).jpg
ArturLarsson_024 (Small).jpg (52.31 KiB) Visad 22978 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Artur Larsson Krylbo

Inläggav Per Thomson » 15 okt 2011, 20:57

Eftersom inga kommentarer visar sig så kör vi på med en bild till här . . .

ArturLarsson_027_700.jpg
ArturLarsson_027_700.jpg (205.14 KiB) Visad 22934 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Artur Larsson Krylbo

Inläggav Thomas Almen » 15 okt 2011, 21:01

Per Thomson skrev:Eftersom inga kommentarer visar sig så kör vi på med en bild till här . . .

ArturLarsson_027_700.jpg

Vi är stumma av beundran :wink:. Fränt med paltslungan på fotsteget på nedersta bilden. Å extraljuset får dagens Lightforce att skamset blekna....
Thomas Almen
 

Re: Artur Larsson Krylbo

Inläggav Per Thomson » 15 okt 2011, 21:17

Tack för kommentaren Thomas, den hade jag missat, men nu han det ju komma en bild emellan för er som undersöker fotsteg.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Artur Larsson Krylbo

Inläggav Lars-Gunnar » 17 okt 2011, 22:09

Thomas Almen skrev:
Per Thomson skrev:Eftersom inga kommentarer visar sig så kör vi på med en bild till här . . .

ArturLarsson_027_700.jpg

Vi är stumma av beundran :wink:. Fränt med paltslungan på fotsteget på nedersta bilden. Å extraljuset får dagens Lightforce att skamset blekna....


Ha, ha, det där med paltslungan får mig att komma ihåg skogskörare Rönnmark i Västerbottens Inland som bodde ute i skogskojorna och min far och hjälplastare som var unga var och hämtade timmer och skulle ta med sig mat åt denne Rönnmark. Innan de for med lasset förmanade han chauffören och hjälparen och sa : "Gú nåde er öm ni int köm me palta hel" Sen berättade far hur palten flugit loss från flaket så det var fullt med hål längs snödrivan men det var ju bara skoj. Däremot minns jag när han en kall vintermorgon ställdde matväskan vid bakhjulet, och skulle ta bort fällen från motorhuven. När det var gjort startade han Titanen och satt i hytten tills lampan slocknat. Då la han i backen och körde rakt över halva väskan så kaffeflaskan och varmburken gick åt fanders. Det vart dyrt att både köpa alla varmhållare + matväska.

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: Artur Larsson Krylbo

Inläggav Per Thomson » 23 okt 2011, 20:29

Här kommer en till bild som sägs vara samma trailerdragare som visats ovan. Forumets observanta bildanalytiker ser säkert att det i vart fall inte är samma trailer som syns på de tidigare bilderna. Det här är förmodligen en trailer som blivit kvar efter andra världskriget. Malte Eriksson har tidigare sänt mig ett besiktningsinstrument för en sådan trailer av fabrikat GMC. Det framgår av fotot att den inte har en vanlig boggie utan i stället en lite udda axeltyp. Förmodligen byggdes det en ny trailer till denna bil efter olyckan som syns på bilden.

ArturLarsson_021 (Custom).jpg
ArturLarsson_021 (Custom).jpg (64.29 KiB) Visad 22853 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Artur Larsson Krylbo

Inläggav Lars-Gunnar » 23 okt 2011, 23:17

Ja, är det hjulcentrumet som är det udda för det kunde ju vara från en lastbil. Vi vet ju att ett släp inte behöver centrumtapp av den sorten som ju liknar navet från en Scania-Vabis lastbil men som ändå är olika och sticker ut från fälgen. Dessutom är de dubbelmonterade hjulen särade och har ett visst avstånd från varandra.

Förresten är det slående vad den där unge manne är lik dig Per. :wink:

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar
 

Re: Artur Larsson Krylbo

Inläggav Per Thomson » 06 nov 2011, 00:07

Lars-Gunnar skrev:Förresten är det slående vad den där unge mannen är lik dig Per. :wink:
Lars-Gunnar :D


Kanske det :lol: men jag hade nog kanske 10 år kvar till körkort när detta hände.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Artur Larsson Krylbo

Inläggav Per Thomson » 06 nov 2011, 00:19

Här kommer två bilder till på Artur själv, den andra bilden är säkert 20 år senare i tid jämfört med den första.

ArturLarsson_010_700.jpg
ArturLarsson_010_700.jpg (160.89 KiB) Visad 22769 gånger


ArturLarsson_016_700.jpg
ArturLarsson_016_700.jpg (192.16 KiB) Visad 22769 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Artur Larsson Krylbo

Inläggav Lars-Gunnar » 06 nov 2011, 02:13

På de första bilderna ser vi Scania-Vabisen med påhängsvagn. Nu funderar jag på vem som gjort denna skapelse? Fanns det de som gjorde spdana stora grejor här uppe? Ar det släpvagnsaxlar eller?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Artur Larsson Krylbo

Inläggav Per Thomson » 07 nov 2011, 18:29

Lars-Gunnar skrev:På de första bilderna ser vi Scania-Vabisen med påhängsvagn. Nu funderar jag på vem som gjort denna skapelse? Fanns det de som gjorde spdana stora grejor här uppe? Ar det släpvagnsaxlar eller?

Lars-Gunnar :)

Det står info om den havererade trailern ovanför bilden. Axelkonstruktionen är av liknande typ som användes för vissa maskintrailers förr. De andra från tidigare bilder kan vara hembygge som kanske utgått från olyckstrailern men att avlägsnat den ursprungliga axeln och monterat en gammal lastbilsboggie i stället. Artur var en skicklig verkstadsman också.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Artur Larsson Krylbo

Inläggav Per Thomson » 07 nov 2011, 18:37

Den hör bilden kanske skulle ha visats innan vedlastningsbilden. Det är Artur till höger med båtmössa.

ArturLarsson_001_700.jpg
ArturLarsson_001_700.jpg (129.38 KiB) Visad 22723 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

FöregåendeNästa

Återgå till Åkerihistoria

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst