Henschel

Henschel

Inläggav Thomas Almen » 30 okt 2011, 16:40

Visserligen felstavat, men dock. Det här måste vara ett av de mest udda timmerekipage jag sett. Vikt å framkomlighet skulle vart intressant att få uppgifter om. http://www.raan.nu/default.aspx?id=1902&ptid=1870
Thomas Almen
 

Re: Henschel

Inläggav Thomas Almen » 30 okt 2011, 21:23

Ingen mer än jag som regerade på ekipaget på bilden?
Thomas Almen
 

Re: Henschel

Inläggav faun v12 » 30 okt 2011, 21:45

En prototyp till Göranssons byggen idag? Verkar vara system Kullerback på kranen ! mvh KH.
faun v12
 
Inlägg: 337
Blev medlem: 01 aug 2010, 17:51
Ort: Degerfors

Re: Henschel

Inläggav Thomas Almen » 30 okt 2011, 21:49

Mjaa, fast Curt har ju drivning fram å han. Själlanders i Näsåker exprimenterade ju också med en B-doble med puscherdragare, blev inte så långlivat. Ja, lite svårt att se, men möjligt det är Kullerback. Skumt, ivartfall.
Thomas Almen
 

Re: Henschel

Inläggav herrstina- » 30 okt 2011, 23:55

Den här Henscheln har drivning på pusheraxeln så framkomligheten är nog ganska hyffsad. Henschel är det enda fabrikat jag vet som haft den lösningen, axeln är dessutom styrbar. Dock inte hissbar.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Henschel

Inläggav Thomas Almen » 01 nov 2011, 18:14

Intressant Stina!. Det tror jag du nämnt tidigare att Henschel hade. Å som sagt, då tog den sig nog fram över förväntan. Tyckte mest den var väldigt udda för sin tid, åtminstone i norra Sverige.
Thomas Almen
 

Re: Henschel

Inläggav Lasse Hsand » 01 nov 2011, 20:59

Förklara pusheraxel?
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Henschel

Inläggav Thomas Almen » 01 nov 2011, 21:28

Lasse Hsand skrev:Förklara pusheraxel?

Felvänd boggie :wink: . Nä, men stödaxeln sitter framför drivaxeln, istf. tvärtom som är vanligast. Brukar inte vara nåt lyckat vinterfordon.
Thomas Almen
 

Re: Henschel

Inläggav Lasse Hsand » 01 nov 2011, 21:30

Tackar!! Lite klokare. :D
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Henschel

Inläggav Anders Ason » 01 nov 2011, 21:33

Mycket enkelt uttryckt: pusher= boggien sitter framför drivaxeln.

... men så var väl inte fallet i lastbilen Henschel? De var var väl regel drivna på båda bakaxlarna sk tandem (har aldrig sett något annat men det betyder i o f s inget). En bekant har dock en Henschel som original är försedd med enbart två axlar = ovanligt.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Henschel

Inläggav herrstina- » 01 nov 2011, 21:38

Det är när boggien sitter framför driven, den "pushar" axeln framför sig. Den har aldrig drivning och alltid enkelmonterade hjul (tror jag).
I vissa fall styr den och i vissa fall inte, på dagens bilar med luftfjädring är den hissbar.
Henschel var undantaget som bekräftar regeln, där kunde bilen fås med drivning på pushern och såvitt jag vet var den alltid styrbar.

I princip finns pusheraxeln på dragbilar och är ett alternativ till konventionella boggiebilar men det förekommer även andra specialbyggen.

Fördelen med pusherbilar är att man klarar europeiska längdbestämmelser utan problem med viktfördelningen på bilen, upp till ca 15 tons last på en ordinär trailer kan man köra med axeln hissad och då uppför bilen sig som en tvåaxlig bil. Man slipper vinglet som kommer när boggien hissas på en bil med plattan för långt bak.

Nackdelen är att vid riktigt svåra förhållanden på vintern har dom sämre framkomlighet än en konv. boggiebil, å andra sidan har man alltid bra styrning. När pushern hissas fördelas vikten på både fram och drivhjulen till skillnad från boggiebilen där all vikt från driven plus en del från framaxeln flyttas till driven.
Eftersom pusherbilar är kompakta byggen är det trångt för tankar och verktygslådor.

Normal hjulbas är 3,8 till 4,1 m , det gäller då från fram till drivaxel.

Pusherbilen är den särklassigt bästa dragbilen till allt utom renodlad Norgekörning.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Henschel

Inläggav Thomas Almen » 01 nov 2011, 22:02

Enda puschern som är brukbar här i Norge är väl MAN med hydrodrive, d.v.s hydraulisk framhjulsdrift under 30 km/h.
Thomas Almen
 

Re: Henschel

Inläggav herrstina- » 01 nov 2011, 22:43

Anders Ason skrev:Mycket enkelt uttryckt: pusher= boggien sitter framför drivaxeln.

... men så var väl inte fallet i lastbilen Henschel? De var var väl regel drivna på båda bakaxlarna sk tandem (har aldrig sett något annat men det betyder i o f s inget). En bekant har dock en Henschel som original är försedd med enbart två axlar = ovanligt.



Menar du en vanlig 4X2 var de inte så ovanliga, dom byggde alla sorters bilar i diverse konfigurationer. Det fanns tom. bilar med lyftbar enkelboggie. Den vanligaste pusherbilen var med singeldrift, drivning på pushern var alltså tillval.
Den sista Henscheln tillverkades 1974 och den största modellen hade då Mercedes V10 på 320 hästar vilket inte lär ha varit den bästa lösningen.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Henschel

Inläggav Anders Ason » 02 nov 2011, 10:28

Utgår enbart från mima egna erfarenheter om förekomsten av Henschel som bygger på många mil i Stlms. trakten, Roslagen, Södermanland och Uppland under ca 12 år på den tiden de var nya. Märklig nog var de mest förekommande i Uppland, kanske beroende på att importören fanns i Uppsala? Den vanligaste byggnationen som jag såg var timmerbilar (med stora släp) och mot slutet av deras levnad såg jag många sådana bilar stå avställda bakom lador och uthus - de är väl borta nu? Vad jag minns var alla av typ tandem och kan inte påminna mig om att jag såg en enda 2-axlad bil.

Det sades också att lådan var osynkad - vet inte om det stämmer.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Henschel

Inläggav herrstina- » 02 nov 2011, 16:20

Importören som hette Hedströms Motor bodde i Uppsala så det är rimligt att de var mest representerade i det området. Letar man på nätet finns det både tvåaxliga drag och tippbilar, den konfigurationen är ju vanligare på kontinenten än här.
Jag var på Anhalt Spedition i norra Tyskland för ett par månader sedan och tittade på deras veteranbilar, dom har många av just detta märket. Där fanns också bilar av olika typer och diverse drivande och styrande axlar.

Jag är inte säker på att dom skulle uppskatta att jag lägger ut bilder från deras garage på nätet så därför blir det tyvärr inga vykort.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Nästa

Återgå till Tyska lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron